|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Kullavik! Tyvärr är det väldigt svårt att nå Jocke på telefon, det bästa är att åka dit, men det brukar vara värt besväret. BMW CS #5206 |
|
|
Kullavik: Nu ska du få höra något roligt. Jag har fått samma fenomen som du =) Bilens bakvagn vibrerar dock från ca 120 till 130km/h. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Hej alla! Tack för alla svar. Tyvärr verkar jag nu ha kommit skakningarna på spåret. Det tycks som om min bil har gått betydligt mer än vad som sades i "reklamen". En juridisk process är ev. på väg så jag avvaktar lite med detaljer och ber att få återkomma när det har landat. Mvh, Kullavik |
|
|
Kullavik: Får man fråga hur du har fått reda på att bilens mätarställning inte stämmer? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
| Herr Gaspedal: Jag återkommer om några dagar - har pratat med jurist och gör nog bäst i att hålla tyst till vi kommit överens (eller inte...) med förra ägaren. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
kullavik: Det var min första tanke att bilen rullat mer än 6000 mil för det är enda chansen att vibbarna skulle bero på slitage, men jag ville inte ställa frågan. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej alla! Tar upp den gamla tråden igen då jag lovade återkomma med info om mitt sorgliga bilköp. Historien i korthet: Vid besök hos Jocke i Partille (för att fixa vibrationerna) hittade han en minimal rostfläck under glasluckan därbak. Fick tips om att BMW byter luckan på goodwillgarantin. Åkte dit och skulle få en ny lucka men då visar det sig (via BMW's garantidatabas) att bilen varit inne på garantireparation under 2003 med betydligt mer mil på mätaren än vad den hade i maj 2006! Förutom att jag blivit blåst på bilköpet fick jag heller ingen ny baklucka då BMW (dvs plåtverkstan i Mölndal) inte ville kännas vid "skruvade" bilar. Försökte argumentera att milen knappast påverkar ev rost, åtminstone inte på ett sånt ställe som bakluckan, men nix... Fick tag på bilens ursprungliga ägare i tyskland och fick veta att bilen gått nästan 15000 mil mer än vad jag trodde (ja, jag vet att jag är en jubelidiot men bilen är fin...). Förhoppningsvis löser det sig ekonomiskt men inget är klart ännu. Åter till vibrationerna: Jocke hade semester men hänvisade mig till Bawaria i Frölunda - mycket trevlig gubbe förresten - han bytte silencekuddar och konstaterade att spindellederna fram är lite glappa men lät dom sitta tills vidare. Jag har som tidigare sagts också balanserat däcken (på nettodäck i gårda, kan dom verkligen detta?). DET SKAKAR FORTFARANDE! Vibrationerna har bytt karaktär lite grann genom bytet av silencekuddar och nu är det mycket mer påtagligt skak i ratten, dock finns det vissa hastigheter (t.ex 115-120) där det skakar i golvet och inte i ratten. Nu (till sist) mina frågor: 1) Är det någon ide att balansera hjulen och ev göra en fyrhjulsinställning innan jag bytt spindelleder? Däcksbytet kostade 5500:- och byte av silencekuddarna 4000:- så ytterligare 3000:- för underredsdetaljer känns lite tungt just nu (åtminstone tills advokat, domare och bödel gjort sitt). 2) Sven på Bawaria påpekade också att stötdämparna brukar börja tröttna runt 20000 mil och att ett vanligt symptom på det är att de inte längre tar upp små vibrationer (men väl stora rörelser). Detta skulle kunna stämma i mitt fall då jag upplever att vibrationernas styrka beror på hur slät vägen är. Kan detta vara orsaken och vad kostar stötdämparbyte månntro? 3) Jocke i Partille hänvisade till en annan kund han haft som hade liknande problem med att BMW inte lät honom åberopa goodwillgarantin pga att bilen var skruvad. Han hade dock i slutändan ändå fått hjälp genom att kontakta BMW Sverige. Har någon erfarenhet av detta? Ber om ursäkt för ett långt inlägg - hoppas ni inte somnat... Mvh, Kullavik |
|
| har du servotronic? | |
|
Servotronic? Är det servostyrning? I så fall ja, annars vet inte! |
|
| Det innebär att styrningen blir trögre ju fortare man kör. | |
|
OK, det vet jag faktiskt inte. Bilen är dock en tämligen fullutrustad 530 touring så om det inte är en ovanlig extrautrustning gissar jag att jag har det. Nån som har några idéer om spindellederna/stötdämparna? |
|
|
Kullavik Sitter själv med samma symptom på en 528iT-97 (vibrationer runt 60 och 115-120 km/h, synligt på solskydden och passagerarstolen) mkt irriterande iaf. Har tänkt byta bakvagnsbussningarna. Är de desamma som silencekuddarna? Hoppas du får bukt på detta elände... /tore |
|
| Har själv exakt samma symptom som du E39. I mitt fall är det ett av däcken som inte är 100% rundt. Problemet försvinner när jag byter till v-däcken. Som tur är så är mina 18 tummare inne på sista versen ändå, så det blir nya gummin till nästa sommar. E39 är även väldigt känslig för den minsta obalans, som man aldrig kanske skulle märka i en annan bil. | |
|
Beamer - ett orunt hjul säger du. När jag var inne på balansering påpekade gummikillen att ett av hjulen inte var helt runt. Ger mig f.n på att det är hjulen trots allt. Jag bytte som sagt bakvagnsbussningarna/silencekuddarna men det hjälpte inte. Hade tänkt byta spindellederna fram också då de är lite glappa och då meken på Bawaria menade att en fyrhjulsinställning (som jag också tänkt göra) är meningslös om det glappar någonstans. Det som oroar lite är att jag har ganska kraftiga vibrationer i ratten trots att de nya, förhoppningsvis runda, däcken sitter fram just nu. Mina vibrationer är nästan precis som E39 beskriver - tydliga vid vid 55-60 och vid 110-120 men för mig känns det "oroligt" i varierande grad upp till 140. |
|
| Min går fint då man kommer upp i runt 130 km/h iaf. Har du ett orunt däck så är det naturligtvis en felkälla. Inte helt otroligt att dina spindelleder oxå gör sitt till. Som sagt, dessa bilar är mkt känsliga för det minsta lilla i hjul/hjulupphängning. | |
|
Har du kört endast fälg i balanseringsmaskinen för att se om fälgarna är skeva? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Glömde fråga. Har du BMW orginalfälgar, kopior eller annat? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag har exakt samma problem med vibrationer på min E39 som alla andra. På min bil kommer vibrationerna vid 110Km/h +/- 5km/h med helt nya balanserde hjul. Även med vinterdäcken och ombalansernig kvarstår problemet. /Ulf |
|
|
Exakt samma fel som Uffe K. Har nya balanserade däck bak och fram, hörde ett missljud vänster fram när jag hissade upp bilen och snurrade på hjulet. Åker till meken och ser om han kan göra något. Återkommer med besked när jag fått åtgärdat. /Ronny |
|
|
Jag har tidigare haft samma problem med min E39 -99. Då fick jag beskedet att det är otroligt viktigt att däcken är helt runda samt mycket bra balanserade bak på E39. I mitt fall löste det sig med att vi monterade däcken med bäst balans bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.