AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.711

Sänka E39 med Eibach

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tycker min 540 E39 med M-chassi 1 känns lite för mjuk i svängarna, kränger rätt bra.

Vad tror ni om att byta fjädrar till Eibach med 30mm sänkning?
2100:- är det bra pris?

Kanske inte lönt att byta fjädrar om man inte byter dämpare också? Bilen har gått 16000+.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vid 16k mil så är det nog dags för dämparbyte med, jag är med på G med byte av fjädringskomponenter inom det snaraste.
Jag kommer förmodligen byta krängningshämmarna mot Eibach´s varianter och sen fundera på vilka dämpare och fjädrar som ska på.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur långt har din gått?

Känns den "krängig" i kurvor?

Kommer jag få nån effekt av att byta endast fjädrarna eller tror du dämparna är för trötta för att de ska ge nåt?

Va kostar Eibachs dämpare som kan vara lämpliga för en 30mm sänkning?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Min är uppe i ~16600

Den kränger men inte vansinnigt mycket, det är trots allt en hyggligt tung bil.

Jag byte både fjädrar och dämpare när jag byte, eventuellt så monterar jag på ett coilover paket på min, men som sagt så kommer jag förmodligen börja med krängsningshämmarna för att sedan välja fjädrar och dämpare.

Rent personligen så tror jag att dämparna nog har gjort sitt bästa jobb vid 16k+

Jag har ingen uppfattning om vad Eibach´s dämpare kostar, jag köpte Bilstein till min förra 528a och dom trivdes jag väldigt mycket med så det blir nog Bilstein till denna med.
jag vill minnas att jag betalade runt 8k för 4 dämpare till 528an.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Krängningshämmaren bak på 540:in tyckte jag verkade väldigt klen.
Fram ser den okej ut men finns säkert bättre grejer.

Vilka produkter funderar du på och vad kostar de?

Hade varit kul med lite väghålling i en så stor och tung bil.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag kommer nog köpa Eibach k-hämmare fram och bak (~5000:-)samt eventuellt Bilstein PSS9 coilovers (22995:- inkl moms).

Om det inte dyker upp något bättre för ungefär samma pengar så blir det bilstein, jag kikade på KW tidigare men dom gick bort efter lite efterforskning och att dom nog inte passar mina ändamål.
Jag kommer förmodligen inte sänka min bil mer än 10mm om det ens och KW verkade vara designade för att toksänka bilen så det blir lite tokigt.

Jag kommer byta k-hämmarna både fram och bak för att inte toka till balansen i bilen för mycket.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är Eibach krängningshämmaren mycket fetare än M-modellen som du har nu?

Gör detta bilen stötigare eller bara styvare vid kurvtagning?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Bytt dämparna oxå. Det görde jag inte på min, ena dämpare började läcka efter så där 1-2 månader o så var jag tvungen att plocka bort båda igen.

Mvh Peter
Sachs performance set är ett extremt prisvärt kit med (eibach-)fjädrar och matchade dämpare. Det finns väl en anledning till att Sachs/Boge sitter original på alla BMW och Alpina ;)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Enligt Autoexperten så är det Sachs egna fjädrar till Sachs performance set. Finns det två varianter av det kittet?
Rossi,

Nej, det finns inte två olika varianter. Vissa kit levereras med Sachs egna fjädrar, i andra fall är det Eibach-fjädrar. I vilket fall så är det fjädrar av absolut högsta tänkbara kvalité!

Mvh,
Kalle
___
Eller jo, det finns två olika varianter - Sachs Performance finns även som höjdställbara fjäderben, dock inte till E39 så vitt jag vet. Kika själv på www.autokatalogen.se

Mvh,
Kalle
___
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Ok då är jag med. Verkar vara en trevlig investering speciellt om orginaldämparna och fjädrarna gått närmare 16000mil.
Ja, jag garanterar att ni inte blir missnöjda. Visst, Bilstein är också bra grejor, men jag kan omöjligen se någon hållbar motivering till att mer än betala dubbelt så mycket för motsvarande prestanda. Och Bilstein sitter ju inte på BMW/Alpina som original längre (satt tidigare på vissa modeller, fram till tidigit nittiotal någon gång) ;)

Mvh,
Kalle
___
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har hört mycket gott om Sachs paket, dessvärre är dom inte justerbara och det vill jag gärna åt på denna bilen :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Jaha, då slog man till på ett Sachs performance set idag! Autoexperten i Malmö anordnade en BMW-träff utanför affären och dom hade väldigt förmånliga priser för oss BMW-ägare. Återkommer med testrapport när jag har fått på kittet om nån är nyfiken.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det var det jag missade idag, visste det var något jag hade tänkt mig göra :\

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
www.sportfilter.se sljer ett kit med dämpare och 35/35mm sänkning till min för 4400:-

Vad kan man förvänta sig av ett så billigt kit?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kort livslängd.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Beställt:

Bilstein B8 Sprint och Eibach Pro-Kit 30/20
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Lyfter en riktigt gammal tråd.
Har nån bilder på sin bil med Eibach Pro 30/20?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.