|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en Z3M 98 som plötsligt börjat gå dåligt! Det är så att bilen börjar blöddra och gå dåligt när man gasar på ?? vad kan det bero på? kan det vara luftmassemätarn som gett upp eller dåliga tändstift kanske?kör man lungt går den ju som vanligt men så fort man varvar den lite blödrar den! Någon som haft samma problem? Tacksam för svar! /Mange | |
Grubbe |
Prova att koppla ur luftmassemätaren. Går den lika dåligt eller lite bättre så är sannolikheten stor att det är den. Annars kan du testa att byta tändstift o.s.v.. |
|
Kolla vanosen! Varva upp till ca 2500rpm och släpp gasen, kommer ett kraftigt skorrande ljud vid ca 1500rpm så kör bilen till BMW och be dem se över vanosen innan den rasar. Jag vet att BMW säger att vanosen kan låta lite utan problem, men låt dem bedömma din bil för säkerhetskull. En dålig vanos hänger inte med att ställa om kamaxlarna och då går den konstigt. Det behöver inte vara så dyrt, har tex O-ringarna till magnetventilerna pajat så går oljan förbi ventilen och ställer till konstigheter. Ett byte av dem kostar inte så mycket. Men det kan ju också vara något annat. Hur som helst så får du bästa diagnosen på bilen hos en BMW verkstad och inte över ett forum på internet. Z3MPOWER |
|
|
För de som inte visste så finns det nåt program eller liknande där vanosvärden kan ses mm. BMW kan kolla detta och mäta upp hur vanos arbetar. finns säkert de som bytt vanos av ren gissning utan att det va den de va fel på. Aldrig kul med bilar som inte vill som man själv, bara att hoppas att det är en enkel lösning på ditt problem!! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Men jag har ju kviton på att vanosen är bytt av föregående ägare! så det kan ju inte va den ju! var en snubbe med från bmw verkstan som åkte med han trodde det va nått med tändningen! jag byter stift och sen kollar om luftmassemätarn är trasig hopas det är nått av dom annars blire ju inge skoj=( | |
|
Har du öppet/koniskt luftfilter på? OK, jag är ingen expert och jag har inte själv provat, men har hört att lmm inte gillar koniska luftfilter på dessa motorer. Om det sedan är skitsnack eller ligger något i det ska vara osagt. Men har du koniskt i dag och originalgrejorna kvar, så prova att byta tillbaka. Körde själv med ett KN-filet (fyrkantigt som originel) i min bil och det fungerade bar. Att sedan vanosen är bytt behöver ju inte betyda att den håller i all evighet. Nu vet jag inte hur långt bilen gått sen den byttes, men på min bil byttes den efter 500mil av första ägaren och då var ju bilen/vanosen ny när den såldes. Efter det så har dock vanosen fungerat som en klocka trots RR. Tror även snacket med RR vs Sachs är lite överdrive. Z3MPOWER |
|
|
Tänd-spole/spolar. Åk till BMW och låt köra bilen i DIS. Får du fram genom DISen att bilen har haft tändmissar (vilket det låter som) skulle jag gissa på att det är en eller flera tändspolar. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
| Hade samma problem på min för inte så länge sen. Va så enkelt som ett tändstift som va trasigt. | |
|
okej! får nya tändstift idag testar å byter dom först! det vore ju det enklaste! Jo jag har en CDA box i men har orginal boxen kvar hemma! hoppas inte luftmassemätarn har pajat då vissa bilar klarar ju inte av annat än orginalfilter! bilen har bara gått 4800mil + att vanosen är bytt så det vore otroligt om den skulle pajat igen verkar skumt! nä blir å chansa på stiften först! kul 250kr st =( 1500kr =( sjukt här på jobbet får man volvo orginalstift för 240kr satsen=) |
|
|
Vad har ni för kontakt med era BMW verkstäder egentligen? Har jag problem med bilen så åker jag in till verkstan, rycker en gubbe och frågar om han lite snabbt kan kika till på min bil. Oftast får man vänta kanske upp till en halvtimme, men det är det ju värt, sen får man ju ett expertutlåtande, inga tror och gissningar från ett forum. Personligen uppskattar jag att köra bil mycket mer än ligga under huven och prova mig fram, gissa och mecka! Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| z3mpower jo jag var till bmw och en kille var med ut och lyssna han trodde det var nått med tändningen! han tyckte jag skulle lämna in den för felsökning för 500-600spänn sen när man vet vad felet är så ska man fixa det också! känns löjligt å betala bara för å ta reda på va det är för fel! | |
| DEt är väl bättre att betala och få felet konstaterat än att ha bilen stillastående eller altiernativt åka runt med ett misstänkt fel och kanske förvärra saken. 5-600 är ju inte mycket att prata om i sammanhanget tycker jag. | |
Grubbe |
Känns det löjligt för att betala för felsökning? Hmm... |
| Jo klart det är värt å kolla så kanske men lite frustrerande att inte kunna ta reda på det själv va det är! | |
|
Inte snåla nu, det är en M du kör:-), E bara o betala de där 600 så får du förmodligen reda på vad som felar... |
|
| Dawwe Självklart ska man inte snåla!=) fick precis hit nya tändstift så nu åker dom i! oavsett om det är fel på dom eller ej! =) | |
|
skynda skynda så man får veta om de hjälpte något... Har en m3 3.0 med lite likadana symptom så vore nice att höra om de hjälper. |
|
|
Vad kostar en uppsättning nya tändstift vs en felsökning? Om det nu inte var något fel på tändstiften så hade det kanske varit billigare att be om hjälp. Men jag förstår också att om man är lite händig och tror sig förstå sig på sin bil (vilken kille tror inte så?) att man vill försöka fixa den själv också, för är det nu fel på tändstiften som du misstänker så tjänar du ju 600kr på att inte få bilen undersökt. Sen finns ju risken med att en riktig felsökning mynnar ut i fler problem = fler delar som ska bytas = mer pengar att lägga ut. Å andra sidan så kanske man byter dem nu när felet är nytt, istället för att det fortplantas och man måste göra en motorrenovering lite längre fram. Men har ni en BMW verkstads arbetare sagt att det troligen är fel på tändningen, ev tändstiften så är de ju rätt lätta att byta själv. Tändspolarna är väl lite svårare att kontrollera, speciellt om man har ett intermitent problem. Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| Tändspole. | |
|
Har nu bytt tändstift! och bilen går som en klocka igen! så det var enda felet! TUR man inte lämna in den för felsökning=) |
|
| Nja.. snarare tur att felet inte var värre än vad det var. Personligen skulle jag lämnat in kärran så fort den börjat spotta .. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.