|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blir skogstokig på mina värmeproblem. Tempnålen far fram och tillbaka som en jvla jojo!!! Vid normal körning ligger den 1mm vänster om mitten, så fort jag stannar går den rakt upp o står jag still i mer än 30 sekunder så går den förbi och hamnar 1-2mm höger om mitten. Där stannar den ett tag tills jag kört en stund o då är den tillbaka strax under mitten, ibland går den upp till mitten men inte mer när jag kör, men som sagt så fort jag stannar stiger den... Men inte långt, max 2,5 mm. Har luftat som en galning säkert 10 ggr. Har sedan förra sommaren ny vattenpump, termostathus och termostat. Kan det vara toppen? Toppackningen? Hur kan man kolla det? Andra tips??? tacksam för hjälp. *BAWORAK* | |
|
Tillägg: Den drar inget vatten. *BAWORAK* |
|
|
hadde samma problem på min 525:a de var fläktkopplingen som var kass, vet inte hur de på 535:orna borde väll sitta sån där med! 1200 kr på bmw har ja för mej! lätt o byta 32mm ringnyckel och klappa till med en hammare kom ihåg att de är vänstergäng på den! /micke.. |
|
|
Tycker inte det borde vara den...fick en ny för två år sedan. Den fungerar när jag varvar upp ordentligt. Men men, hoppas det bara är den och den så att säga griper in för sent. *BAWORAK* |
|
|
ska tillägga bara att min gick varmare än så! enklast tror ja är om du känner på den när motorn är kall, ska gå ganska trögt när du snurrar på fläkten, och ska snurra lättare och fortare ju varmare motorn blir, då är den okej! /micke.. |
|
|
drar den inge vatten kan du vara lugn angående toppen iallafall, satt du termostaten rätt när du bytte den? finns en pil på den ska stå rätt upp kl12! /micke.. |
|
|
micke> A Sorry för frågan, men hade du exakt samma problem? Kan du beskriva lite mer? *BAWORAK* |
|
|
okej.. min temp började gå upp för nått år sen, när bilen stod på tomgång över det normala så att säga, så fort jag började köra så sjönk den igen till normaltempratur.. bytte termostat men de hjälpte inte,som tur var hadde min granne precis bytt en fläktkoppling på en bmw så han sa direkt att de var mitt problem, så jag köpte en ny och sen försvann problemet.. /micke.. |
|
|
fan är lite trött ögonen tror ja, såg nu att du skrev att bytt den för 2 år sen.. då borde de inte vara den! /micke.. |
|
|
Inte jag som gjorde bytet utan en verkstad. Om den nu skulle sitta fel av ngn anledning, skulle inte konsekvensen bli ännu mer fel/ värre än vad det är nu? *BAWORAK* |
|
|
Hur mycket gick din upp i temp med då? Kan ju vara viscon ändå av ngn anledning... *BAWORAK* |
|
|
då borde den sitta riktigt om de är en verkstad som bytt den, fast man vet ju aldrig, hur noga de egentligen är med att den ska sitta rätt vet ja fakiskt inte,läste att nån satt sin fel men de funka ändå! min temp gick upp till hacket efter mitten "kl 1" eller hur ja ska förklara. /micke.. |
|
|
Ok, Ända dit upp. Ok min lämnar ju inte strecket kl 12, om den gör det är det bara precis. Men det är ändå irriterande. Och att det går så snabbt också. Man kan nästan se nålen röra sig. *BAWORAK* |
|
Paap Reeder |
... detta kan väl inte vara rätt: " ... den när motorn är kall, ska gå ganska trögt när du snurrar på fläkten, och ska snurra lättare och fortare ju varmare motorn blir, då är den okej!" ? MVH /// Paap R |
|
håller med Paap, tvärtom måste det vara. För att fläkten ska snurra fortare när motorn är varm, måste friktionen öka. Finns en annan tråd om detta (som jag inte hittar nu, men prova med Sök inlägg), där nån lyckades ställa om känsligheten i kopplingen, så att trögheten ökade tidigare. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Det stämmer väl eller hur, vad fattar jag inte? Med kall motor ska det finnas ett motstånd när du försöker snurra på fläkten. Om du sedan stannar efter att ha kört och det 'är vanlig temperatur så kommer fläkten att snurra lite lättare. *BAWORAK* |
|
|
japp visst är de väll så SvanteE.. /micke.. |
|
|
Jag håller med Paap Reeder och VillaRosa, visköskopplingen snurrar nästan inte alls och går att stoppa utan problem (och utan skador på motor/vattenpump) när bilen är igång (nystartad d.v.s. kall) och sen när tempen stiger så "nyps" den fast och snurrar på som attan för att sänka tempen. Låter det logiskt att fläkten snurrar MER och kyler MER då bilen är kall och kyler MINDRE när bilen blir varm? Logiskt tänkade + att jag böt ut min för typ 2 veckor sen :P Tidigare ägaren hade svetsat fast visköskoppling så att den alltid gick på max och SNETT så att den låg och "wobblade" :\ Finns det ett problem så finns det en lösning, som jag brukar säga. |
|
Paap Reeder |
... hur kan fläkttkopplingen överföra 5-10 hkr - vilket den "använder" för att kyla med full effekt - när slirkopplingen går lättare än när den är kall ??? En viskkokoppling innehåller två olika vätskor som var för sig flyter lätt. Om temp stiger kommer bimetallfjädern i centrum att värmas upp och kröka sig utåt varvid en ventil öppnas och släpper in den andra vätskan. När dom blandas kommer viskositeten att öka och fläkten kommer att gå trögare och trögare för att vid full effekt "i princip vara stum". När temp sänks kommer bimetallfjädern att "gå tillbaka" och ventilen att stänga och de båda vätskorna kommer sedan att som en följd av centrifugalkraften att åter separeras. Således: en kall visko går lätt och en varm dito går tungt. Annars är det fel på den. MVH /// Paap R |
|
My bad, trode i bakvänd ordning...kall=seg slirar. Varm, inte seg= följer med lättare. Mensom sagt, man lär så länge man lever. Får tacka för tipsen. dock undrar jag hur vätskorna sedan separeras enbart av centrifugalkraften? har de lite olika viskositet när de inte är blandade och kan de därför gå tillbaka till var sitt "hörn" så at säga? Hur ligger dem när de int är blandande? Finns det 2 lager/fack där de finns separerade? Berätta gärna om du kan/orkar vill Paap. i övrigt; Trevlig helg *BAWORAK* |
|
Paap Reeder |
... ja exakt hur dom separeras har jag bara gissat mig till men att det är en ventil som släpper ihop vätskorna vet jag med säkerhet. Det är också så att om den ventilen får ligga nedåt ... vilket dom ofta får göra på skrotar - så kommer dom att förstöras. Tänkte kapa isär en sådan men kom av mig och nu har jag slängt den. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.