AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.780

Kan det vara toppen iaf?

Sida 2 av 2
Visa användare
66
dgx033
540im6 Touring -01
Hej!

Måste fråga bara. Har haft flera bilar som fläckten går med motor varvet när den är kall. "höfläkt" men som slirar "tystnar" när den blir varm.

Hur kommer sig detta om det är som ni säger paap & mullee?

Mvh/ Viktor

Paap Reeder
... du kan alltid göra "snabbtestet" - helst med en tidning men jag lägger handflatan lätt emot - och vid kall så stannar fläkten väldigt lätt men om den har "240-ljudet" så kommer man att skära upp fingrarna om man försöker stanna den.
Nu gäller det tomg.

Några menar att det skulle kunna vara så att om motorn står still och man känner på fläkten att den då skulle kännas "vice versa" mot med motorn igång har jag faktiskt inte provat ... men all logik talar ju mot det.
Att den vid inkopplad visko i stillastående skulle gå lätt men vid tomg skulle bli stum ?? ... men som en reservdelsman en gång sade: "Säg det som inte kan hända med bilar".

Har M30 avställd nu i maj men i juni skall båten i och då blir den varm ... så det blir en ny rapport.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har nu löst mitt värmeproblem hoppas jag. Tog loss fläkten och bände ut blecket. Nu hugger fläkten i mycket tidigare och nålen rör sig inte längre upp över mitten. Mycket skönt och 240 vinandet kan jag stå ut med vid accelerationer på låga växlar så länge tempen är ok:-)

*BAWORAK*
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Varför skulle friktionen vara störst vid KALL motor? Och fläkten då snurra som fortast. Kall motor behöver ju ingen kylning! Däremot, en varm motor behöver kylas och därför måste friktionen öka för att fläkten ska snurra med ordentligt. Sen kan ju fartvinden göra att tillräcklig kylning uppnås, och då minskas friktionen i motsvarande grad så att fläkten inte behöver jobba lika hårt och påverka bränsleförbrukningen.
När SvanteE böjde ut blecket fick han ju friktionen tidigare, dvs fläkten snurra bättre.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Paap Reeder
Svante ... om det blev bättre när du bände ur blecket så kan man konstatera att viskofunktionen med blandning av oljorna fungerar men att blecket inte blir tillräckligt varmt.
Fläkten måste då antingen sitta för långt från cellpaketet eller så är cellpaketet igensatt ty den varma luften från kylaren skall ju upphetta blecket.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Paap> Jo precis, du har så rätt så rätt. Fläkten sitter ju där den sitter och det ska väl vara rätt. Kylaren bör inte vara igensatt då jag gjorde en ordentlig kylarrensing i höstas. Men det jag märkte när jag bände ut blecket var att det fanns lite vätska vid "pinnen". kanske kan det vara så att min visko inte är helt frisk, dvs kanske har det läckt ut viskovätska, vad vet jag och därför kan inte "pinnen" trycka ut blecket så mycket som den skulle göra.

Fast om du menar att det är blecket som "styr" sig själv och inte av pinnen så faller även denna teori ju...

Jag trodde ju att västkorna blir varma och då trycker ut pinnen med följd att de blandas, men så menar du at det inte är alltså?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
För pinnen i sig är/var fjädrande bär jag höll på och bände ut blecket. Nu bända jag ut blecket så pass att pinnen inte hade kontakt med blecket. Detta gjorde efter vanlig körning så viskofläkten var varm men inte så varm att den inte gick att hålla i, iofs svalnade den väl rätt kvickt när jag väl tog loss den...

*BAWORAK*
Paap Reeder
... man kan ju ... dra en m8 genom alltihopa och därmed få till det ultimata 240-soundet ... och då kommer det att kyla till max.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.