|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra om det är fler än jag som reagerat på (de ibland enorma) prisskillnaderna på samma typ av bil mellan Powerbörsen här på autopower.se och blocket.se? Vet inte riktigt om det är så med alla bmw-modeller, men de jag har kollat på.. e30 och e36, så är prisskillnaderna ibland 10000-20000 kr och uppåt, iaf när det gäller e36. Hur kan detta komma sig? Är blocket-bilarna skräp eller är helt enkelt samtliga powerbörsen-bilar övervärderade så in i skogen? :) Ett exempel är en riktigt fin e36 320 -92 med 20 på mätaren (verifierad historik osv) i väldigt bra skick, bra däck, stora fälgar osv. för 25000:-. En liknande bil här på powerbörsen börjar man väl hitta kring 40000-stecket och uppåt. Det finns 4 st som är kring 30000 kr, varav en av dem har 13 ägare (!!!) på 14 år (ringt och kollat)! ;) Vad är det som händer? Är verkligen alla bilarna här på powerbörsen i dunderskick osv. eller är priserna helt enkelt allt för optimistiska? Skulle vara kul att höra er syn på saken. Är ju ute efter en e36:a själv, men aldrig att de att kolla på powerbörsen, när man får "samma" typ av bil för halva priset på blocket!! Mvh /Henrik | |
|
Hej Håller med om att bilar som annonseras på denna sité är lite väl dyra i de flesta fall, alla räknar med att BMW freaken är villiga att slanta lite mer än den typsike Blocket annonsören. |
|
|
Eller så säljs bra bilar som annonseras ut till bra priser väldigt fort här på autopower, eftersom det finns folk som känner och lätt kan identifiera de prisvärda bilarna. Samtidigt finns det alltid drömmare och optimister som tror att de kan sälja bilen mkt dyrare här än på blocket. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Man kanske inte alltid måste sälja bilen med en gång och väljer att chansa på en entusiast sajt. Kanske någon är beredd att betala för skicket och exemplarets beskaffenhet. Typ... ;) Många annonser på Blocket handlar om att kränga bort och slanta in så fort som möjligt. Sista priset, mattor, tandguld, udda byten typ kastrerad hankatt medföljer, osv, osv... ;) | |
|
PowerMac: Jag är helt inne på din linje. Att det sen är billigare att annonsera på Autopower jämfört med Blocket gör ju kanske att den som inte är så värst angelägen om att sälja väljer Autopower. Vill man bli av med bilen annonserar man väl på båda samtidigt. //Stenback |
|
|
Kan ju också vara så att en del fifflare tror att det finns lite högre BMW-kompetens i detta forum och därför inte sätter ut dem här? Tänk på alla varningar på Autopower som lämnas angående skumma bilar som annonseras ut. Dessa kommentarer har inte en person tillgång till som inte känner till denna sajt. Mvh Mikael |
|
|
Jo, sant är nog att det är mindre andel bilar med fiffel på autopower än börsen.. men man ska ju inte dra alla över en kam för det. Det är ju ändå inte bara folk som vill sälja sina bilar och erbjuda sina guldtänder, katter(?), mattor osv. (hahaha), utan som faktiskt är seriösa. Måste dock säga att det ändå var humor med PowerMacs inlägg. ;) Gör ett test, sök på liknande bilar här på powerbörsen och blocket.. jämför priserna och se själva. Det är ju tokpriser på en del bilar! Såg nått skräckexempel för ett bra tag sen, nån e30 för över 30-40 papp... helt galet!! Har kollat i forumet efter värdering på e36:or och det verkar ju som att många bilar i den modellen är gravt övervärderade. Problemet är bara när man skall försöka övertyga ägaren till en e36 318 med 25 på mätaren att han kanske inte bör ta 40 för den utan att närmare 30 är mer rimligt. Oftast förstår han inte riktigt.. :) |
|
|
Jag har både köpt och sålt bilar på blocket.se, men aldrig på powerbörsen trots annonsering på bägge sajterna. Blocket är större och mer trafikerat vilket säkert spelar in. |
|
|
Här är en av dem med ett mer okej pris än vad jag brukar hitta här på powerbörsen. Länk Dock så har ju bilen 13-14 ägare bakom sig!! Tänkte också slänga in frågan: Vad tycker ni om bilar som är 10-15 år gamla med lika många ägare som den är gammal? "Tur" är ju att denna är svensksåld, och då inte har lika många ägare till bakom sig i tyskland. ;) |
|
|
Stirra dig inte blind på ägarantalet utan att först ha kollat listan på ägare, står ju med privatpesoner, bilhandlare och finansbolag så listan kan göras lång. //Per |
|
|
Är inte denna rätt dyr? Länk |
|
|
PERTHA: Hur gör man för att kolla alla bilens ägare genom åren? Står ju bara de tre senaste på bilens regpapper. Såg i en annons en bil som var 14 år gammal och hade 17(!!!) ägare! Man tom skrattar för att det är så jäkla många. Så enligt dig så är de lugnt att hoppa på den där e36 318is -92:an med under 20 på mätaren och 13 ägare? Har redan tryckt priset på den, så de kanske är värst det? |
|
|
Precis som Acey har jag både köpt och sålt bilar på Blocket men har aldrig lyckats sälja en bil genom Powerbörsen. Visst kan säkert antal besökare på de olika sidorna spela stor roll men jag tror även att de flesta "experter" här värderar även fina bilar betydligt lägre än gemene man. |
|
|
Förstår inte riktigt de där med skillnaden på priset mellan blocket och här... För säkert 95% av dom som annonserar här lägger ut en annons även på blocket,och inte sätter man annorlunda priser där mot här? |
|
|
Haas: Som du skriver är det troligen så att de flesta som annonserar här även gör det på Blocket pga dess större spridning. Däremot tror jag att många som annonserar på Blocket inte gör det på denna sajt. I mycket troligen beroende på att de inte känner till denna. Själv råkade jag på autopower under en sökning efter annat. Mvh Mikael |
|
|
Jag skulle nog säga att jag sett fler drömmare på Blocket, än på PB. Sen om prisnivån är generellt högre, jag vet inte. Lade iaf ut min E30 323i på PB och den såldes på mindre än 24h. /Olof Sportsfahrzeug aus München |
|
|
varför är alla så rädda för många ägare? jag personligen har haft 18 bilar på 6år, om alla var som jag så skulle bilarna ha 3ägare/år... visserligen har jag lugnat ner mig nu i bilbytesträsket... men man sneglar ju alltid på grannen, mycket vill ha mer ;-) pärlan Länk |
|
|
LeeRoy: Ja, jag har iof själv haft 5 bilar på 2,5 år nu men personligen lockar en bil med färre ägare än en med flera eftersom man ganska lätt kan börja fundera på vad som är felet när en 10 år gammal bil har 15 ägare osv. :) Kalla det dubbelmoral men men hehe |
|
|
Det är ingen större hemlighet att priserna på powerbörsen ofta andas optimism...:) |
|
|
Jag har faktiskt såld 3 bilar på powerbörsen, aldrig någon på blocket. Har inte ens lagt ut en annons där. Tycker det är en riktigt B sida men men. Många besökare har den ju, men många vet jag (av erfarenhet från bekanta) är sista kompis människor, oseriösa, fräcka osv. Den första bilen såldes på en vecka, den andra på 2 veckor och den sista på 3 månader tror jag, hur som helst, det går på powerbörsen också. Alltid kul med någon "entusiast" som köper men det är inte det som väger tyngst, skönt att slippa kompis snacket mestadels, förekommer mkt mer begränsat här. |
|
|
Formulerar man sig bara korrekt och utformar annonsen rätt så brukar det inte vara några problem med konstiga spekulanter från blocket.se. Enda undantaget var när jag skulle sälja min M3'a, massa konstiga, övervärderade inbyten var på tapeten då :) Jag har liknande erfarenheter som Acey har om annonsering och bilköp på AP kontra blocket, men brukar annonsera på båda av ren vana när det gäller BMW. Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.