AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.584

Rätt däcktryck?

Sida 1 av 2
Is
17
Isko
330 ci -01
Undrar vilket däcktryck som är lämligast att åka runt med, med hänsyn tagen till förbrukning, slitage m.m. Sulorna jag har på nu är goodyear F1 225-18" fram och 255/35-18" bak. Idag har 2,5 bar fram och 2,8 bar bak. Bilen är en 330 ci om det nu har nå´n betydelse(tänkte mest på vikten).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Här kommer du att få lika många svar som bilmärken.
men min handlare rekommenderade 2,9 runt om för235-17
för att få ut så många mil som möjligt.
En kompis varierade sitt däckstryck mellan 2,5-2,9 och tyckte att han fick ut flera mil på det sättet än däcksomgången innan, kan ju vara en vettig metod för att få ett jämt slitage samt få åke lite "bekvämare" imellanåt.

MVH
Hasso
clr
Jag åker med 245/40 18 fram och tyvärr hade jag ingen koll på trycket förra sommarn, så det slutade med ett sprucket däck. Det som hände var att fälgen skar hål i däcket pga för lågt tryck (förmodligen körde jag emot en kant eller dyligt)
Det jag ville komma till är att nu kör jag med 3.0 bar runt om för att inte riskera fler missöden och däckhandlaren sa att 3 bar inte är några problem med så låg profil.
Dino
Borde man inte följa anvisningarna som finns vid insidan av förar dörren. det gör jag iallafall är det fel ? jag kör på 17/225/45 och har 2.4bak 2.0 fram
och det skulle vara för en bil med 4 passagerare.

M-MotorSport
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag jobbade på Volvo återförsäljare i 2,5år där pumpade man i 3,0 bar vid nybilsleverans på bilar med 225/45R17. Detta enligt Volvos rekomendationer!

Så runt 3.0 bar tror jag är ett bra riktmärke! 2 bar låter alldeles för lite...

Mvh Tobbe
clr
Ja 2 bar ÄR för lite, fråga mej det kostar mej 2 st nya däck :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glöm inte en sak!!! Se till att ha en mätare som visar rätt, det kan skilja rejält på de som finns på mackarna
och hos däckhandlarna(de kalibrerar sina).
jag fick köpa ny påfyllare som stämde till hemmakompressorn. (lämnde den för kalibrering på jobber skiljde 0,4 bar för mycket)
Köpte också en digital som jag alltid har i bilen den stämmer exakt.Ifall man skulle behöva fylla på en mack
tex.Kostar däcken över 2000 kr st,så är det väl bäst att full koll.

MVH
Hasso
clr
Jag var och fyllde däcken nyligen och konstaterade att mackarna (Statoil) har ersatt dom gamla analoga däckpumparna med digitala saker och dom borde ju visa rätt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enda tillfället som man ska lita på en tryckmätare är
när det finns en skylt med ett kalibreringsdatum med ett godkänt kalibreringsföretags signatur på.

MVH
Hasso
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Enligt instruktionsboken på min bil gäller, vid normal-last, 2,4 fram (225/45-17) och 2,8 bak (245/40-17).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst står det i instruktionsboken med det står inte vilket däcksmärke det gäller.Bättre att gå på Däckshandlarens uppgifter han har nog full koll.

MVH
Hasso
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Märke ska inte ha SÅ stor betydelse enligt BMW och div. däckshandlare. Det primära är dimension, profil i förhållande till bilens vikt.
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Det som står i instruktionsböcker och insidan av dörrar är det lägsta trycket man ska ha. Ju mer last man har eller ju fortare man kör desto högre skall trycket vara. Själv har jag minst 3bar och nej den är inte tungt lastad...

who dares wins...
Dino
okej!!! så ska jag ha 3.0 bar runt om fastän att jag åker oftast ensam ?? blir det inte litte för mycket eller ?
nu till en dum fråga !!!vilken av mätarna är bar ?

M-MotorSport
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Man kan säga att bar och kg/cm2 Är ungefär detsamma. Det skiljer några decimaler mellan dom två men det viktigaste är att få lika på höger o vänster sida. Ju högre tryck man har desto sämre blir fästet vid vått väglag och kör man med för lågt tryck så får man kraftigare mittslitage på däcken och blir tvingad att byta oftare. Så det gäller att prova sig fram...

who dares wins...
Gu
80
Gum
320 Touring -05
högt lufttryck= kraftigt mittslitage
3 bar e lagom
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag tror knappast att det är någon här som kör på diagonaldäck, för där blir det precis som du säger kraftigt mittslitage vid för högt tryck. Så jag förutsätter att alla har radialdäck och där får man bara mittslitage vid för LÅGT tryck.

who dares wins...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ang hur slits däcken vid för lågt resp för högt tryck?
Enl min däckhandlare så leder för lågt tryck också till slitage mitt på slitytan ty luften "slungas runt" i däcket av centrufugalkraften (centripetalaccelerationen min anm).

Jag trodde tvärt om, dvs lågt tryck gör att däcket säckar ihopa lite och slits över hela ytan och att för högt tryck ger ett "spetsigt" däck som slits mitt i däckets bredd.

Kan någon bekräfta/dementera?

/Patrik, 325 i cabrio -94, med 225/45 R17 med 2.8 bar runt om
Dino
Egentligen slitage på däcken är ganska oviktigt för min del Försto främst vill jag ha komfort så det kvittar om det får kosta mig nya däck litte oftare ! men jag har tyvär inga Radial däck utan vanliga Dunlop med vanligt monster om jag har uppfattat det med Radial Rätt ! men enligt BMW så är 3.0 bar för mycket... jag börjar blí galen på det här :/ att bilen ska vara så studsig och allt det där Pga Däcken/Fälgen

M-MotorSport
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Du har garanterat radialdäck för diagonaldäcken slutade man tillverka/sälja nån gång på sjuttiotalet, kanske tidigt åttiotal. Jag vet inte exakt.

Jo det stämmer som din handlare säger. Vid för lågt tryck så deformeras däcket och blir spetsigt utav centrigugalkraften och därmed mittslitage...

who dares wins...
Dino
Så är det nån som kan säga till mig vad jag ska ha för lufttryck i däcken för bästa komforten så att det inte låter så mycket o tar i farthinder o allt som dyKER UPP SÅ HÅRT ? Tacksam för svar !

M-MotorSport
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.