AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.951

Vad ska man tänka på om man ska köpa en M535i automat

Sida 2 av 3
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Vad tänkte jag på då jag sålde min M535iA -86? Just det jag vet inte och såhär i efterhand så kan jag säga att det var riktigt dumt gjort.
Så nu sitter jag och letar efter en ny M535i, med eller utan automat. Men har det gått inflation i dessa bilar då jag tycker att prisnivån på det som finns ute till salu ligger på tok för högt, speciellt på den omtalade svarta, hutlöst? Jag får väl helt enkelt ge mig till tåls och vänta på rätt bil till rätt pris. Samtidigt som jag får bilder skickade till mig på min fd. bil av dess nuvarande ägare, retsamt...

// bondenpaavo...

M535i slö med automat?? Skulle inte tro det.
Ja vad tänkte du på?

Dom höga priserna som vi börjar att se. Har nog kommit för att stanna. Titta vad dessa bilar kostar i utlandet. Då har vi fortfarande bra priser i Sverige.

Ska du ha en bil i det skicket som den svarta. Då får du nog vara beredd att slanta upp en skaplig hacka.

Men mer än 40000 kr ska man inte behöva betala för en fin med automat. sedan så får man väl räkna med ytterligare 5000 kr om man hittar en likvärdig med manuell låda.

Men det är som du skriver bara att avvakta. förr eller senare så kommer det en fining för rätt peng. Och då jäller det att vara snabb.

För här har du också en som jagar runt efter en guldklimp. Och kulorna ligger i säkert förvar i byxfickan för en blixtsnabb affär.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Paap>>>"Grannen köpt en 850Csi med Steptronic???"Fanns väl inte automat till den...Vad jag vet!?! iaf...

Nåja,OM nu denna ägare har lyckats hitta en Csi med automat(skum ombyggnad ;))??? så lär du nog snart få börja gräva i den me ;))

Mvh Janne.
Visa användare
19
Tjotti
Bmw 745ia -85
jag va supernära på att köpa den där innan jag köpte min... Enligt dom förra ägarna så finns det ingen finare... men automat är ju inte för kul. Sen han som hade den innan sålde den för 35 000 med 18" ... så den va ju åtminstånde prisvärd då...
Janne T

Är automat låderna dåliga i en M535i eller är det bara att bilen blir tråkig att köra.

Paap Reeder
... jo Janne inte ens BMW trodde först på det men bevisligen har jag själv växlat med "steppen".
Köpt ny i sverige 1997.

Fredrik ... kan väl säga att få autlådor har blivit så "misshandlade" som min.
Ofta är det fråga om "oljekokning" vid rödljus om en sunkig volvo med höfläkt kommer upp och har en min som om han köpt sig en sportbil ... när han istället inhandlat en familjebil med en liten 4cylindrig motor och ett chassie som är direkt nedärvt från PV 444.
Då måste trafiklektion genomföras på allmän väg ... trots allt.

MVH /// Paap R
Paap

Ska jag tolka det som att automatlådan är stark och driftsäker.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fredrik>>>Jag anser iaf att den manuella lådan i en E28 generellt sett är den hållbarare av dessa,men allt beror naturligtvis på "handhavande" från "brukare 1" till nutid + om "mr murphy" varit inblandad under tiden ;)

Min manuella låda har "hängt med" i dryga 38000mil i M535:an,så slitstark låda är det ju om man byter olja med jämna mellanrum+ser till att man även kollar/åtgärdar ev läckage i tid osv osv..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Paap>>>Ok,hade jag ingen aning om,men visst,vill "först köparen" ha en automat till sin Csi så brukar ju det mesta gå att ordna mot ett "litet tillägg" :)

Mvh Janne.
Jag ställer frågan en gång till. Är automatlådan i en 535a stark och driftsäker.

Eller ska man åka runt och oroa sig för det stora raset.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fredrik>>>Finns inget rakt svar på din fråga.

Sedan>>> Vad menar du med frågan?..Ska den hålla 20000mil,30000mil,40000mil,50000mil osv eller när anser du att en låda kan betraktas som "stark o driftsäker"?
Eller vill du veta vad den tål rent vridmomentsmässigt innan den havererar om du tänkt trimma spisen...t.ex.?
Eller anser du att den ska hålla även utan oljebyten 50000mil?
Eller vad?
Specificera gärna..

Men som du ser så har Paap inte haft problem med sin automat(fri tolkning av svaret hans),och som du också läste så kör han inte "alla dagar" som "faster Agda"(också fri tolkning ;))

Paap svarar nog också vad det lider...

Mvh Janne.

det jag undrar är bara om automaten i en 535a anses vara bra eller dålig. Sedan att det blir sletage på prylarna efter hur många mil dom rullat. det går ju aldrig komma ifrån. Men som exempel kan vi ta en Opel låda manuel till en Comodore.

Där har du en av världens sämsta lådor. jag förbrukade inte mindre än 8 manuella lådor i en och samma bil.

Men då bytte jag till en automat i samma bil. Och den låda gick som en dröm dom 5000 milen som jag sedan körde bilen innan jag sålde den.

Anses en automat låda till en 535a vara bra eller dålig.
Jag glömde.

Inget trim i motor ingen buskörning utan lungt och fint glida fram.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

JAG har stött på fler som bytt automatlådan i en M30 e28 pga ras än folk som bytt manuella lådor.

Men det är ju jag det...

Hoppas att fler skriver här så att du får lite "mera kött på benen i frågan"..

Mvh Janne.

Jag får se själv nu vad en automatare i en 535a går för.
Paap Reeder
... min erfarenhet av automatare är:

BMW 3,0SA / BW 65 fungerade superbra under 80-talet ... MEN! man var tvungen att hålla efter bandjusteringen. Satt en BW 55 i Volvo 760 och en kompis åkte "för länge" utan service ... pang och slir i "helvetet" på nolltid.

3HP22 i E12/528 ... måste säga att med mina två hade jag aldrig några problem

4HP22 i E28 ... enligt ovan

4HP24 i E32 ... hittills inga problem ... peppar, peppar ta i trä

MEN!!! ... jag servar också enligt vad som är sagt i boka. Har iofs hört om folk som har haft problem men min uppfattning är inte att de skulle vara klena eller sunkiga.

Innan du köper så gör ett stal-test så vet du ju på ett ungefär hur grejorna är.
2200 rpm +/-50-100 - MAX 10 sek..

MVH /// Paap R
Alltså... Jag har haft två M535:or med manuell låda och har nu en 635 -85 med automat så jag iklär mig nu rollen som förståsigpåare:

Automaten i 635:an (ingen körlägesväljare) är den trevligaste automatlådan jag har råkat på - jag menar det. Jag vet inte om min är renoverad eller ej, men den är otroligt tight. Så fort man lägger i växlarna börjar den driva, den motorbromsar som den skall och växlar fantastiskt mjukt.

Rent körmässigt så är det typiskt bakom skärmen-snicksnack att bilar med automat skulle vara väsentligt mycket slöare än manuella diton. En polare har en manuellt växlad M535:a och de gånger vi har gasat mot varandra (100-200, 0-200 etc) har han dragit mig med en billängd eller så. Då väger 635:an 100(?) kg mer, jag har bisarrt breda jättehjul, automaten växlar vid 5800 varv - han kan dra den till varvstoppet - och jag hade fel styrbox i min bil. Hans har gått ~18 000 och min 26 000 mil. Döm själva. Det är många som gillar att sitta bakom sin skärm och gagga... ;)

Man kan även växla automaten manuellt. Den växlar snabbare och mer exakt än man kan växla med en manuell låda när man langar i nästa växel och matchar varvet perfekt. Å andra sidan är ju stegen mellan växlarna större än hos den manuellt diton. I 140 km/h varvar den 2500 varv, vilket ju nästan är tomgång. (:

Sammanfattningsvis så är automaten trevlig och det är skönt att bara gasa och bromsa, men visst saknar jag kopplingen och pinnen ibland även om automaten motorbromsar som man vill när man bränner omkring och växlar den manuellt. Hur som helst så vore det fånigt att inte köpa en automatväxlad kanonbil bara för att man har en skev föreställning om att automatlådan är tråkig.

Paap: Du har mail!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag anser ju fortfarande att automatbestyckade M535:or är för sega i alla lagliga(hyffsat lagliga iaf) hastigheter i Svedala..

Teknikens Värld lyckades få en M535iA att gå från 0-100km/h på 9,4sekunder...seeegt.

Instruktionsboken t.o.m.(borde ha en "viss relevans i sammanhanget") gör gällande att den manuella versionen av denna bil ska göra 0-100 på 7,5sekunder,automatlådebestyckad bil skriver de 9,3sek..Stor skillnad.

Sedan har jag också kört en del automat M535:or(bl.a. innan jag köpte min nuvarande M535)...Jag tyckte det enbart blev som att "åka bil" inte "köra bil",men jag är väl en typisk bakåtsträvare som gillar att "rycka i spaken"...Visst,manuellt körprogram finns tillval, men inte tyckte jag det var någon känsla i det ändå!

Moderna automatlådebilar är en delvis annan sak...Men just denna ZF låda, oavsett om det är en "vanlig" eller en EH låda är inte vad jag skulle beskriva som "modern" och "rapp" direkt..

Alla som är sugna på en automat E28 M535/535i bör ju provköra först en fräsch med manuell låda innan....tycker jag.
Sedan så visste ju iaf JAG vad jag ville ha..

Mvh Janne.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Pappa har en 535iA -86 där lådan gav upp vid ca 23000mil
Bilen har varit lungt körd hela tiden.
Det kostade ca 15000kr att renovera lådan för 2 eller 3 år sedan.
Jag tycker att den är väldigt trevlig med Automaten.
Lådan är av typen med 3 körprogram(EH?).
Lars

Finbilen:Länk
Paap Reeder
... en M535 /manuell med 3,91 blir inte grym. Den blir helt enkelt brutal.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.