|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett lite annorlunda fel på min M5 e39 som jag hoppas kunna få hjälp med här. Det är nämligen så att när man varit ute och kört den hårt under en liten stund så kan den helt plötsligt ( oftast under riktigt höga varv ) bara slå ifrån och inte reagera på gasen. Det blir som en knuff i bilen, ungefär som att man bara skulle släppa gasen vid fullgas. Sen reagerar den inte på gasen alls förräns motorn är under 3000varv, och då går den ungefär som man skulle kunna tänka sig att en e39 med 50 hästar skulle kunna gå...Alltså totalt orkeslös...Sen när man väl tagit sig upp på 3000varv så börjar bilen hoppa som en känguru, och det går absolut inte att varva mer än 3000. Och detta håller i sig precis hur länge som helst, tills man bara stänger av bilen och startar om den. Då går den som en klocka igen...Har hört att detta kan ha med tändningen att göra, att den misständer så att säga och går in i det så kallade "limp home" läget..Eller är det någon annan som har hört talas som något liknande?? Tacksam för alla svar, mvh Kristofer. | |
|
Spontant svar av mig utan att alls vara "hundra" på det överhuvudtaget...Låter som om någon av dina luftmassemätare inte fungerar helt perfekt och då när "datorn" känner av att han!?! får fel värden därifrån så går den som du säger ner i "limp home" läge tills du startar om maskinen igen.. Men visst kan det säkert vara annat "tändningsfel" t.ex någon av kam eller vevaxelgivarna som "säger ifrån.. OBS!Gissningar bara. Men de fel som brukar ha varit på tidiga M5 E39 är ju dels lmm+även vissa problem med bensinpumparna+i några fall Vanos strul(vilket iofs inte ditt fel tyder på).. Jag anser ju att du måste besöka en duktig BMW återförsäljare/verkstad som då kopplar in den på analys av felkoder,vilket bör(om verksta'n är kvalificerad nog) gör att du hittar felet.. Mvh Janne. |
|
| Hej Janne. Tack för svaret, förstår att det bara är spekulationer men det är alltid bra att få andras åsikter. Tänkte åka in till Lundhs i Avesta och visa bilen, dom är ju allmänt kända som väldigt duktiga bmw mekaniker. Det som jag tycker är lite konstigt också är att bilen inte ger någon felkod i check control rutan i bilen...Han kan tydligen känna av ifall en lampa är trasig, men inte ifall det är något lite mer allvarligt....Men som sagt, tack för inlägget, MVH Kristofer | |
|
Ok... förhoppningsvis så tittar någon som haft(eller har) liknande symptom in här och kan eventuellt säga vad felet på hans M5 var...Så det är "alltid" en bra idé att fråga här ändå trots ibland lite speciella/svårartade fel :) Om nu ingen skriver något här i tråden mera så vore det ju bra om du kunde återkomma med vad verkstaden sa... Kanske kan hjälpa någon annan "på traven" iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Absolut, ska lämna in bilen så fort som möjligt och se vad som spökar...När jag fått svar på det så skriver jag ett inlägg utifall någon annan skulle råka ut för samma sak. MVH Kristofer |
|
|
hadde precis samma symptom på min M5 -00 förra veckan under kraftfull "demo" av prestandan. Jag håller på felsöker nu och det lutar åt LMM'erna som håller på ge upp. ska testa att rengöra dom för att se om det gör något "underverk" här finns en beskrivning på hur det går till: Länk Men var försiktig om du provar!! tråden som ska rengöras är MYCKET ömtålig och helst ska man inte renöra den med tops eller liknande. Om bilen fungerar bättre efter en rengöring så byter du LMM'erna eftersom en rengöring bara verkar hjälpa ett tag och sedan blir det sämre igen. mVh Thomas |
|
|
Ok, ja det verkar som att flera andra som jag hunnit prata med under dagen är inne på samma spår, alltså luftmassemättarna..Men är det så att om man byter ut en så måste man byta båda? Eller är det så att båda antagligen är trasiga? Men tack så mycket för ditt inlägg, ska som sagt lämna in den så snart som möjligt. MVH Kristofer |
|
| Är LMM:n dåliga rekommenderar jag er att byta tändstift också då dessa "tar stryk" av för "tunn" blandning. Kan vara främre O2-sensorerna också. | |
|
Ingen som kan fixa en massbeställning för o få ner priset lite? Verkar ju vara bra och ha en extra uppsättning lmm. Btw: nån som vet vad luftmassemätare heter på tyska? |
|
| "luftmasse" är väl samma som luftmassa så det är väl "mätare" man undrar över.? | |
| Om ni läser på m5board.com så finns det gruppköp samt info om VW-mätare som skall vara likadana förutom "clipsen" till elkontakten saknas på VW´s. Tror de säljs "over there" för 58$/styck på performance-cafe. | |
blitz |
har 2st nya luftmassemätare |
|
Jag tror att du skall byta bränslepumpen. Jag hade liknande problem med min M5a. Just det att den fungerar igen när du startar om den och det kraftlösa som inträder ibland tyder på det. Efter mitt byte går den som en dröm igen! Ricke |
|
| Bränslepumpen alltså? Ok, ska höra med lundhs i Avesta och se vad dom har för ideèr, men nu har man iallafall lite information om vad det kanske kan vara. Tack för tipset, Mvh Kristofer | |
| Är mätare måhända "messer" på tyska? | |
|
Bayrische: Japp! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
det låter som lmm. Ska du lämna in bilen för diagnos, så måste dom kolla lmm särskilt, för om dom kör en diagnos på den så flaggar den inte för lmm. men går man in och kollar lmm, så kanske får dom fram"ett onormalt värde" så är det fel på den. Lycka till och lmm är inte billiga. Hade' |
|
|
Tack för inlägget, och nej, lmm är inte billiga....Har hört någonting på 3500:- styck har jag för mig....Men men, vad gör man.... MVH Kristofer |
|
blitz |
nya kostas det på bmw solena 3600st inte bilit att ha en m5 :)))) |
|
Här kan du ni beställa nya LMM'er för 830 Kr/st. Länk |
|
|
Tack för tipset. MVH Kristofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.