AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.740

Lägga 20.000kr på e46 M3

Sida 3 av 5
Jp
97
JpM3
BMW M3 Coupè 2005
"Wadstedt79"
I mitt fall handlar det om prioroteringar. och hårt arbete =) och ja lägger 30% kontant när min bil kommer på fredag =)
JpM3

Ok då........= ) Hoppas du blir nöjd med den nya "leksaken".
Vad är det för färg och inredning på din nya pärla?

Jp
97
JpM3
BMW M3 Coupè 2005
carbonsvart med zimt läder. fin fint de.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade åkt till Danmark och köpt 2 små luder och installerat dem i bilen:-) Eller också hade jag nog satsat på att bygga ut ljudsystemet.
Harris_85
"Jag hade "värsting belägg" på min M3, Pagid RS19 runt om, kostar ca 6000kr
Det där att det inte funkar innan värme stämmer inte då kallfriktionen är högre än på orginalbelägget för att inte tala om varmfriktionen."

Jag håller med dig till fullo angående att kallfriktionen är bättre på dom flesta racebelägg än på orginalbelägg. Det finns ju tillochmed friktionstal som bevisar detta. Hade en diskussion med alaska_1 (chipmotståndaren nr1)om det i en annan tråd där han hävda motsatsen.
Jag har använt pagid rs14 (svarta), rs19(gula) och i panikensstund ett par ebc grenstuff på m3. Alla hade bättre bromsverkan även vid kalla bromsar. Dock hade jag problem med att beläggen blev för varma och smälte, framskivorna gick av. Nu har jag porsche 4-kolvs ok fram och performan frictions-svivor runt om med pfc 01 belägg och nu biter bromsarna både kalla och varma som bara den.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Där ser man, gick på tempangivelserna + rekomendationerna (Street use/Race use only) hos: Länk

Mvh
al
499
alaska1
118dA-13
Se där! Ryk kan ha rätt! Tidigare har Race beläggen varit riktigt usla i svenskt vinterväglag! Jag hoppas du har rätt Ryk för har du inte det så blir det någon som inte har rätt bromsverkan i salltglopet
alaska1
Vad det gäller dom belggen jag har använt vet jag att det stämmer (kan dock finnas andra belägg med annorlunda friktionstal kalla). Jag har använt bilen under stora delar av vintern och inte haft några som helst problem med dessa belägg. Förut hade jag friktionskoffecienten för beläggen både varma och kalla och jämförde mot orginals friktionskofficient på samma områden och då var talen bättre i alla områden, hittar såklart inte på siffrorna nu när jag sökt igen.

Men att rejsbelägg har sin bästa bromsförmåga vid högre temperatur (som man inte kommer upp i på vanlig gatkörning) råder inget tvivel om.
Gör som jag, sälj din M3 och köp en Porsche carrera 4S istället,,så får du riktiga bromsar, fjädring och chassie......
Grubbe
Rascal,

Jag vill inte vara ett arsle eller något.

Men...

Bmw M3 E46 på ringen = 8,22min

Porsche 996 Carrera 4S på ringen = 8,23min

Källa, www.track-challenge.com

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Grubbe: ha ha fan va rätt ;) Alltid lika skoj att reta folk.

Tro mig gubbar. Att byta bromsar är nog inte det första man ska göra om man brukar bilen som vanligt i vardags trafik.
Byt istället något som syns så att man ser att det är ens egen bil först.
Varför inte svarta gälar och svart grill? Samt svarta blinkers.
Tro mig det gör mer än vad man tror.

MVH Patrik
Grubbe,,
det spelar en viss roll vem som sitter bakom ratten på bilarna med eller hur?
personligen så har jag i färskt minne hur det var att bromsa med M3 och nu med Porschen och det är en jävla skillnad,,på bmw mattas dom av efter ett par hårda in bromsningar..
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
..skulle lätt lagt pengarna på väghållning, exvis kw steg3 + stålomspunna slangar, bättre bromsvätska + belägg.. alternativ 2 vore en uppsättning hjul med R-däck :-)

mvh Peter
Grubbe
Rascal,

Naturligtvis är det så. Men om bromsarna är så mycket sämre på M3an så måste det innebära att antingen motorn, chassiet eller både och är bättre än Porsches iom att M3an är den bilen som gör den snabbare tiden. Eller hur?

en M3 gör inte snabbare vartider än Carrera 4S,,kanske i dina drömmar,hehe...
BMW M3 snabbaste varv på hockenheim 1.16.9
Porsche Carrera S 320hk 1.15.9
En sekund,,det är en evighet.....

Länk
Grubbe
Rascal, jag har inte sagt något om Hockenheim. Titta på tiderna för ringen så ser du själv skillnaden, men vänta nu!? Det var ju en hel sekund!?!? Det är ju en evighet.

Sen är det lustigt att du nämner att M3ans bromsar mattas av direkt och att Porschens bromsar är så gudomliga.

Enligt track-challenge (som du själv hänvisar till) så vill M3ans bromsar ha 36,4 meter från 100-0km/h när dom är VARMA. Porschens bromsar å andra sidan vill ha 40,6 meter för samma bromssträcka när dom också är varma.

Faktum är att Porschens bromsar tappar hela 4(!) meter i bromssträcka från kalla till varma. Är inte det att mattas ut ordentligt så vet inte jag? M3ans bromsar VINNER 1,4 meter från 100-0km/h från kalla till varma. Det tycker jag bevisar det mesta.

Men å andra sidan så kanske Porschen är snabbare på motorvägen? Hmm.. Få se nu, nej. Det var den inte heller.

Bmw M3 0-200km/h 18,1s
Porsche 996 Carrera 4S 0-200 km/h 19,9s

Eller hur?

Jag skulle nog lägga på en Vorsteiner Motorhuv snygga som fan.
Jögga.

Du sa inget om hockenheim,nej,,men jag har inte sagt nått om Nurburgring heller,,jag sa bara vad jag tycker själv när jag ändå har kört båda bilarna nyligen,,,jag menar du är ju en "poser" så varför bry sig om vad bilar gör för varv tider på bana??
Grubbe
Rascal, jag bryr mig absolut inte vad min bil gör på bana eller på strippen. Men man skall ändå inte fara fram med felaktig information.

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Rascal: Lugn Rascal, lugn ;)
Bara för att Grubbe skickar upp fakta så betyder det väl inte att han är sur eller hatar dig. Fakta är fakta. 996:an är ingen höjdar bil i mina ögon hade en cab i två månader och jag gillade den inte.
4S:en är dock bättre men varför skulle den vara snabbare än en M3:a det förstår jag inte. Rolig vinterbil lär den vara i alla fall.

MVH Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.