AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.737

Lägga 20.000kr på e46 M3

Sida 1 av 5
Hej

om ni hade en budget på 20.000kr och ni fick i uppdrag att uppgradera eran M3 e46a, vad skulle ni lägga pengarna på?

Ni får tänja på gränserna en aning, om det behövs.

MVH
Bromsar.
Jp
97
JpM3
BMW M3 Coupè 2005
lite av varje kanske?

Koni dämpare, Eibach fjädrar, angeleyes, och sen tänjer vi lite på gränsen o trycker dit ett sportsystem från Eisenmann oxå.

Detta är va jag tänker göra i allafall, när man få råd =)
En uppsättning begagnade BBS LeMans 19", det räcker :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
vet iten va ett sportsystem kostar men det hade jag köpt och sedan corner splitters i kolfiber till fronten...
Grubbe
För 20k.. Max25k så skulle jag absolut inte köpa nya bromsar. Dom är helt okej som dom är. För 20k får man ju inte ens i närheten av något bra heller.

Jag skulle köpa ett par beggade 19" fälgar och ett par kw coilovers. Begagnade om det finns.

Det beror väl på om du är ute efter show (Grubbe) eller go (RS2) :D
Jag har redan 19 bbs och ferrita slutburk.

Jag vill öka prestandan. utsendet bryr jag mig inte om =)

Då blir det värre :-)

Jag vet inte vad ett seriöst kolfiberinsug kan kosta, med mappning och så vidare?

Konsultera annars Kelleners Sport, de har fina trimsatser till M3.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Vore det inte mer värt att lägga pengarna på fjädring stag osv?

eller kan det vara så att de prylarna man får för 20000 inte är något vidare?
För 20k skulle jag satsa på riktiga bromsbelägg först och bromsvätska, sen en uppsättning Michelin Cup däck i CSL dimension.

Grubbe: Orginalskivor på M3 håller mycket hög klass och tål bankörning utan vidare. Orginalbelägg från textar är däremot inget o ha.
skulle man inte kunna lätta bilen lite oxå för 20000kr... nya stolar bör man väl ha råd med
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Först riktigt bra bromsbelägg + racingbromsvätska, sedan nåt testvinnardäck (inte nödvändigtvis Michelin Cup).

Nu vet ju inte jag om grenröret flödar bra original eller om det är Headers på redan (kan inte komma på det andra ordet nu; specialgrenrör :S), annars är en mappning med eventuellt ett snäpp större spridare nästa på listan.

Mvh
Men vad kostar "bra" bromsbelägg? och vätska?

Bra däck har jag redan.

Man skulle ju kunna byta beläggen när orginal är slut samt däck.

byta ut stola är ju ganska coolt, ett par bra stola kostar 4000 styck om jag minns rätt.

fast det som ger mest i prestanda väg måste väl vara hårdare dämpare?

då skulle det vara smart att skruva dit ett stag oxå, skam an ha ställ bart eller vanligt? måste man byta något mer när man skruvar dit ett vanligt stag?

MVH
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dämpare är helt klart slitdetaljer som med fördel kan bytas i "förtid", ställbara är nog att rekommendera.

Stag är inte heller fel. Länk

Racingbromsvätska kostar ca 4-600:-/liter, gata/racingbelägg från ca. 2.000:- runt om, tänk på att inte köpa värstingbeläggen - de måste värmas upp på bana för att överhuvudtaget funka. Länk
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Man kommer inte långt med 20´ tyvärr :(
Spara och vänta tills du har 50´ då jävla kan man börja lite lätt.
En ombyggd M3:a som min och Grubbes samt dom flesta i USA brukar kosta en bra bit över 150´ enbart i eftermarknads delar.
Mitt tips hade dock varit en kolfiber inredning samt svarta grillar och gälar eller helst kolfiber.

MVH Patrik

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En förarkurs + uppgraderade bromsar & borttagen toppfartspärr.
riskok:

Han är ju ingen poser, är inte intresserad av utseendet ;)
Grubbe
[insert flamesuit]

Haha, dom enda som är äkta posers är dom som alltid skriver följande klychor,

- Förhoppningvis ska jag ta ut bilen på bana i sommar.
- Jag letar efter nya racebelägg inför sommarens bankörningar.
- Då jag ska ut och åka bana...o.s.v

Gissningsvis så åker 0,1% av alla dessa "tilltänkta" banbilar ut på någon lokal konbanekörning, resten åker runt korvkiosken precis som alla andra. DOM är posers.

Det är oftast bara moralryttare och bromsbeläggsälskande 40-åringar som gillar att åka bana (mest för att kunna medverka i eftersnacket om banträffen).

[insert flame suit]

Det var det sämsta försvar jag läst på länge ;)

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Imola: Bilder på din bankörning då :)

MVH Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.