|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är spekulant på en bil. Gjorde en fordonsuppgiftsförfrågan på VV. Då stog det Kreditköp. Vad innebär det? Hur kan man vara säker på att man inte köper en bil som står som säkerhet för ett lån? | |
|
Hej. Det betyder att bilen är satt som säkerhet på hans billån. Köp aldrig en bil som det står så på om ni inte ser till att lösa lånet vid köpet. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| Och hur vet jag att han löser/ändrar lånet? | |
| Följ med honom till kreditgivaren och lös lånet tillsammans. Det som blir över betalar du naturligtvis till säljaren. | |
| Finns det inget enklare sätt? | |
| Enklaste är att kolla med kreditgivaren vad skulden är på och betala mellanskillnaden och lös skulden själv, om säljaren går med på detta. Det säkraste för båda parter är naturligtvis om säljaren löser lånet innan affären och kan uppvisa kvitto på att skulden är betald alternativt att du kollar med kreditgivaren att ingen restskuld ligger kvar på bilen. | |
| Kreditgivaren uppger inte skulden till dig som är spekulant, har köpt fordon med kreditköp förut, be att få se senaste betalningsavin i stället, samt att han ringer till kreditgivaren samma dag och låter dig höra saldot i telefonen av kreditgivaren. Totalbeloppet inkl. räntor, avgifter o dyl måste vara betalt annars släpps inte kreditspärren på bilen. Var mycket noga med detta så du inte åker på något i efterhand. | |
|
Det finns naturligtvis en metod till...att säljaren löser lånet själv först. Hade en bil på G i höstas som jag inte hann slå till på pga att en hann före. Säljaren var seriös och skulle lösa lånet själv. Skulle tro att alla inte har råd med det iofs... |
|
Måsen |
Jag har också köpt en "kreditbil" Vi gick till banken ihop där jag lämnade över pengarna i kassan så jag var säker på att dessa gick till att häva/lösa säljarens lån. Det funkade bra, men kändes olustigt innan allt var klart. Det är dock inget ovanligt nu för tiden. /Mattias |
|
Ser absolut inga problem att köpa en bil av någon som har lånat till den, har gjort det flera ggr. Jag följer ALLTID med till banken (Det har varit bank som varit fordringsägare...) Löst "hans" skuld, resten in på hans bankkonto eller i näven. Fördelen med detta förfarande bortsett från att det måste ske på en vardag är att man får ett kvitto av banken att bilen är "skuldfri". Då är alla parter "säkra"! Es geht los... |
|
|
Säger som "måsen" och "dorfmesiter": Inga problem att köpa en belånad bil om man löser säljarens lån tillsammans på banken! Jag inhandla min 330 Ci på detta viset för ca 1,5 månad sedan. Vi träffades på banken och löste allt där med bankpersonalen. Jag löste först hans kredit och sen fick han resterande pengar in på sitt konto. Enkelt och smidigt! Att däremot köpa en belånad bil utan att fixa med säljarens lån först är INGET jag rekomenderar. Mvh Jimmy |
|
|
Har också sålt/köpt en belånad bil, dock genom bilhandlare. Inga problem. Min gamla pärla: Länk |
|
| Vi gick till banken tillsammans och löste lånet. Fick kvitto på överföringen. Men nu när jag fick papper från VV står det fortfarande kreditköp. Varför?! | |
|
Det kan ta ett par dagar innan spärren släpper. Ring och kolla med finansbolaget. |
|
|
Samma sak hände när en bekant köpte en bil där förre ägare hade bilen som säkerhet, finansbolaget hade missat att ta bort spärren (antar att de på något sätt anmäler det till VV?). Efter ett samtal med finansbolaget var det löst. // Erik |
|
| Fick nu uppdaterade papper från VV där dom hade ändrat på kreditköp. Det var alltså lungt, var bara lite fördröjt! :o) | |
| Det är inte många i dagens läge som åker runt i 300-400k kr bilar och har betalat bilen rakt av. De allra flesta har lån på sina bilar så det e inget ovanligt att vv uppger kreditköp. Det räcker med ett sms till vv för att hämta den informationen. | |
|
Som jag förstått allt nu så löser man lånet på banken där krediten är och lämnar över resterande till säljaren så är man på det torra eller ? Läste att man inte kan skriva över ägarbyte förens efter några dagar och den gamle ägaren får ett nytt ägarbyte papper/registeringsbevis bytyder det att man kan lösa hans lån och ge han pengar men inte skriva över bilen samma dag eller hur funkar den biten? vill lösa kredit och skriva över bilen samma dag, är det möjligt?! Tacksam för svar! Mpower |
|
|
Börja kontrollera att säljare = ägare till bilen via bilregistret. Gå till en bank säljaren skall ha med senaste låneavin be honom ringa kreditföretaget och du hör vad lösen kostnaden blir eller du ringer uppger hans lånenummer (står på avin) och personnummer så lämnar dom ut uppgiften du behöver inte presentera dig. Skriv absolut på ägarbytet och se till att det blir postat samma dag, ring ditt försäkringsbolag eller gå in på internet och försäkra bilen. Kör lungt vidare. Har köpt/sålt flera bilar på detta sätt Thepe |
|
|
ok , tack för tipsen ! Mpower |
|
|
Jag sålde en bil i Januari som vi hade lån på, gick med köparen till banken där han betalade köpesumman till min bank, det som blev över fick jag insatt på mitt konto. Det intressanta var att köparen hade ingen aning om att ägar bytet inte kan gå genom innan vårt lån är inlöst! Blogg:M3Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.