AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.985

318is turbo går riktigt illa

Sida 1 av 2
hej nu är de så att jag starta upp min 318is e36 "m42" igår men problemet är att den går fruktansvärt illa som om en får för mkt bränsle men jag vet inte riktigt , ibland låter de som om han bara går på 3cyl och missar ibland , rycker bra mkt svart =(

jag kör med kkk24 , ljusblåa R spridare ska vara 391 @ 3,8 bar
öppendump
dubbla orginal luftmändsmätare
och laddar 0,6bar

vad tror ni om att prova 535 spridare och kolla om den går renare för nu bluddrar han bara speciellt efter att laddtrycket kommit runt 3000rpm

tacksam om någon kan ge några bra ideer på vad de kan vara som strular så ?

står dumpen öppen på tomgång? troligtvis så gör det va? :-) inge bra när du kör luftmassemätare..

du kan prova lossa slangen till dumpen så den stänger o se om det blir skillnad...
har faktist inte tänkt på de :S ska kolla de imorgon . tack så mkt
fler tips är varmt välkommna
provade nu och den är stängd på tomgång , några fler förslag?
har lånat 535 spridare nu .tror ni att 535 spridare räcker till 0,6 i ladd ? så de inte börjar spika iställe? tänkte prova att byta imorn isf
No
77
NoSpeed
E30 316 -88
E21 320 -79
E21 318 -81 R.I.P
Du kan INTE använda öppen dumpventil med luftmängdsmätare! LMM:en mäter ju upp hur mycket luft motorn drar i sig och styrboxen reglerar bränslemängden efter det. Du måste skaffa en återcirkulerande dump och recirkulera den tillbaka MELLAN LMM:en och turbon.

Hur har du dina dubbla LMM:are inkopplade? Skaffa en 535 istället och kör med en istället, skulle jag rekommendera.
nu har vi provat med 535 spridare och de fungerade bättre men sen börja han bluddra på högre varv iställe
No
77
NoSpeed
E30 316 -88
E21 320 -79
E21 318 -81 R.I.P
Okej det låter ju fint, men du kan fortsättningsvis inte använda en öppen dump. När dumpen öppnar så "försvinner" luften som styrboxen mätt upp och beräknat bränslemängden för (eller egentligen öppningstiden på spridarna). Därför krävs en återcirkulerande så att bilen inte går fett när dumpen är öppen.

Sedan kan man ju också laborera en hel del med bränsletryck också. Men börja som sagt med att skaffa en återcirkulerande dump. Låter inte lika tufft men det lönar sig i längden... ;)
ja precis ska ta och göra de . tackar
nospeed.. vad grundar du ditt anförande på ?.. egen erfarenhet .. eller internetvisdom ?--

bmw´s modeler fungerar utmärkt med öppen dump.. har kört under tre års tid med tre olika setuper på en e36:a dock med m50 motor. med LMM. första året sögs detigenom den. inga problem dom andra två åren trycktes det igenom den . inga problem där heller.. den lilla luft som dumopen släpper ut är inga problem..

ja håller med.har man bara en korrekt justerad dump så är den lilla mängden luft inte viktig då brukar växla hyffsat fort så det är inga prob.

E30 400hk projekt

Jk
128
Jkangas
327i e30

jag körde med öppen dump och lmm. funkade klockrent. spelar ju ingen roll om den är öppen på tomgång. de har inget med att göra med hur den går under körning, då dumpen är stängd.

eller så hade jag bara tur..
No
77
NoSpeed
E30 316 -88
E21 320 -79
E21 318 -81 R.I.P
Ingen direkt egen erfarenhet men en kamrat som körde öppen på sin E30 325:a hade liknande problem som diskuteras här i tråden. M50 motorn har luftMASSEmätare inte luftMÄNGDmätare så det kan ju ha en viss skillnad också.

Nej, det är ju inga stora mängder luft som dumpas bort, vilket ju i sin tur beror på laddtrycket. Men många bäckar små...
kom på en sak , vi bytte spjällhuset på min m42 till en från en m50 b25 eftersom de är oval anslutning på m42 "iaf till e36an" men dessvärre skiftade vi aldrig spjällhusgivaren till den från de gammla spjället . kan de vara därför den går så illa? ,blir det inte fel eftersom det är en 4cyl motor istället för 6?
någon som säkert vet???
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Testa att rycka kontakten till spjällägesgivaren för att se om den går renare. Dess funktion är att tala om för styrdatorn hur mycket spjället är öppet för att sedan tillsammans med luftmassemätare och luft/vattentempgivare beräkna bränslemängd. Ska inte spela någon roll om det är från en 4cyl eller en 6cyl motor, däremot kanske dom inte arbetar med samma värden. Skulle nog rekomendera att montera original ändå.
Mvh/ Rickard
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
318is_turbo:
Har du kollat stiften? Gapet på stiften bör vara ca.0.5mm istället för 0.8. Öppen dump funkar utmärkt för mig oxå! Kolla även luft läckage med startgas. Good luck! ;)

MVH Sandor S.
butcher = ja precis

okej vi knacka ihop stiften till 0,6 men blev ingen märkbar skillnad .
ska prova att byta givaren imorn om de inte blir bättre så byter jag till 320cc spridare iställe och kollar hur de fungerar då .
nu verkar problemet vara nära , = generatorn laddar ingen ström just nu . kan det vara därför han börjar gå på 3 cyl på högre varv typ 3500\4000?
att tändningen inte hänger med?
???
nu laddar den bra igen ,. ska ut o provköra o se om de blir någon skillnad , känns varvvillgare nu men får se hur de går vid lite belastning
har provkört nu och de gick ingen vidare bra , så fort laddtrycket kommer så börjar han misstända och smälla rejält om man fortsätter hålla gas .
om man står på "tomgång" och lägger gasen i botten så låter de som han stryps på något vis , går ner i varv och sen smäller de till =)
helt hopplös att köra .

någon som har något bra tips ?

kan säga att imm inte är uppspänd , kan de vara något som som strular ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.