|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Som så många andra har jag vibrationer i bakvagnen på min e39 touring (tror åtminstone att det är i bakvagnen då det känns i sätet men inte i ratten). Det är som värst vid ca 115 km/h men finns mellan 90 och 120. Efter att ha läst diverse trådar här på forumet åkte jag idag till nettodäck i göteborg. De balanserade alla däck till noll på maskinen och bytte dessutom båda bakdäcken (235/40/18). Killen påpekade att ett av framdäcken inte var helt runt (någon millimeter "sving") men då jag är nästan säker på att problemet har med bakändan att göra bytte jag inte framdäck. På väg hem kunde jag konstatera att det inte blivit ett skvatt bättre, eller ens annorlunda - orsaken är alltså troligen något annat. Nu till frågan: vad skall jag göra härnäst? Jag har förstått att slitna gummibussningar / silencekuddar kan ge detta problem och också diverse knas med kardanen. Det känns som om det blir alldeles för dyrt att byta på måfå (däcken kostade >5000 för två stycken och jag som egentligen tänkt byta till 17", suck). Kan BMW lista ut vad det är utan att jag skall behöva ruinera mig på slumpmässiga (och onödiga) renoveringar. Min 530iAT bil är byggd 01-10 och har gått ca 6000 mil. Jag är ytterst tacksam för tips och kommentarer. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det vore ju rätt märkligt att bussningarna skulle vara slut/dåliga på 6000 mil. Förefaller orimligt. Försök att låna en annan hjuluppsättning som fungerar vibartionsfritt från en annan E39 som referens. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Tack för svaret! Ja, jag tyckte också att det verkar orimligt men det underliga är att balanseringen inte hade någon effekt alls (det borde väl ha blivit någon skillnad?). Skall försöka få låna ett par vinterdäck av kompisen och testa. Detta känns rätt trist - har haft Audi i många år och skulle nu förverkliga pojkdrömmen om en fin BMW; men i drömmen skakade inte plomberna ur kindtänderna... Hittils ingen vidare freude am fahren. Skall tillägga att problemet inte känns lika tydligt när bilen är tungt lastad - skjutsade tre kollegor på skrytrunda häromdagen och då gick den rätt OK. |
|
| Smart lösning av Hasso! | |
|
Kullavik: Åk till Jocke som äger Göteborgs Bilservice i Partille, är övertygad om att han kan lösa ditt problem. Mycket kompetent person som endast jobbar med BMW. Bra pris samt bästa möjliga servicen. |
|
|
Mr. C. Tror du att BMW är väsentligt dyrare eller är dom inte lika bra? Jag jobbar nämligen inom gångavstånd från BMW i Mölndal så det skulle vara rätt smidigt. En annan sak - jag har lite vibrationer i ratten i vissa hastigheter. Som jag skrev i första inlägget konstaterade killen på nettodäck att mitt ena framhjul inte var helt runt. Kan det vara så att vibrationerna ändå härhör från framvagnen - fasten det känns i stolen och inte alls i ratten i 90-120 km/h. I ratten känns det bara vid lägre hastigheter, runt 60 har jag för mig. Bilen funkar fint utanför dagis och på autobahn dock, <30 och >150... Är det månne mödan värt att skifta fram- och bakhjul? Det är förståss en enkel operation men jag vet inget bättre sätt att förta nästan-nybilskänslan än att behöva börja mecka. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan vara svårt med skilja orunda däck från fram o bakaxel, men skakar det lite i ratten så bör det vara fram, enbart i stolen så brukar det normalt vara bak. jag flyttade runt mina 15" hjul på min 528a och hittade på det viset däcket som inte höll måttet , hade en bussig däckhandlare som böt ut det, det slog något mer än 1 mm. I ditt fall kan det vara möjligt att matcha däcket å fälgen dvs vrida däcket 90 grader och se om det funkar bättre, annars är det nog enbart däcksbyte som gäller. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso! Det blir väl att rangera däck i kväll. Tänkte börja med att sätta de nya däcken fram då de rimligen är i bättre skick än mina framdäck (235'or runt om). Jag har fått för mig att bilen "hoppar" snarare än att "rista", dvs att skakningarna är vertikala vilket verkar stämma med din utmärkta förklaringstext om orunda hjul. Tog en sväng längs landvettersjön i morse (var ute hos Göteborgs Bilservice i Partille men han var inte vaken) - det finns potential... |
|
|
Håller med Hasso, prova att montera 4st andra hjul som du vet är runda. (Jag har 4st 15" vinterhjul som garanterat är vibrationsfria, om du behöver låna) Annars rekommenderar jag dig att åka till Jocke på järnringen. Behöver du ombalansering av framhjulen så rekommenderar jag starkt Brodalens däck, litet enmansföretag och riktigt duktig däckmontör. Stressar inte utan gör ett bra jobb med riktiga maskiner. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tusen tack för låneerbjudandet Herr Gaspedal! Jag skall försöka med Jocke om inte lite däcksrockader hjälper - sen kanske jag nappar på erbjudandet... På tal om hjul: Jag har 18" M5 fälgar (antagligen kopior) som är helt oskadade sånär som på färgsläpp på alla fyra. Är det värt att kosta på lackering (ca 1000:- per hjul vad jag förstår)? Mitt reservhjul är original 17" krysseker - jag skulle helst vilja ha det istället, inte minst med tanke på däckskostnaden. Är det någon ide att fixa till 18" innan försäljning/byte eller är det pengar i sjön? |
|
|
Kullavik: Vet bara att en släkting med en 525 E39 hade exakt dina symptom. Var och bytte däck, hjulinställningar osv osv. Tills Jocke kikade på det hela och byte ett par länkar i bakvagnen. Efter det går den skakfritt! Sen om det kan appliceras på in bil vet jag ej, men det är värt ett försök! Jocke har jag mycket mer förtroende för än BMW Mölndal. I all fall map på teknikerna. Dessutom mkt billigare. |
|
|
Mr C: OK, låter bra. Hjälper inte däcksskiften blir det besök hos Jocke. Brukar han finnas på forumet månne, eller får han sin dos BMW på dagarna ändå? |
|
|
Kullavik: Mig veterligen finns han inte "officiellt" på forumet. Tror inte han skriver något. Ang. dina fälgar så tycker jag det är helt meningslöst att lacka innan ev. försäljning, om det är kopior. 17" Krysseker, är det style 42 vi pratar om då eller? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Oj, ser att en del kråkfötter figurerar i min text. Lite bråttom kanske... Kullavik: Vet ej om han är forumdeltagare. Dessutom vet jag att han är svår att få tag i (svarar inte alltid i telefon). Good Luck! |
|
|
Herr Gaspedal: Ja, precis, Style 42 heter dom visst - mycket snygga och så tror jag att jag vill ha 17" för att få lite mer gummi mellan mig och vägen. Börjar bli lite öm i sittfläsket efter alla vibrationer... Mr.C: I dessa chat-tider är nog de flesta immuna mot tyrkfel :-) Skiftade framdäck mot bakdäck ikväll - ingen större skillnad. Möjligen dök det upp ett litet vibrationsljud jag inte hört tidigare. Får lov att prova kompisens vinterdäck där bak. Med risk för att verka som en komplett stolle: har jag någon form av luftfjädring bak på min bil? Istället för fjädrar fann jag gummibälgar som verkade misstänkt likt just luftfjädring (gasfjädring?). Hittar inget om detta i utrustningslistan - är det standard på e39 touring? Medför detta att jag också har nivåreglering? |
|
|
Kullavik: Ta det säkra före det osäkra när du provar vinterhjulen. Montera alla fyra!. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
| OK, så får det bli. Helgen är räddad... | |
|
Hej igen alla! Lånade kompisens vinterdäck idag för att kunna undanröja däcksproblem för gott. Typiskt nog visade det sig att bromsoken fram på min 530 är större än på hans 525 -03, det gick m.a.o. inte att montera 15" fram. Nåväl, jag testade att bara byta bakhulen (fram sitter mina nya och förhoppningsvis välbalanserade däck) - Problemet kvarstår även med vinterdäcken! Vibrationerna bytte dock karaktär med de betydligt sladdrigare vinterdäcken därbak. Nu känns det som om skakningarna filtreras genom däcken - inte alls så kraftigt som förut men ändå i princip detsamma. Jag upptäckte också ett nytt fenomen - att skakningarna kommer och går i jämna intervaller på ca 2 sekunder. Det skakar som värst i 118km/h. Under gaspådrag är det inte så farligt men när man på motorbroms passerar samma hastighet "på väg ned" är det desto värre. Det får nog bli ett besök hos Jocke i Partille imorgon... |
|
El Pirata |
Har haft ungefär samma problem. Det sitter 18" M fälgar på. Har köpt nya däck Toyo, balanserat alla fyra, gjort fyrhjulsinställning samt balanserat om igen! Vid fyrhjulsinställningen upptäcktes att båda bakfälgarna är ovala (därav skakningar i bakvagnen)MEN framvagnen skakar fortfarande vid ca 80kmh. Håller på att bli galen.... Pratade med en kille som har samma bil och samma fälgar. Han menar att det är ytterst viktigt vem/vilken däckfirma som balanserar. Skall söka upp ny "noggrannare däckfirma. Nån som vet vem som riktar fälgar samt tips på duktig balanserare i Sthlms-trakten mottages tacksamt. Har skaffat BMW för att åka välbalanserat och mjukt... |
| Stockholms Däckpool i hammarby vet jag har kunskap och maskiner för rätt arbete. | |
El Pirata |
Tack! Skall kontakta dem och se om de kan hjälpa mig. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.