AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.701

Varför ligger alla i vänsterfilen?

Sida 1 av 2
Jag bor i Sthlm och åker i stort sett varje morgon söderut på E4:an där det är 4 filer åt vardera håll.
Nu undrar jag vad det är för fel på folk i detta land som inte kan tänka sig att flytta på sig till höger utan istället ska ligga i ytterfil och trycka vare sig man ska om eller inte.
Imorse var det ett pärlband av bilar i ytterfil medans de 2 inre filerna var i stort sett tomma, vem f-n är det som bara vägrar flytta på sig, är det den där gubben i hatt som det stod om i körskoleboken tro?
Någon som känner sig träffad och kan förklara kanske?
Ci
531
CiM
325ciM-04
finns många anledningar till fenomenet. ett är att folk kan inte trafikreglerna.
har slutat med omkörningar i vänsterfil. fungerar perfekt i högerfilen.
ett annat grej som retar mig är på och avfarter. varför kan inte folk gasa så att de kan komma i gällande hastighet, så att det underlättar att komma emellan bilarna? utan att folk ska behöva stå på bromsen?
varför börjar folk bromsa redan på motorvägen och inte på avfarten?
dessa är för övrigt två anledningar till varför inte folk ligger i höger filen.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
kan ju bero på att man tolkar innerfil och ytterfil olika ;-) Man framför fordonet i ytterfil och kör om i innerfil. Ytterfil, enligt mig, är filen som är ytterst, dvs närmast vägkanten/diket, dvs högerfil. Och innerfil är närmast vägens mitt, dvs vänsterfilen. Eller är det tvärtom?

Folk verkar allmänt rädda för att byta fil. Tar sig även uttryck i att en del gärna lägger sig i vänsterfil, för att dom fleeeera kilometer längre fram ska svänga vänster.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
för att förtydliga det hela menas ytterfil=vänsterfil...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
bunf; så du menar att högerfil i en rondell är innerfil? Och filen närmast rondellens mitt är ytterfil?

Jag tror att på rak väg är beteckningarna höger, mitten, vänster relevanta. Men på tex en bana kan inner- och ytterfil växla sida beroende på om det är höger- eller vänsterkurva. Kortaste vägen är ju innerfil och de som ska köra om i kurva gör det i ytterfil. Fast då talar man väl hellre om innerspår och ytterspår.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
bunf:

Med tanke på Stockholms trafiken är som den är så finns det säkert tusen och återtusen svar på din fråga.

Några svar:

*Ingen ska åka förbi mig
*Här är det jag som bestämmer
*Om man ska köra förbi så får han gör det via vänter filen
*Jag bestämmer hastigheten
*Jag ska snart svänga av så han bakom mig får lov att vänta

Jag har själv åkt på vägen söder ut och blir oxså förbannad men då kör jag om på andra sidan, kanske inte helt lagligt men vad ska man göra??
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag kör dagligen E4 från stockholm och norrut och det är likadant där.
Något man givetvis är irriterad på men något jag tycker är ännu värre är när det sker filbyten utan att blinka och utan att de kollat döda vinkeln.

//Stenback
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Speciellt på morgonen är detta problem extremt irriterande. Så länge det är 70-väg gör ju folk rätt, man ska bara byta fil då man kör om... Extremt dålig regel eftersom det gör att snabbare bilar tvingas köra slalom. Jag lever dock efter den gamla skolan och kör jag långsammare än bilen bakom så flyttar jag till höger (Vilket inte händer så ofta...;).

Tänk va skönt om polisen kunde blunda för "fortkörare" en vecka och bara koncentrera sig på vägklossar.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Villarosa:
Hade inte för avsikt att tillrättavisa dig utan enbart förtydliga min tråd, inser att det du menar säkert är rätt formulerat men tycker faktiskt att det är lite OT från ämnet då jag redan gjort ett försök att klargöra det jag från början menade..

Annars tycker jag bara att fenomenet är väldigt irriterande och säkert också hyfsat trafikfarligt med tanke på alla omkörningar som görs på insidan/utsidan eller hur jag nu ska benämna det.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag känner igen liknande situationer. Om jag har bråttom och vill fram så betyder inte det att jag tänker köra in i röven på bilen framför för att markera. Jag brukar hålla hyffsat avstånd och vänta till bilen byter fil. Men eftersom det oftast är många bilar i den filen så går det inte särskillt fort.

Titt som tätt kommer det dock upp bilar i häcken på mig för att markera "flytta dig jag vill fram", bara för att jag inte ligger mitt i röven på bilen framför mig så tror bakomvarande att jag ligger och blockerar. I själva verket så vill jag fram ligga mycket som han. Detta kan irritera mig!
Jag har gett upp på sådant för länge sedan. Irritationen har gått över till indignation. Folk är folk och kör som folk. Alla man för sig själv, gör klart för drabbning, fram med sablarna, *JAG* skall fram nu!!! ;)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bör tilläggas att det är Väldigt sällan en BMW segar framför en... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ci
531
CiM
325ciM-04
vägarna blockeras inte enbart av väglussar utan även av staten i form av att de gör inget åt siuationen. fenomenet finns inte enbart i stockholm, utan finns över hela landet.
jag tycker att V V borde se över körkortsinnehavet. de borde införa obligatorisk förarprov var 5 e år.
garanterar att vi får bort minst hälften av alla s.k. förare.
heltsonika: bmw förarna är de bästa förare, för att vi älskar att köra bil.
Jag antar att folket i vänsterfilen har tänkt sig att hålla en högre hastighet än dom andra.

Keep Your Distance!
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Håller man korrekt avstånd till framförvarande i ytterfilen flyttar de sig aldrig tyvärr, det enda är att komma ikapp fort och lägga sig i häcken tyvärr. Annars är man fast i många mil.

Ett annat fenomen som jag har märkt är att styrningen på väglusarna fungerar märkligt, man kan svänga vänster ut i ytterfilen väldigt snabbt, men att sen komma tillbaka i högerfilen kräver en ytters långsam, försiktig och utdragen manöver. Mekaniskt fel eller? :-)

/S
Ett ämne som vi älskar att diskutera här på AP.. Håller med om att vv borde göra ngt, kanske skulle lägga ut lite av de pengar de får in på trängselavgifterna på att informera folk om vad som gäller, vilka regler etc. Polisen kanske skall lägga lite mer tid på att jaga "stoppklotsar" och rumpnissar".. då kanske de blir lite ändring. Förarprov var 5:e år, inte så troligt, vem skall betala det. Inte tror ni väl att den enskillde skulle gå med på det?

"BMW förarna är de bästa förarna"

lite väl katergoriskt och/eller önsketänkande?

*Lutar mig stillsamt tillbaka och väntar på påhoppen som så ofta kommer här på AP numera*

Edit funktion hade varit schysst, frmaförallt när man stavar lite illa..

Körde mustang till jobbet idag (E4 och sedan E18). Det var en jädra skillnad mot när man ligger och fiser med compacten. Alla flyttar på sig när man närmar sig bakifrån ;-)

Stekaren
Problemet är att vi oftast bara har två filer.

Fenomenet med att folk ligger och puttrar långsamt i vänsterfilen är lätt att fixa genom att ligga i en 160 och dyka upp hastigt bakom dem för då blir de rädda och flyttar på sig, iaf av min erfarenhet. Dock inte vid megaköer då :)
Garanterat så kommer aldrig ex.vis Vägvärket att försöka göra något åt detta. lika lite som åt alla dom som noggrannt blinkar vänster i rondeller, men aldrig eller mycket sällan blinkar åt höger......

F
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Norr om stockholm har vv skyltar som uppmanar bilisterna att använda högerfilen. Men vad hjälper det?!!
Det märkligaste är när många av våra lastbilar ligger i mittenfilen på 110 väg trots att de endast för köra 80 eller 90 själva. Ibland i bredd med en "kollega" km efter km. En konsekvens av detta beteende är kanske omkörningsförbudet mot lastbilar som vv infört mellan Södertälje och Stockholm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.