|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag ska ju då byta spindelleder på båda sidorna , efter att ha sökt på ämnet , så behöver man pressa ut leden , någon skrev att man kan pressa ut leden om man har länkarmar i gjutjärn men inte dom i alu ? är det så fins det 2 typer av bärarmar ? och så kollade jag i biltema katalogen och dom hade till 316, 318, 320, 323 (e30) 83-91 altså inte till 325 , har dom skrivit fel eller har 325 anorlunda spindelleder ? någon skrev att dom hade pressat in/ut med skruvstäd , medans andra skriver att det är omöjligt att det kräver 6-8 tons tryck ? kan någon bringa klarhet i mina kanske difusa frågor Länk | |
|
Spindelleden måste pressas till E30. Skruvstäd räcker inte det kan jag lova... på min 318i-88 behövde man värma länkarmen för att klara av att pressa i den med en 5-tons press. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Man ska ha en jäkla tur om man ska lyckas pressa ur spindellederna med ett skruvstäd...jag kan nästan med 100% säkerhet säga att det inte lär gå. När du pressar med hydralpress så smäller det som ett pistolskott när dom släpper...och du behöver nästan lika mkt kraft när du ska pressa i dom nya lederna. Ang alu bärarmarna, där kan du inte byta leden själv utan där blir det ett bärarmsbyte om det börjar glappa, Det är samma spindeleder till 325 som till dom mindre e30 serierna, |
|
|
har inte kollat om det är alu eller inte , men la in mitt "Serial Number" och då står det ALUMINIUM WISHBONE nr 4 Länk så då får man köpa 2 nya bärarmar, drygt med dyrt Länk |
|
|
du är tvungen att byta hela länkarmen, går INTE att pressa ur endast spindelleden!! har nyligt bytt bägga länkarmar/ spindelleder på min och verkstan sa att det inte går att byta endast spindelleden! |
|
|
Länkarm 2353:- Länkarm 2353:- Bussningar länkarm413:- totalt 5119:- priserna är tagna från mekonomens hemsida, och jag som hade räknat med att det skulle gå på under 500 kr , får väl hoppas på att den där länken jag länkade till är felaktig och det är stålbärarmar , får fika på de imoron , det är ju så man blir deprimerad , enligt mig så är det en konstruktion son inte ska höra hemma på en så slit del , jag böt spindelled på min porsche 944(lika som golf 1) 3 skruvar med tillhörande muttrar mot bärarmen och en skruv och mutter i spindelen , skitlätt utan svordomar eller sura miner Länk |
|
|
Tobbe_E30_325ik: Jo jag vet på BMW säger de att man måste köpa hela länkarmen och att det Inte går att pressa ur. Men det är fel fel fel. Har fått mina urpressade o ipressade flera gånger. Utan några som helst problem. Dom säger väl det för att de vill sälja delar eller nåt. Eller också vet dom helt enkelt inte att det går. mvh |
|
|
Det funkar med stål bärarmar fram på touringen också. Sitter det på min. Orginal har touringen alu p.g.a vikten antar jag. /Anders. |
|
|
min högra är av stål och vånstra alu , så det värkar ju vara samma geometri är det någon som kan bekräfta det ? sliter det mycke mer på spindellederna om bilen är väldigt sängt ? funderar nästan på att åka till skroten och kolla om dom har en vänster stålbärarm , hur mycket får det glappa , märks det tydligt om spindelleden är glapp , har endast känt på friska leder Länk |
|
|
häry: Min dåliga spindelled var riktigt dålig! När jag hissade upp bilen så kunde jag "rucka" hela höger framvagn ca 1cm in&ut från hjulhuset, så det känns VÄLDIGT tydligt. Och så kände man att det slog i hela framvagnen när man åker över ojämnheter och även så börjar det vibrera i ratten vid 100-120km/h. Låter dyrt att behöva byta hela länkarmen, jag byte leden för 235kr/st, och lite arbete o massa svordomar ;O) ,,dock så krävs det en press. (e35) |
|
|
Alu/stål bärarmarna är utbytbara mellan e30 bilarna. |
|
|
hur får man i den nya spindelleden efter man pressaut ut den gamla? Var finns endast leden att köpa? |
|
teposen |
Kan man verkligen inte pressa i och ur spindelleden ur en alu-länkarm? |
|
häry: 2300kr för en länkarm?! jag fick ju två stycken för det priset, helt nya och köpte dom via Meca, ca 1200kr styck och länkarmsbussning ca 200kr |
|
|
böt du på din 87:a eller , där är det väl gjut-gjärn och inte alu länkarm Länk |
|
|
kom på enm sak till bilen är nu besiktigad och är nu laglig att köra med , men bess gubben körde sönder tråget (en brandpost lock i gjut-järn 10x10x10 cm sirka som låg mitt i gatan) så nu står den på verksta dom skulle stå för rep, Länk |
|
| jag slog ut mina spindelleder utan beskymmer och tryckte i dom med en avdragare gick åt mycket svet o svordommar men de gick kalas:P | |
| Bärarmarna kan du byta mellan stål/alu som du vill, nya i stål kostar 800:- ungefär, spindelled 150:- | |
| Är själva bärarmen samma på en ix? Är ju dyrt med framvagnsdelar så fort man säger ix annars.. | |
|
Hos Bmw kan man ej köpa bara spindelleden utan måste köpa hela länkarmen för ca 1300kr orginal. :( Men man kan köpa pirat spindel leder på Meca, mekonomen, osv för nån hundring och pressa ut den gamla å in med den nya. :) |
|
| Swepp, som du ser ovan, kostar en komplett bärarm ca 800, och en lös led 150:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.