|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej BMW vänner! Står i valet och kvalet mellan att köpa en ny Audi A4 Sport Quattro eller en ny/beg BMW 325 E90 -05/06 Behöver köpråd och tips från er varför jag skulle välja BMW och om värt det är prisskillnaden mellan en ny eller beg BMW. För/nackdelar med BMW kontra Audin? Vilka utrustningspaket är ett måste vid BMW köp, är inte så insatt i detta. Mvh /P | |
|
EXAKT samma beslut hade jag! Mitt val blev BMW efter att jag hade kört båda. Det som gjorde att jag valde BMW var: BMW Plus: * Skön motorljud * Säkrare bil * Nyare kaross * Känns mera väbyggd * Vacker interiör! * Tyst som fan! Minus: * Bakhjulsdrift på vintern (får se hur detta går) * Att tillbehören blir allt för dyrt på en helt ny bil. Audi: Plus: * 4x4 drift känns tryggt * Går att BSR chippa och få 40+ hk * Komfort * bensinsnålare Minus: * Interiör känns lite kantig * inte lika körglad som BMW * Inte lika välbyggd * ser inte lika agressiv ut som BMW Mitt val blev BMW 325i med bra utr :) prismässigt skiljer det kanske 15 000 kr till audis fördel efter all utr. Lycka till med ditt val! |
|
|
Är det någon skillnad mellan årsmodellerna 05-06? Verkar dessutom svårt att hitta någon begagnad med vettig utrustning + pris =) (eller så är det jag som är för snål) (dessutom skall den vara svart). vad ska man ha för "måttstock" på att pruta ner nybilspriset med vid köp utan inbyte? 10%? Får fundera vidare! /P |
|
|
Det gick att pruta mycket mer hos audi än BMW... jag kom upp till ca 8% (fick andra erbjudanden osv). Audi gav 10% utan att tjata mer me dem :) Det finns flera silvriga 325i på blocket såg jag, MEN det skiljer inte allt för mycket (30-40 000 kr) på en ny med rabatt. Det är ju en speciel känsla att köra ut från BMW med en helt ny bil! Min bil utrustades ganska mycket (M-paket, comfortpaket m.m.m.m) slutade på lite över 410 000 kr. utan rabatt. Vilken prisklass gäller det för din del? |
|
|
hmm jag är inte så mycket insatt i BMW eftersom jag är föredetta saabare men när det gäller skillnad mellan 05 till 06 så tror jag inte det är någon synlig skillnad. Kolla gärna på 9-3 Aero kombi (gått ner i pris redan på blocket!) Ruggig bra bil ska jag säga dig ;) |
|
|
kez_style: du la alltså på ca 100' i utrustning på Audin? För den kostar väl 295' i grund? Och du skrev att det skiljde "kanske 15 000 kr till audis fördel efter all utr."... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Ufo: Yep, med utr och andra små detaljer skiljde det inte så mycket (utan rabatt)... men med rabatt hade Audin säkerligen blivit billigare. Efter man har kört båda så är båda bra bilar sedan beror det på vad man gillar för bil och mitt val blev Bmw 325i :) |
|
|
21_an: Jag skulle råda dig till att provköra. Min erfarenhet av A4 vs E90 325i är att Audin är tystare, har betydligt bättre kvalitetkänsla, speciellt interiört. Redan på min testbil som blott rullat 154 mil så fanns det ljud från interiören, medans Audin var knäpptyst, trots vinterdäck. Med S-line (interiröt och exteriört) är den dessutom snyggare. Dvs ganska motsatta de intrycken som kez_style har. Plus för BMWn är motorn, även om jag håller 3-liters versionen rätt många snäpp över 2,5-litersversionen. Motorljuder är oavsett skönare, något bättre känsla i växellådan. Motorn i sportquattro är en riktig pärla dock, och det är en trimmad version av motorn som blev årets motor i sin klass. Jag skulle välja Audin. Den är bättre utrustad från start. Gärna i vitt! :) |
|
|
acey: har du fått din bil än? ...ja, jag håller reda på ett o annat... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Jag kollade upp angående ljudnivån (fast detta gäller kombi modellerna)! Auto motor & sport (20 okt 2005) Test mellan 9-3 Aero SC, BMW 330i och Audi A43,2 Quattro. i ljudnivån så ligger det till så här: Audi: 50 km/h - 61 dB 80 km/h - 66 dB 100 km/h - 69 dB 120 km/h - 71 dB 140 km/h - 74 dB BMW: 50 km/h - 60 dB 80 km/h - 64 dB 100 km/h - 67 dB 120 km/h - 69 dB 140 km/h - 71 dB Saab: 50 km/h - 63 dB 80 km/h - 68 dB 100 km/h - 70 dB 120 km/h - 73 dB 140 km/h - 74 dB Under testet så står det att Audi rullar mjukast, BMW är tystast medan Saab lämpar sig för baksätesåkare. Totalt vann BMW på 79%, Saab 2a på 73% och audi 3a på 72% Ville bara påpeka detta :) |
|
|
glömde tillägga att på testet så tyckte testförarna att audis interiör kändes åldrat mot BMW men får endå högre betyg i kvalite känsla. Audi: Kvalite tot: 88% Interiör: 88% Exteriör: 88% BMW Kvalite tot: 80% Interiör: 85% Exteriör: 73% SAAB tot: 77% Kvalite Interiör: 73% Exteriör: 84% |
|
|
kez_style: Skillnaderna är så små att det kan härledas till typ av däck på den aktuella bilen. Dessutom så är det två helt olika motorer som jämförs 330i vs 3,2 liters quattron. Jag är mer imponerad av 2.0TFSI motorn, 3,2:an börjar kännas lite föråldrad i Audis modellprogram och har inte FSI. Däremot är kvalitébetyget 8% bättre för Audin, vilket känns mer signifikativt. Ufo: Det ska bara vara två veckor kvar nu! :) |
|
|
Du behöver alla tre paketen, Comfort, Advance och Dynamic. Keep Your Distance! |
|
|
kez_style: Fick du pruta 8% på totala priset (dvs inkl. all extrautsrustning) på BMW:n? Ni andra som köpt denna bil: Vad är rimlig prutmån på en BMW 325i vid rent köp privat? Är 8% på slutpriset (dvs inkluderat all utrustning) ett rimligt bud? Eller är det snarare 8% på bilens grundpris, som är rimligt? Det är ju en väsentlig skillnad vilket pris man räknar på. Undrar eftersom jag själv snart tänker slå till. När jag diskuterat med försäljaren så sa denne att de inte brukar räkna med alla paket och övrig extrautrustning när de beräknar prisreduktionen. |
|
| man får ingen rabatt på paketen (typ M-paket, comfort etc.) jag fick rabatt på extra tillbehören jag valde och då allt som allt så blev rabatten 8% på hela bilens värde.... (Låååååååååååååååååång förhandlings tid) | |
|
OK, då är det bara att invänta offerterna och se vad som händer. Mvh /P |
|
|
Efter att ha kört ut tre nya bilar ur diverse bilhallar (två BMW) så har jag kommit fram till att det definitivt INTE är värt merkostnaden att köpa nytt. En likadan bil med ett år på nacken kan köpas för 50-100.000 mindre och det är fortfarande nybilskänsla i bilen. Är det en bilmodell som det säljs mycket av kan man oftast hitta det mesta av utrustningen man vill ha även på en begagnad. Minst dåliga affären är att köpa en 2 år gammal bil. Som sagt, jag tycker inte att det är värt pengarna att vara första ägare, andra tycker annorlunda och tur är väl det, annars skulle det inte finnas så många lätt begagnade bilar att köpa ... :-) |
|
| Förtydligande: en två år gammal bil är "minst dåliga affären" under förutsättning att man vill köpa en så ny bil som möjligt. Bästa affären är givetvis att inte köpa någon bil alls, men det är förmodligen inte ett önskvärt alternativ. | |
|
Mina erfarenheter när det gäller E90 vs A4 stämmer till stor del överens med "acey"s erfarenheter. Jag tycker visserligen att detaljkvaliteten blivit ett par snäpp bättre på E90 -06 än på 05:orna (som ju var bedrövlig jämfört med E46) men den fortfarande är långt ifrån Audis. Audi har en riktigt bra Bose anläggning med 10 högtalare som ingår i motsvarigheten till BMWs komfortpaket. Jämför man med BMWs standard eller hifihögtalare kan man tro att BMWs härstammar från något restparti till Luxors radioapparater från 1950-talet. Jag gissar på att en manuell M-sport utrustad 325 E90 med alla paketen har en liknande värdeminskning som en A4 sportquattro, åtminstone under de första 2-3 åren. Därefter gissar jag på att audin håller värdet bättre, det räcker med att se hur populära de äldre A4 S-line bilarna är på marknaden. 10% prutning på en redan rabatterad bil är svårt för gemene man om det inte rör sig om en lagerbil eller en mycket frekvent nybilstamkund. Men räkna med 6-8% vid köp utan inbyte. |
|
|
Två kalas bra kärror. Men sportighet och körkänsla är klart vassare i den en av dessa därför blev även mitt val BMW igen! "Z4 love it" |
|
|
Nu blev jag helt plötsligt sugen på att testa en Audi A4 med likvärdig motor för att se om Audiförespråkarna har rätt! Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.