AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.623

528iA vs 528i ?

Sida 3 av 3
leksa
Hasso !
Ingen synd om vinterdäcken, kör fegar alltid med ASC +T på.

Det jag dock tycker är märkligt, det där med kraftlösheten vid låga varvtal, kan det vara nåt fel i motorn ?
Bilen är servad för ett 1/2 år sedan, inget som anmärktes då !

Leksa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och jag som trodde du var lite ironiska över de gasglada grabbarnas framfart, och ville framhäva att
du inte fick nått fäste därför blåeldande burnouter hehe.
ibland ska man inte försöka läsa mellan raderna:)
Kan du har bekymmer med katalysatorn som håller på att
ge sig så att avgaserna för mycket motstånd??
Låt någon annan som har en likadan bil provköra den
så får du en referens.Nåt att börja med kanske.

MVH
Hasso
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
ThePuc:
Du menar väl inte alvar när du menar att din brors "sprötomat" är snabbare än din manuella:-)

Jag ställer upp på rejs mot vilken automat växlad 528 som helst, bara den är original förstås :-)

(Enligt Teknikens värld så är effektförlusterna ca 15% för aut. och ca 10% för manuellt växlade)
Mvh
Marin
Th
77
ThePuc
528i -96
Marin:
Nej, så korkad är jag ju inte att jag skulle erkänna det offentligt. Min Beemer var ju snabbare, det är bara det att jag så jävla full av andrenalin att jag glömde och växla :-)

5% skillnad i förlust innebär 5% skillnad i acc. Detta innebär även 5% skillnad i tid att uppnå en viss fart (v=a*t). Detta innebär en tidskillnad på cirka 0.4 sekunder (räknat på 8 sekunder 0-100). Övrig tidskillnad (om vi antar att BMW har rätt i sina siffror) är växlingsteknik.

ThePuc
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jämföra automat med manuell det går inte. Själv kör jag automat 528ia i arbetet(företagsbil). Privat kör jag 528i. Skillnaden i fartresurs känns direkt. Det är väl ingen konst att växla optimalt i en BMW med en underbar manuell låda. Automaten är underbar den med men att jämföra automat med manuell det är löjligt. Två olika stilar. Sport eller komfort.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Ohh jag håller på att kräkas.

Inte för Er skull grabbar utan för att jag kom att tänka på min f d svärfar. Han var en ganska jobbig person och han tyckte att han var den bästa förare som någonsin har kommit till vår värld.

Sen slog det mig att han är kanske inte är den enda som tänker så (hur många är ni där ute egentligen - alltså som kör bäst?)...är ni då likadana som han i övrigt???
Nu mår jag illa igen! :-)

Jag sade det förut och säger det igen.
Jag känner inte att min, som min brorsdotter utryckte det, häftiga moppe gör 0-100 på 4 sek. Man tycker inte att det går så fort. Sen kommer ni - bästa förare - och snackar att det märks sååååååå tydligt. HALLELUYA!
0.4 sek och i övrigt start och växlingsteknik....Ni måste vara duktiga!!!

Jag är inte det och jag håller mig till komfort - för det känner jag mer tydligt måste jag villigt erkänna.
Efter att jag har dragit på MC:n och sätter mig i bilen så känns den pigg ändå. Det är mycket som sitter i huvudet grabbar/tjejer.

/NP
ThePuc, njae, dina beräkningar stämmer inte riktigt. 5% skillnad i effekt tror jag inte behöver betyda 5% skillnad i acc rätt av. Och 5% skillnad i acc betyder inte 5% skillnad i tid. v=a*t, vilket ger att den långsammare bilen, på samma tid, får en hastighet av v=0.95*a*t. Men vi vill ha samma hastighet, det vill säga vi vill öka tiden. Om man nu antar att tiden ska ökas med 5% för att "jämna ut" får vi v=0.95*a*1.05*t=0.9975*a*t vilket inte är samma som v*t.

Bara en detalj, men jag kunde inte låta bli att räkna lite på det =).
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Zhivago:
Helt klart så har du för lite att göra:-)
Th
77
ThePuc
528i -96
Zhivago:

Rätt ska vara rätt, tiden skall givetvis multipliceras med 1/0.95 för att få korrekt tid. Detta innebär 1.0526 vilket i tid (om vi antar 8 sekunder) innebär 0.42 sekunder.

Sedan kan det säkert vara så att bara för att transmissionsförlusten är 5% så är skillnaden på kraften i asfalten en annan än 5%, men så mycket kan jag inte ämnet så jag kan bedöma vad en rimlig siffra skulle vara.

Den här leken med siffror är ju egentligen bara trams. Jag har en liten teori om att det är onaturligt (i meningen att endast om man har ett genetiskt fel så gör man misstaget) att välja en BMW automat och att det endast är dagens skyddade samhälle som gör att Darwins teori inte fullständigt tillämpas i praktiken och resulterar i att automatälskarna dör ut. Vet inte om någon är intresserad av att höra den?

Mvh,

ThePuc
Marin: Kan nog stämma, men å andra sidan, detta säger en person som skrivit 367 inlägg ;-)

ThePuc, Jo precis så. Och för övrigt är jag helt inne på din linje att manuell låda är det enda rätta. Å andra sidan så verkar ju SMGII vara lite att dregla över :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Zhivago:
Ja vet....man får verkligen ligga i :-)
Mvh
Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.