AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.622

528iA vs 528i ?

Sida 1 av 3
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej,

som jag vid ett tidigare tillfälle har sagt, är jag lite nyfiken om hur dessa två bilar beter sig i ett hastighetstest mot varandra. I instruktionsboken står det att den manuella varianten är 1.3 sek snabbare till 100 km/h. Toppfarten skiljer endast 1 km/h till den manuellas fördel.
Vad tror ni? Är det sant eller falskt? (kanske lite konstig fråga)
Nu är jag inte intresserad av svar där en massa antaganden om huruvida bilarna körs av testförare på fabrik, eller Mika Häkk.. - oj förlåt R.Schumaher. Det jag är intresserad av är om en normal förare, typ vi med lite mognad, sätter oss och försöker köra ski**n ur våra bilar.

Mvh

/NP
Jag tror att det är helt enkelt som det står i instruktionsboken. Automaten hänger inte med den manuell i acceleration, men när det gäller toppfart skiljer det endast marginellt.

/Simon
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Tycker att 1.3 sek låter mycket i skillnad för en 528... normalt är skillnaden mellan automat och manuell stor för motorsvaga bilar, för att nästan försvinna när det gäller starkare bilar... Men står det så i instruktionsboken så finns det nog ingen anledning att betvivla att det stämmer...

Antagligen är skillnaden ofta mindre än 1.3 sek i praktiken eftersom den manuella lådan kräver mer av föraren för att uppnå angivna siffror...
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
I praktiken har en normal förare oftast problem att pricka in fabrikssiffrorna på en manuell bil. Optimal växling är inte det lättaste ens om man får många försök på sig. Nu är kanske inte de flesta här "normala" förare utan troligen en bit över snittet. 1,3 sek är mycket till hundra - de flesta här skulle dock vinna med en manuell även om det blir med mindre marginal än 1,3. Jag tycker dessutom fullgasväxlingar skär in i skälen - inget jag skulle utsätta min bil för om jag haft en manuell.
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
En anekdot kanske?

Jag ägde en 3.0sa -77:a med vassare kam o lite sånt ungefär 200-210 hästar och drog mot en 3.0si original med manuell låda = 200hk, jag drog honom 3 gånger rakt av. Iofs bara 350 meter/runda men ändå.....

Så ja, en som har lite problem att växla blir frånåkt medans en bra automatlåda är guld värd.

Hade killen kunnat köra hade han säkert tagit mig....
Men nu var det ju inte det du ville veta....

Min erfarenhet är att BMWs siffror till skillnad från många andras stämmer förbluffande väl om man har originalhjul med mera....
Så jag tror på BMWs siffror.

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Mycket riktigt Osprey!
Thepuc och jag testade detta i helgen och kom fram till att det inte kan vara så stor skillnad om inte utbildade racerförare kör bilarna.
Först måste man kunna få en bra start med den manuella och sedan utnyttja bilens resurser på rätt sätt genom att växla rätt.
Jag har för mig att han startade en aning före mig (Thepuc får gärna bekräfta detta) men jag kom ifatt och vid hans första växling låg jag nästan en halv bil före. Han tuggade sig framåt och vid nästa växling tappade han igen. Efter det avbröt vi det hela för att vi var uppe i 140 km/h och en cyklist fanns på vägen lite längre fram.
När vi sedan pratade så var det så att hans varvtalsskydd hade slagit till båda gångerna. Detta gjorde att Thepuc hamnade bakom. Men vi är inte övertygade om att BMW:s siffror stämmer i alla fall. Jag tror inte att det är så stor skillnad - i alla fall inte för oss vanliga dödliga.
Jag hade min i sportläget (steptronic) och tryckte gasen i botten bara...
Dessa siffror tror vi kräver en perfekt start och perfekta växlingar om de nu är sanna. Hur många kan göra det? Inte jag och inte Thepuc i alla fall.

En rapport från fältet från NP&Thepuc! :-)

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Sen vill jag också tillägga att han dotter tyckte att det sög bättre i magen med farbrors häftiga moppe...

Dagens ungdom...!

:-)

/NP
Ska bli intressant vad Marin har att säga om detta...han har ju ägt både automat och manuell....

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Marin är nog rätt referens när det gäller ett sånt jämnförande.
Normalt sett så brukar en automatbil vara snabbare i början av accelationen ca 0-60 då det tar längre tid att växla en manuell mellan 1-2 än för en automat, det är nåt som varit vedertagit under årens lopp och stämmer förmodligen än, tycket mej märka att en manuell bil stannar av nåt imellen 1-2, men sedan åker ifrån när det gäller längre upp i registret. iofs ointressant
för mig som hatar att sitta o rycka i en växelspak,
skulle aldrig byta bort den bekvämligheten mot en manuell, kan ju växla till viss del manuellt också om jag så behagar.Och det är bara att ta en tur med MB så
man kommer på ur tråkigt det är.Min åsikt

MVH
Hasso
Th
77
ThePuc
528i -96
Tjena,

Jorå, NP har återgivit det hela helt korrekt. Huruvida jag startade lite före eller ej vet jag inte. Det som var intressant var att när växlarna var i och vi accelererade var icke-automaten något snabbare, uppskattningsvis 0.1 till 0.2 m/s. Detta har då inget med skicklighet att göra. Så, 0-100, om det går på
8 sekunder innebär det en till två meter. För övrigt handlar det alltså om att vara skicklig på att växla (vilket jag inte var). Lite svårt att kolla på varvräknaren när man har ett rusande lokomotiv en meter ifrån i sida :-).

Mvh,

ThePuc

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
br
22
broken
540i -98
Är inte transmissionsförlusten *mycket* större i en automat? Har läst i olika biltestar att förlusten kan vara upp till 15-17% med automatlåda. Jag vet att min manuella 540 går klart bättre än automat 540:ier.

Det finns säkert något som vet exact här på forumet?

540i -98
Tidigare: 525ia,633,323i
Broken,

är det inte så att 540ia och 540i accar lika fort till 100 på e39 modellen? Självklart dock att den manuella har snabbare respons, en automat måste ju "vispa runt" någon sekund innan det sktjuter iväg enligt min erfarenhet.

/Simon
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Vill man köra bil skall man ha manuell låda, bilen känns alltid piggare med en manuell. Bmw-s manuella låda är mycket bra, Har kört bägge två ganska mycket, automaten i arbetet. Vill man åka skönt är automaten helt underbar men det känns att bilen inte är lika pigg. Frågan är bara vill man köra eller åka?
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag bara undrar bmwkungen - hur förklarar du det där med "känns".
Det jag menar är att känsla är en subjektiv bedömning. Jag lät min andra BMW andas lite i helgen och det "känns" inte att den gör 0-100 på ca 4 sek.

Därför ville Thepuc och jag testa hur "känslan" egentligen var...

Mvh

/NP
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

540i klarar 0-100 på 6.2 s och 540iA på 6.4 s, alltså
diffar med bara 0.2 s.

Varför ?
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Starkare motor George.
En manuell är snabbare 0-100 eftersom en automat har visst "slir" mellan växlingarna, typ att mjukt möta med kopplingen. Med en manuell kan du trycka kraften direkt på hjulen mer effektivt, och därför är manuellt lite snabbare... (Detta förutsätter att man kan växla perfekt med manuell låda!)
Det blir mindre skillnad om det är jättestarka bilar med kraftiga transmissioner och antispinn, då kan den automatiska bilen till och med bli snabbare. I Dragracing är det inte helt ovanligt med automat,
det blir ofta mindre varvbortfall vid växlingen...

Mvh

/NP
Th
77
ThePuc
528i -96
Hej,

Svar till broken:

Jag trodde också att skillnaden på acc.siffror mellan automat och manuell berodde på förluster. Vårt test visar helt klart att så inte är fallet. När växlarna ligger i och plattan är i botten, kryper den manuella sakta, sakta förbi automaten. Hypotetiskt, om man inte skulle behöva växla, så ligger skillnaden på en halv til 3/4 billängd 0-100 km/h. Så vinsten görs uppenbarligen i växlingarna, där jag bevisligen inte är ett äss.

Svar till bmwkungen:

Känns? Ja, du, mycket vi gör är baserat på känslor. Våra känslor är så starka att inte en bevis hjälper. Detta utnyttjar marknadsförare flitigt. Det finns många exempel på detta, men det leder till långa diskussioner. Om jag skulle fråga 100 svenssons (inte bara i Sverige, utan i världen) vilken bil de associerar med säker skulle majoriteten svara Volvo. De har lyckats pränta in den känslan hos folk. Sedan att Volvo inte vinner objektiva tester utan andra bilmärken gör det, det spelar ingen roll, det räcker inte för att ändra känslan. Det samma gäller väl här, manuell bara ska vara sportigare än automat.

Mvh,

ThePuc

P.S. Riktiga män kör manuell!
leksa
Nu när ni ändå pratar om acceleration och vaäxlingar och dylikt, tänkte jag inflika med en iakttagande:

När jag i min 523i manuell, som är gubbkört (av mig snart 40 år, bilen 5 år), blir utmanad (allafall tror jag det ?)i stoppljus av nästan vilken som helst bil, nu senast en Polo av något nyare årsmodel (förra veckan blev jag beaten by Skoda kombi ??!!), så tycks det nästan inte hända något mellan 1 och 2 hur jag än gasar, det blir bara massa blårök. Jag gasar alltså allt vad jag och bilen orkar, växlar vid de rätta varvtalen för att få bästa vridet, ändå följer/kör om mina kombatanter mig till synes helt oansträngt.

Kan det vara nåt som är hel i bilen och i dess sportiga hjärta, det kanske behöver rastas på nån flygsträcka, jag kör mestadeles på 70 /50 vägar, där mina dueller också äger rum ?

Det är väl inte enbart fel mellan ratt och säte ?

Är inte 2,5 l/ 170 HK gjort för annat än lugnt glidande
och inget sportigt stridande ?

Det börjar smått bli pinsamt för att inte kunna hålla undan för alla mini/flexi/kombi/multi vagnar med drygt 100 hästar under huven !

Vad göra ?

Leksa
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det finns exempel på bilar där automatarna är kvickare till 100 än mannuellea. Volvo 740 turbo är ett sådant exempel.
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Leksa: om din motor blåryker så kanske du skulle kolla upp den lite?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.