AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.950

Vad ska man tänka på om man ska köpa en M535i automat

Sida 1 av 3
Jag är sugen på att köpa en M535i -86. Den har varit i annons här på powerbörsen förut. Och finns nu att beskåda på blocket. Det är en svart M535i -86a med röd sportinredning i skinn. Bilen ska vara i mycket fint skick. Och vad jag kan se på bilderna så ser den mycket fin ut både innuti och utanpå. Den har rullat 15400 mil och ska gå helt felfritt. Men sedan är det lite många ägare på den 12 stycken. det behöver ju inte betyda något men varför har den cirkulerat så mycket. Det sitter en automat i den och det är väl den stora akilleshälen. Men det är jag berädd att leva med då bilen för övrigt är i toppskick enligt säljaren. Är det någon som har info om bilen så vore jag tacksam reg :nr MKT 197
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Även om blien ser bra ut på bliden så finns det alltid rost o 15400mil verkar vara lite för lite speciel om det var 12 ägare. Kollade på vägverket o bilen är påställd 2004/4 så den kan ha stått ett tag...

Mvh Peter
Alla besiktningspapper och servicar som är gjorda finns. så miltalet på bilen bör stämma. Jag har fått ett fax från bilregistret och de tre senaste ägarna på bilen. Och jag håller nu på att forska runt lite angående bilen. Men det är mycket märkligt att bilen har haft hela 12 stycken ägare. Frågan är hur många som är bilhandlare? av dessa 12. sedan begär den nuvarande ägaren över tiotusen mer än han gav själv. Så några 55000 kr är ett överpris. Jag tror inte det blir någon affär för om man ångrar sig så verkar det vara lönlöst att sälja en automatare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Personligen skulle jag aldrig "hosta upp" 55 papp för en E28 med automatlåda..Just denna 535:a passar inte riktigt ihop med automatlåda,blir lite för seg med den(alltså om man har den i originalsetup)...

Men visst,är den fin i övrigt så är det ju sällsynt med fina rostfria(jaja) M535:or idag,så jag förstår att priset ligger såpass högt trots automat..

Mvh Janne.
Om du inte skulle ha den i orginalsetup som du skriver. Vad skulle du gjort med den då?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...En del bygger billigt till "fartresurser" genom att flytta över bakaxelinnehållet från M5 E34.
Dock så kommer du aldrig upp till samma topphastighet som innan...Men fart på vagnen lär det bli i "de lägre farterna",låt säga till 180km/h...

Kör säkert ifrån de flesta som vill "dra" isf :)

Mvh Janne.
Men är en M535i någon gasar bil över huvud taget? Nja det vet i faan men jävligt läckra är dom och låter härligt när man stampar på. Men ska man åka fort så kan man ju köpa sig en VOLVO 240 tic och lägga ner några tusenlappar. Så kör man ifrån 535an så det visslar om det. Men det är stil att åka 535.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,en 240 Tic lär man blåsa ifrån rejält med den ombyggnationen som jag beskrev,iaf med en "normalt ombyggd" Tic...Volvon kan man ju med enkla medel få upp i 300+hk, men saknar den diffbroms + allehanda andra väghållningssatser så blir den ifrånkörd ända från början på rondellen upp till toppfart ;)

Men visst f-n är det stil att åka M535,lite kult+ samtidigt en bil att busa med om man kan knepen..

Mvh Janne.
Så du säjer att om man byter innehållet i bakaxelklumpen. Så kör man ifrån det mesta?

Det låter både billigt och bra.

Har du fler godbitar i bakfickan på relativt enkla medel att få mer snurr på bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Visst finns ju grabbar som trycker dit turbo osv,men billigast att få den att "röra på sig" och svårligen upptäckt av SBP(de har väl aldrig invändningar mot det de inte ser s.a.s.) torde nog detta med att ändra utväxlingen i bakaxeln vara..

Mvh Janne.
Den bilen är fin, men dessvärre alldeles för dyr. Hade den haft manuell växellåda så hade priset fortfarande varit för högt, men åtminstone lite mer rimlit.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Paap Reeder
... tycker att den är litet för dyr samt "fel" färg i min smak - även om min E32 är svart så blir det ingen mer svart bil för min del.

För det priset skall den vara i mint condition PÅ ALLA SÄTT.

12 ägare tycker inte jag är mycket. På min står det visst 6 och jag är bevisligen nummer 3 som äger den.

Drevar du om den till 3,91 och behåller aut får du en mycket trevlig automobil.
På D3 gör den strax över 185 och sedan petar den i 4:an. Länge sedan jag testade min nu men förr gjorde den 220 så så mycket tappar man inte med 3,91 om man kör aut iom att man kan få i 4:an vilket den orkar med iom 3,91 ... och den går snabbt till varvstoppet.
..... å andra sidan är den kvick / 280 hk - 380 NM ... (om jag inte minns alldeles fel) ... och det utan ngn turbofördröjning utan alla sitter där omedelbart beredda i stolsryggen.

Dock blir den litet törstigare och bullrigare ... i motorvägsfart men det får man stå ut med.

MVH /// Paap R
Vad är det som har 280hk? för den bilen som jag är sugen på som finns på blocket. Där är det 204 hk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det är M5,e28 som har c:a 280hk.

hjorten
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En M535:a ska vara med manuell låda och inget annat!
En otroligt rolig vagn att köra pga dess motorstyrka och den låga vikt den har.
Svårt att tro man kan hitta en mycket roligare bil för de pengarna de står i idag,under förutsättning att den är i gott skick och är under bra kondition maskinellt!
M5 E28 har 286hk och samma M88/3 motor som min M635:a

MVH Patrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja,drevar du om slutväxeln så menar nog Paap att det i omräkning blir de siffror som han skriver...

M5 E28 hade 286hk..original,tyvärr så tillverkades den bara i ca 2200ex så den är extremt sällsynt på vägarna idag+dyyyyr.

Gör som Paap gjort med sin M535iA,då blir det åka av :)

Mvh Janne.
Paap Reeder
... enligt mekanikens gyllene regel: "det du vinner i kraft förlorar du i väg"
Skillnaden 3,07 -> 3,91 ca 28%.
Dessa 28% lägger du på effekten samt vridet och får dra ifrån på toppfarten.
Normalt orkar M30 till 225? i original tror jag det var ... och då på 4:an /man.
Drevar du om orkar han även med 5:an till varvstopp och topfartreduceringen blir inte av.
Dito för automat.

... du vet ... precis som grabbarna som kör på Monza och silverstone ... så har dom olika drevsatser med sig i kappsäckarna.

MVH /// Paap R
Är det så att du gillar automat? Vi får väl se om jag också gör det om jag nu köper bilen.
Herr Reeder är mig veterligen den enda i hela världen som byggt om en M535i till en M535iA :-)

Rätta mig om jag har fel!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Varför gjorde han det. Har han någon skada som hindrar manuell växling. eller sitter skadan ovanför axlarna. nej skämt och sido så är det jävulskt gött att köra automat. Men i en sådan här bil så är det nog roligare med en manuel.
Paap Reeder
he, he ... jag är ett unikum ... helt rätt.

Jag har flera automatiska funktioner på min bil, exvis så går vindrutertorkarna utan att jag behöver dutta på en spak för varje svep, min lamelldiff arbetar också helt utan att jag behöver knäppa på några knappar och lyset i handskafacket stängs automatiskt när jag stänger luckan ... SAMT alla växlarna sköter sig alldeles utan att jag skall behöva kalkylera var vridmomenttoppen ligger i varje rpm intervall.

Fick faktiskt iden från Schuemacher och grabbarna ... mig vetterligen sitter dom inte heller och rycker och sliter i någon pinne hit och dit.

Vissa tycker att den pinnen är så viktig att man köper speciella knoppar typ totemepåle till sin pinne ... kanske snidar dom också på den?

Skämt åsido ... med en automat kan man på en isig motorväg ligga på den absolut sista någotsånär säkra % ... iom att man med en automat kan frikoppla på bråkdelen av den tid det tar att frikoppla en manuell.

Har 30 000 mil i M535:an med manuell och dryga 10 000 mil i dito med aut ... inte en chans att jag kommer att skaffa mig en bil med manuell låda.
Grannen köpte sig en -97 850CSi ... vad sitter det för låda i den som V12:an jobbar mot? Jo ... en steptronic.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.