|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Wadstedt79: Samma här.. har annonserat på bägge, men det är via blocket bilarna har sålts. Mitt rekord är på 2 dagar, men har sett annonser som försvunnit på mindre än 12 timmar. :) Kanske kan det vara så att "experterna" värderar upp sina egna bilar i sina annonser här på autopower och sedan passar på att värdera ner andras bilar via värderingsforumet? Fast när man söker där så verkar priserna ändå vara högre än de är på blocket. Kanske att jag kommer köpa en bil via autopower, men troligtvis hinner jag väl bli 30+ med förhoppningsvis ett väldigt bra jobb och tankar riktade åt nånting i stil med M5? ;) |
|
|
jonesono: När jag vill veta hela ägarlistan så brukar jag ringa nån verkstad eller bilförsäljning så loggar dom in på ett eget konto på VV och får fram listan. //Per |
|
|
Fördelen med Blocket är förstås dess impact, faktum är att nästan alla internetanvändare i Sverige vet vad Blocket är, medan Autopower fortfarande är relativt okänt för icke BMW/bilentusiaster :-). Powerbörsen i all ära, men det är väl lite som att jämföra impacten av en annons i Bilsport mot någon av annonsdelarna i Sveriges större dagstidningar. |
|
| Men det är ju inte konstigt att det är så många fina bilar som är kvar på powerbörsen, eftersom priserna ofta är väldigt optimistiskt satta. De bilar som är kvar på blocket väldigt länge, är ju oftast rena rama buskar. | |
|
Köpte min bil genom annons på Blocket. Inga problem, bilen är fin och säljaren var seriös. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Jag tror även det är utbudet som gör en stor skillnad. Söker man efter en Z4 3.0 (som jag själv gör) så hittar man 2 st på Powerbörsen och 24 st på bytbil, och ännu fler på blocket. Men det är nog sant att det är fler entusiaster som säljer här och kanske bilar i bättre skick. | |
|
Antagligen fler entusiaster, absolut! Men inte alla är entusiaster och inte alla har bilar som gör skäl för sina priser. Finns nog många bilar här som inte är i det skick de verkar. Nu säger jag inte att det är bättre på blocket, för antagligen är det väl inte så.. men återigen, det finns nog ett flertal som drar nytta av att detta är en entusiastsida och därför tänker att om de lägger på X antal tusen mer på priset, så kanske bilen ändå blir såld därför att den trots allt ligger ute på en entusiastsida. Sen kanske en del drar till med ett högt pris, för att få folk att tro att det de köper är så mycket bättre än motsvarande bil på ex blocket. |
|
|
Tja sedan finns det sådana som jag som sätter ut ett lägre annonspris på Autopower. :) Fast jag erkänner att det beror på att det var en sänkning pga krympande prutmån och att AP erbjuder möjlighet att ändra annonser för 0 kronor. Mvh Mikael |
|
|
Jo, det är faktiskt en väldigt bra funktion med autopower. Gratis ändring är verkligen inte fel! Blocket tar ju ut en summa pengar om man skall ändra annonsen, och det är väl inte jättekul precis. Har sett en Bmw 318 -93:a på blocket, vars ägare verkar helt desperat att bli av med sin bil. Han har uppdaterat sin annons tror det är 4 ggr nu, på väldigt kort tid.. och han har inte ändrat annons eller pris en enda gång. ;) Men vill man ha en med 27 på mätaren, nej tack... |
|
| Jag satt ut lika annons och pris på båda siterna skillanden att jag hade mera bilder på autopower. Responsen var slående där merparten hörde av sig från blocket och nobody från autopower | |
| sabbis2000: Ja du, då är vi två. :) | |
| Vatten på min kvarn. ;) Länk | |
|
PowerMac: hahaha Du hann före mig!! :) Såg den där i morse efter att jag skrivit mitt inlägg här, men orka inte skriva igen. Angående den annonsen... va i h-vete gick snett???!!! 100 papp för en gammal e30 skrutt från -90!!! Va f*n händer, tror folk att man betalar vad som helst eller? Hade det stått M3 -95, så fine.. 100 lakan för en sådan är väl kanske mer rimligt.. men en gammal e30! Dags att sprida denna tråd bland de som lägger ut sina bilar här. |
|
|
Jag skulle kunna tänka mig att sälja bilen billigare till någon via powerbörsen istället för att annonsera på blocket och få den såld dyrare. För det första stör jag mig på blockets snålhet. Man betalar 90 kr och får inte ens skriva mer än 2000 ord och man får lägga in en bild som är MAX 70 kb stor eller vad det nu är. Sen tycker jag sökfunktionen och sidan på blocket är så fattigt gjord. Man kan inte göra några speciellt avancerade sökningar. Det är nästan så jag ska börja annonsera på TV4 istället. Det känns även roligare att sälja bilen till någon via autopower som har lite bmw entusiasm. Jag minns när jag sålde min 540. Killen som köpte den verkade inte alls vara spec intresserad, han behövde en bil sa han. Den bilen finns nu mera på skroten och när jag sålde den var den i toppskick. Jag måste erkänna att jag kollar på blocket varje dag, men det är alltid nått jag stör mig på. Sen är man där lik förbannat igen, men det är ju för att alla annonserar där. Det är trots allt tur att powerbörsen finns som alternativ :) Ville bara skriva av mig om detta. |
|
|
Kul att denna tråd vaknade till liv igen efter ett år i dvala. :) C. Douglas: Ja, att blocket är väldigt sniken site.. det har du banne mig rätt i. Man betalar rätt mycket för inget mer än själva omfattningen på sidan - det gigantiska antalet besökare den faktiskt har. Kanske är som du säger, mer spännande att köpa/sälja bil genom denna sida som faktiskt är rätt så lagd åt entusiast-hållet. Ganska off topic, men köpte min 316 här på powerbörsen för inte länge sedan.. och med den historiken, skicket osv så undrar jag inte om ägaren medvetet valde att enbart lägga ut annons här istället för på blocket + till det "billiga" pris den var annonserad till. Men han var ju tysk, så han kanske inte kände till blocket. ;) |
|
|
I takt med att Blocket etablerat sig som annonsiten nr 1 så har förstås priset också gått upp. Jag skulle vilja lägga till lite till vad jag skrev ovan i maj månad... Det verkar som att många är överens om att väldigt många går in och scannar av Powerbörsen men väldigt få av de seriösa köparna letar där. Däremot är mina erfarenheter att sälja BMW reservdelar via Powerbörsen grymt bra. Här verkar det finnas en enorm köpmarknad för nästan vad som helst som är BMW-relaterat. När jag lagt ut en annons på kvällen har jag oftast haft ett par seriösa mail dagen därpå. Delarna har därefter sålts omgående. Så mina erfarenheter säger att bilar säljer man på Blocket och BMW-delar säljs väldigt smidigt och enkelt via Powerbörsen. |
|
|
Kristoffer_L: Kanske stämmer med bildelarna iaf.. om man jämför antalet för varje modell så borde powerbörsen vinna ganska bra. Det mesta man hittar som bildelar på blocket är antingen styling, fälgar eller en halvt krockad ruskhög som exempel. På powerbörsen kan man finna ett ex antal styrservos till e30 (som jag för övrigt letar efter), som exempel. :) Själv kollar jag nästan dagligen efter bildelar på börsen, men kanske en gång/vecka på blocket.. där händer inte mkt, men det gör det här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.