|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag håller på att koppla in ett SMT6 på en 320 Turbo -89 Har en fråga.. Vart får man reda på vilken färg dom olika kablarna som går till ECU´n har? Jag har ju ett kopplingschema där det tex. står att man ska koppla in Pin6 på SMT6 till Pin1 på ECU´n, men det är ju inte lätt att se vilken kabel som är Pin1 när det inte går att skruva isär kontakten. OBS! ovanstående var bara ett exempel, har inte inkopplingschemat framför mig så jag vet inte om det stämmer. | |
|
Hjälp.. |
|
|
kan du inte lysa in med en ficklampa i kontaktdonet? kanske man kan se det från sidan man kopplar in boxen ifrån? Länk |
|
|
Turbovulc: Tack för svaret :) Ska prova å göra som säger, men jag tror inte man ser det därifrån. Kanske finns det nått kopplingschema över tändmodulen nånstans på internet, där det står färger å så? Nån som vet? |
|
| I min serrvicehandbok för BMW 3 serie från 1991-1996 finns det elschema med färgkoder! Har du kollat om Haynes har en bok för din bil? | |
|
Köpte mig en Haynes bok på biltema idag, Det fanns ett elschema för motronic modulen :) Står färgkoder också.. Nån som vet vilken färg GY är förkortning för? Kan inte vara Green Yellow? Dom andra färgkoderna för dom tvåfärgade kablarna är avskilda med ett / Typ. B/W: Black/White Gr/B :Grey/Blue osv.. |
|
| ´Tror det är grå - gul | |
|
Det var snabba bud.. Tack.. |
|
|
Har en till fråga ang Smt6. Har ju tänkt köra med en 3bars mapsensor istället för LMM, Har läst i tidigare trådar att man ska först koppla in LMM i SMT´t och notera några värden och på så vis justera in Mapsensorn. Nu är det ju så att jag råkat förstöra min LMM när jag skruvade isär den. Blir det helknas, om jag kopplar in mapsensorn direkt och försöker starta bilen? Kanske nån på forumet har en grundmapp anpassat för mapsensor? |
|
|
Någon som kör med SMT6 och bmw turbo eller. Skulle va roligt att komma i kontakt med nån, dela lite erfarenheter. |
|
|
Gick visst att pilla isär kontakten till ECU´n fick jag se idag, gjorde saker och ting betydligt enklare :) Vad exakt är det man måste koppla in på Smt6? Spänning Jord Trigger Signal MAPsensor signal Insugstemp Nått annat? Måste man ha med Spjällägesgivaren? |
|
| finns det inte en enda jävel som kör med smt6 eller... | |
|
Tyvär är det så att det är svårt att få information om alternativa vägar att mappa bilen! Antingen har de som har erfarenhet lessnat på att svara eller så saknas djupare kunskap om smt mfl! Jag hoppas att jag har fel men det är onekligen tunnt med info! |
|
|
Det finns en anledning till varför "ingen" kör med SMT nåt längre tag. SMT fungerar skit, iaf på BMW. Största problemet är att det är instabilt. Satsa några kronor till på ett MegaSquirt (eller bättre). |
|
|
Skulle vilja säga att största anledningen är att det är svårmappat. Mycket att läsa och inte helt genomtänkta värden i som skall vara inskrivna i mapparna, det blir en del räknande. Sedan motverkas ofta förvrängda parametrar (piggybck) av olika styrfunktioner i orginalboxarna på lite mer avancerade system. Det bästa är att köra det som ett simpelt extrasprut, du funkar det bra. Finns en hel del kunniga i området på Länk Länk |
|
|
Jo, jag har fattat att SMT6 är "ute" bland bmw trimmarna. Men detta är mitt första bygge så jag är bara glad om jag får bilen till å gå. Behöver inte funka klockrent. Nån som kan svara på hur det blir när man byter till en 3bars MAPsensor istället för LMM rätt av. Jag har ju ingen LMM att koppla in och justera värdena. Tror ni bilen överhuvudtaget startar? Mapsensorn lämnade iallafall 1.53volt med bara tändningen på. |
|
|
här är ett exempel, de använde voltmetrar för att kalibrera värdena Länk Länk |
|
|
Turbovulc: Tack för länken :) Jag får nog försöka ordna fram en ny lmm så jag kan kalibrera värdena sådär. Fast egentligen så kommer ju inte bilen gå som den ska ändå, efter som vi bytt spridare. Kanske lika bra att försöka starta den men mapsensorn direkt och sedan mappa allt med en bredbandslamda. |
|
|
Är det nån kör Smt6+MAPsensor i en 320, och som kan tänka sig att maila över nån slags grundmapp, så jag iallafall får start på maskinen. |
|
|
upp |
|
|
Hej... Har du provat starta den? Det är nog inge problem att få igång den endå om du har en 0-5v signal fron din standard lmm. Kolla bara så att kopplingshemat stämmer att du har en signal på analog in i smt programmet.. sen är det bara mappa har du större spridare så kan du i global settings ställa ner under analogfliken den första justeringen typ till -10. Ta annars en lmm från 525 528 eller liknande... Lycka till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.