AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.945

Frågor ang växellådsbyte 750 E32

Sida 3 av 3
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Måste man lossa momentomvandlaren genom luckan i sprängkåpan på lådan innan man lossar bultarna på lådan och lyfter ner den? Är en merca-mek på jobbet som hävdar detta
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Japp du lossar bultarna som håller convertern i svänghjulet/startkransen genom luckan i sprängkåpan och sedan lyter ner lådan.

BMW CS #5139
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Nu har jag lyft ner lådan och inspekterat lite, det jag såg var att packboxen mellan converten och växellådan var helt söndertuggad, där av det saftiga oljeläckaget. Då är frågan, räcker det med att byta packboxen och montera tillbaka den gamla lådan (som endast drev på backen och högt motorvarvtal när den läckte olja) och converten eller ska jag byta låda och converter!? Jag har en låda som jag tror det har gått vatten i då det rann ur oljevatten när tippade omkull den. Det borde väl inte vara några problem iofs, det måste ju bara vara att fylla lådan med olja och låta den gå på tomgång sen när den är imonterad igen och sedan göra ett snabbt oljebyte efter en halvtimme eller liknande!?

Finns det något sätt att kolla om lådan fungerar när den är urmonterad ur bilen?

Hur får man i rätt mängd olja i den "nya" lådan när man monterat tillbaks den i bilen, har förstått att det är ett par moment man bör känna till.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Visst måste det kunna komma in vatten i lådan av att oljekylan pajat!?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Japp, oljekylet till lådan sitter ju inne i de vanliga kylet, går de sönder kommer de in glykol i växellådan ja.

BMW CS #5139
Paap Reeder
... har för ett halvår sedan rivit oljekylen till min gamla kylare till M70:ian.

Att olkjekylen skall "paja" och släppa in kylvatten är enligt min mening näst intill en omöjlighet då den "består" av ett "tjockt jäkla kopparör/mässingsrör" som har två förskruvningar till autoljeslangarna påsvetsade.

Förstår inte hur den skall kunna "paja" om man inte är utsatt för direkt beskjutning av kulvapen - typ älgstudsare.

Robban! ... enligt min mening är det "ganska osmart" att montera en converter som suttit på en rasad låda på en "ny" låda ty skiten finns kvar i convertern som typ idioten i Berlin som först stack en HIV-smittad oskyldig för att sedan sticka ej HIV-positiva med samma kniv.

En aut som det finns vatten i av ngn anledning - och då kanske speciellt om det är fråga om glykol - är nog "bara skit" ... i a f inte värt besväret att skruva i alla dom miljoner jäkla torx hit och dit som måste dit under magen på en M70 innan den vill börja gå framåt igen.

MVH /// Paap R
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Paap, det var så jag kände åxå som du sa om lådan med glykol i, skönt att få det verifierat av dej:) Har idag bytt lamellpaketen i den "gamla" lådan, vilket i sej är en förklaring till varför den inte drev det minsta frammåt på någon växel. Har nu satsat på att göra iordning den gamla lådan då den känns tight å fin förutom den gamla läckande packboxen och slitna lamellerna.

Hur pass vanligt är det att en converter pajar, det känns för mej som att det borde vara ganska sällsynt, eller!?

Fyller man den tomma lådan med olja genom oljepåfyllningen ovanpå lådan eller hur går man till väga och hur mkt olja ska det i?
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Nu har lådan tagit plats och det fungerade till en början klockrent, MEN helt plötsligt så började 2 skumma fel uppenbara sej, det första är att innan oljan i lådan blivit riktigt varm så växlar den bara upp till 2:ans växel så att motorvarvtalet ligger på ungefär 6000 rpm i 100 km/h med växelväljaren i läge E Drive, dock försvinner detta efter 5 minuters körning då oljan blivit varm och växlar då mjukt och fint på alla växlar.

Det andra problemet uppenbarar sej i hastigheter över 90 km/h på jämn gas då den dunkar till var femte till tionde sekund, inte så hårt men väldigt irriterande, detta märks inte alls av om man accelererar väldigt väligt lätt från tex 90 till 180, då känns ingenting, inte heller under hård acceleration utan bara när man håller jämn gas vid tex landsvägskörning.
prova ta bort ASC o säg om det hjälper något i 90km/h robban
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej menar du att bara stänga av ACS genom att bara trycka på knappen eller? Hur kontrollerar jag att ACS:en fungerar, om man trampar till kraftigt på gasen på grusväg, ska däcken inte tappa fästet och börja spinna då eller om den fungerar som den ska? Knappen lyser nämligen inte grönt som den ska och är därför osäker på om den alltid är på eller av.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Har nu testat och konstaterat att rycken upphör om man stänger av ACS:en som du tipsade om Vigg0! Hur kunde du ana att det skulle funka?

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Kan det vara för mycket eller lite olja som gör att den inte växlar med fler än 2 växlar innan oljan blivit riktigt varm, för sen växlar den ju helt plötsligt silkeslent på alla växlar när man kört 5 min!? Antar att oljenivån på stickan ska ligga vid det övre sträcket mellan "bulorna" på stickan när motorn är varm eller har jag fel!?

MVH Robban B
För min dunkar till på samma sätt, mkt obehagligt, dock inte så ofta som din. Misstänkte ASC och det visade sig va rätt. Har frågat om någon vet om den har någon säkring eller annat sätt att sänga av den perm men inte fått svar.

ASCn på 750 tillåter i princip inget hjulspinn alls. så du ska inte märka något spinn först. Det ska komma upp ASC i check-panelen när den går in.

Det låter märkligt med växlingarna. Övre strecket är ju max och undre min så där emellan är bra. Har du sköljt ur lådan sen du hissa upp den eller bara hällt i olja en gång? jag hade i sammanlagt 17liter dexron3 (billigt på biltema) tror jag efter jag konstatera att min olja var bränd och att det var anledningen till att den knappt ville växla alls.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jag rensade bort "skalet" på lådan och hade den hängandes upp och ner i alla olika lägen i nästan en vecka så all olja rann ur innan jag monterade på tråg, skal och sprängkåpa igen, hade den ju isärplockad och bytte lamellerna på den. Oljan ser fortfarande klarröd ut så den tror jag inte det ska vara nå fel på men man kanske skulle ta å byta för att vara på den säkra sidan!? Jag bytte naturligtvis packningar och filter i lådan när jag ändå höll på...

Tror du detta fenomen kan ha att göra med att det är aningen för mkt olja i lådan, för kollade idag med varm motor och då var det över det översta sträcket ända upp mot själva utformningen eller "bulan" ovanför översta strecket. Ska man kolla oljan när oljan är varm eller kall?

MVH Robban B
Paap Reeder
... varm olja + (varm motor så du får rätt tomgvarv) + tomg + plant underlag = mätning.

MVH /// Paap R

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur är det, passar en 89:as HP24 låda som väl åxå har 8 stift i kontakten på lådan i en 750 -88, har förstått att det ska finnas förändringar i lådan redan mellan en tidig och sen -88 men detta ska väl bara vara förbättringar av den gamla stommen och därför passa så länge det är rätt antal stift, eller har jag förstått fel? Tänker byta lådan helt och hållet då problemet med att den inte växlar innan den blivit varm, nån som har tips på var man får tag i en låda till vettigt pris?

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Vilket år kom HP24:an med 7 stift, frågan är om en 90:as låda fungerar på min -88, har nämligen hittat en till bra pris!? Väldigt tacksam för svar!

MVH Robban B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.