|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min sambo körde upp idag och kuggades då hon inte kunde kontrollera styrservon. VV's kontrollant bad henne kolla styrservon innan dom åkte iväg. När min sambo då ville vrida om tändningen så fick hon inte det. Verkar inte detta lite konstigt?? Hur ska man kolla styrservon annars? Man gör väl det genom o vrida runt lite på ratten? Men då tändningen var av var ju fortfarande rattlåset i! Vad tycker ni?? | |
| Låter lite skumt, prata med chefen på VV där ni körde upp, eller överklaga. | |
|
Låter ju helt sjukt. Kontrollanten har förmodligen avtal med nån lokal trafikskola... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| heltsonika: Vad menar du? :) | |
Danne L |
han kanske bara ville att hon skulle kolla servooljan? kolla servon fanns inte med när jag tog körkort, iaf inte vad jag kommer ihåg |
|
Men va i ......! Det ska överklagas utan tvekan! Vi vet ju att många kvinnor kan inte mycket om bilar o enklaste sättet är ju att starta motor o vrida på ratten. Händer inget när du överklagar så skriv det här o samla en del namn så ändrar dom sig efter påtryckningar av ett hundratal(hoppas jag) personer! Min tjej ska köra upp inom kort.... Mvh Peter |
|
|
Tro mig, det hjälper inte att klaga... förmodligen menade hon att man skulle kontrollera vätskenivån för servon. Jag råkade själv ut för ett oförtjänt kuggning, bilen jag skulle köra upp med blev inte godkänd eftersom den hade för svag handbroms menade Vägverket, (bilen var en Mondeo med ca 800 mil på mätaren och det gick utan problem göra handbromsvändningar), men det var bara att byta ihop och försöka igen. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
beklagar min stavning ovan, det börjar bli sent ;-) Det vara bara att bita ihop och byta bil och försöka igen, skulle det stå. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
När jag hör sådana saker blir jag bara förbannad. En sak om man blir kuggad för att man aggerar osäkert i trafiken. Men de får skärpa sig när det gäller bagateller av denna typ. Man börjar ju undra om de är sadister de där inspektörerna... Gubbjäveln slickade sig säkert om munnen och njöt när han lämnade beskedet. Blir fruktansvärt irreterar på sådant. |
|
|
Ok, ska ringa o överklaga på måndag! Det var ingen "gubbjävel" hon körde med det var en ganska ung tjej! Så hon kanske kände sig lite...ja jag vet inte riktigt, men ville visa sin makt iallafall... |
|
|
e34briliant: Jag var lite sarkastisk... Det jag menade var att vägverket gärna vill att man ska köra en massa hos bilskolan som gärna suger ur en mer pengar än vad som är nödvändigt. Oavsett om det finns olja i behållaren är det inte säkert att servon fungerar... Enklast att kolla att den just gör det är att vrida på ratten! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Att kontrollera servooljan ingår i den säkerhetskontroll man ska göra innan man kör iväg. Det kontrollanten med all säkerhet menade var att din sambo skulle kontrollera detta genom att gå ut och lyfta på huven. Denna säkerhetskontroll lärs ut på körskolan och är väldigt enkel. Men tyvärr är det sådant man ofta missar som privatist. Att man inte avslöjar om servot fungerar eller inte spelar i detta fall ingen roll. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Visst var det säkert servooljan hon syftade på men då hade hon kunnat ställa frågan annorlunda. Hon frågade väl om den fungerade? Inte om det fanns olja i behållaren... Hade hon istället bett om en säkerhetskontroll (finns säkert yttre/inre sådana samt lampkontroll) så hade hon iaf haft en chans att göra som hon säger. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Danne L |
när uppkörningsledaren ber att man kollar tex brormsarna så säger dom kolla bromsarna inte specifikt att du ska kolla bromsbehållaren |
| Låter helt sjukt att kuggaa för en sån sak även om det nu var servooljan som skulle kontrolleras. Hur ofta kontrollerar man den på sin egen bil egentligen:P Inte vid varje tankning i allafall:P | |
|
518Jimmy: Hur ofta man gör en sådan kontroll på sin egen bil är väl i detta sammanhang ointressant. VV lär ju ut (eller trafikskolorna) vad som ska anses göras varje gång bilen startas. Om du personligen gör det efter du fått ditt körkort är ju en annan femma. Är det ett av momenten vid uppkörning bör det väl kunna generera att man kugga likväl som att man glömmer blinka i korsning, kör för fort eller något annat. Det specifika fallet som e34brilliant tar upp tycker jag det känns svårt att redogöra för här då man inte var med i situationen. |
|
Danne L |
jag måste ju erkänna att först lät det ju skummt att hon blev kuggad men när man ser till mitt exempel med bromsarna så ska ju bromsvätskan kontrolleras när jag tog körkort så gick bromskontrollen ut på att man kollade vätskan samt höll ner bromspedalen när man startade bilen för att se att den sjönk lite servon fanns inte med när jag tog körkort men jag kan tänka att det är ungefär likadant där du kollar vätskan sen är det ju som många skriver att man vet ju inte om servon funkar bara för att det är vätska i behållaren lika lite som man vet om bromsarna funkar bara för att pedalen sjunker och man kollat vätskan, beläggen kan ju vara slut och en massa andra anledningar men regler är ju regler så ska servooljan kollas enligt vv för att fastställa funktionen så finns det ju inte mycket att säga om, hon kuggade precis som någon annan skulle ha gjort för att man inte kollat bromsvätskan vid bromskontroll |
|
Anser verkligen VV och trafikskolorna att man skall kontrollera servooljan varje gång man startar. Förefaller totalt orimligt enligt min åsikt. Knappast någon kontrollerar vl det mer än högst sporadiskt? Vad mer skall man kontrollera i så fall? Det vore väl bättre om VV kontrollerar hur man kör. Tyvärr ligger det en hel del i de det heltsonika skriver om relationen mellan trafikskolor och VV. |
|
Danne L |
som sagt jag vet inte om servooljan är tillagd som punkt men det verkar ju som eftersom hon blev ombedd att kolla den? sen att det är orimligt att man ska kolla servooljan låter väl lika rimligt/orimligt som allt annat i säkerhetskontrollen upp med handen alla som brukar kolla alla bälten i bilen eller bromsoljan varje gång ni startar bilen |
|
Är E39 ensam om att ha osynlig bromsvätskebehållare? Eller menar VV att man skall plocka ner vänstra kupéfiltret osv under huven varje gång man kör iväg? Det finns ju bilar som öht inte har något öppningsbart motorrum osv, man måste väl kunna få lita på intrument och varningssystem? Som sagt, vad som helst kan ju lägga av i t.ex bromssystemet fast nivån på vätskan är OK. Samma sak med styrservot, funkar det vid koll av styrning osv så kör man ju, verkar lite overkill att kugga nån av den anledning som beskrivs här. FP |
|
Danne L |
jo visst är reglerna overkill men dom funkar så (dock har jag som sagt bara erfarenhet av bromsvätskan) när jag tog kortet för 6 år sedan fick jag snällt kolla bromsvätskan på e46an jag körde upp i |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.