|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken lyder är min 520i inte frisk käns super tröt har inge kraft. jag gjorde kompressions test. jag har aldrig gjort det för så jag vet inte vilka världen den ska ha. jag fick. 12-9-8-8-12 jag antar att alla borde va jämna. är det någon som vet vad det ska kompen ligga på. Hur ska jag fixa detta? | |
|
Läs detta, kanske kan vara till något hjälp. Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
tycker det ser ut som en blåst toppackning... hur är det med tempen, olja i vattnet eller vatten i oljan? |
|
| tempen är bra. sen olja i vatten vet jag inte har inte tittat o vet inte hur man gör. men e nog inge vatten i oljan. | |
|
Ojdå, du har ju "tappat" en cylinder helt o hållet:-) (12-9-8-8-12) |
|
| oj missade tydligen en. 12-8-9-8-8-12 så ska d va. | |
| med den kompen skall inte bilen kännas "supertrött" den skall ligga mellan 11-13 på en frisk motor, det viktigaste är inte hur hög den är utan att den är jämn!(inom vissa gränser förstås)! kör motorn varm, sen kollar du kompen med spjället helt öppet. se till så du har frisk olja i motorn med så hydrallyftarna öppnar som dom skall. annars är lmm en mycket vanlig felkälla till att bilen känns trött, även bränslefiltret kan vara kass! | |
|
En 520i 91a är väl ingen raket direkt till att börja med.Hur är det med vanos-modellerna? |
|
| nä, nån raket är inte 520 med 24v, men jämfört med många andra bilar tex 520 12v så är den! | |
|
My mistake,24V kom ju 91...menade att 12V var trött,har haft en själv. :) |
|
|
Tack dd. men jag är ingen höjdare på bilar. så hur gör jag? jag har bytt bensinfilter och stift i samband med trycktestet. Jag kan inte mycket om bmw eller meck så jag undrar vad är spjället och hur man öppnar det. eller hur gör man för att testa kompen med med spjället helt öppet no balls no baby! |
|
|
En annan fråga är lmm likadan på min e34 520-91 som på en kompis e34 520-94 med vanos? om det är samma kan jag ju låna den och se om felet är lmm. no balls no baby! |
|
|
Inga fler tips eller svar? no balls no baby! |
|
|
Om du vill veta om det är ventiltätningar eller kolvringar så finns det ett lätt sätt. Ta komp prov och anteckna.Häll sedan i ca 1 tesked motorolja i tändstift hålet och prova kompet igen. Blir det bättre så är det kolvringarna, märks ingen skillnad så är det ventiltätningarna. Olja gör så att det tätar vid kolvringarna. MVH:Kristian |
|
|
tack kristian ska testa det . om inget säger att det kan vara dåligt för motorn. no balls no baby! |
|
|
testa det med oljan! kom även ihåg att ha gasspjället fullt öppet medans du testar kompet! blir det inge bättre med olja i så är det antingen skev topp, sprucken toppackning eller ventiler som inte tätar ordentligt. slitna hydraullyftare borde kanske oxå kunna ge de symptomen, dom brukar ju ticka rätt häftigt när dom börjar bli dåliga... |
|
| spjället helt öppet=gasen i botten!:) | |
| det där med olja i hålen vid test kan enligt en del fördärva kompmätaren, vet ej vad du har för mätare? en riktig med skrivstift? isåfall hade jag köpt en billig på biltema, funkar jättebra! det kan gå bra med lmm från andra bmw, men för säkerhetsskull så försök hitta en med samma nr! hur lång har bilen gått? tänker mest på snacket innan om kolvringar som kan vara dåliga. en bmw går mycket långt innan bottendelen blir sliten om den servas bra!!!!!!börja med att göra om komptestet igen med gaspedalen i botten, men kör först bilen varm så du kan undvika problem med hydrallyftarna! | |
|
ska testa det med oljan i motorn. men är det någon speciel mätare jag ska ha eller är det just någon typ som pajar enklare en den andra? jag lånar nämligen min. Vad heter den i biltema och vad kostar den? no balls no baby! |
|
|
bilen har gått långt ligger på typ 26000 mil plus att det är import och det serut som om någon ägare innan mig har trixat med mätaren. eller så har den saldden som sitter bak vid bak axeln varit av och dom har fäst tebax den med en sockerbit. no balls no baby! |
|
| kostar nån hundring på biltema och ligger i en låda tror jag med en förlängare med! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.