AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.948

Frågor ang växellådsbyte 750 E32

Sida 1 av 3
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Det är så att jag har ramlat över en 750 i väldigt fint skick förövrigt förutom att växellådan är rasad (följer med en ny) och inte driver på något sätt för en struntsumma så jag har några funderingar inför detta, har ägt en 750 tidigare men aldrig hållt på med dessa automater.

När en automat inte driver frammåt i något läge, finns det risk att det är mer som måste bytas än själva lådan för att få den att driva?

Vad heter lådan som sitter i 750 E32 -88?

Med komplett verkstadsutrustning och bra mekanisk vana, hur lång tid får man räkna med att ett byte tar på denna modell på ett ungefär?

Sist men inte minst, finns det några viktiga bra detaljer att tänka på för att underlätta demonteringen som någon vill dela med sej av som gjort detta ingrepp:)?

Om någon orkar så är jag sjukt tacksam om någon vänlig själ orkar skriva en så komplett "i-tur-och-ordning-lista" som möjligt på delarna som ska demonteras för att underlätta arbetet i högsta möjliga grad:) Har sökt här på forumet om detta men inte hittat riktigt det jag sökt.
Paap Reeder
... tänk på att den väger visst 80 kg. Min hp22:a väger 62!!

Annars är väl jobbet som "vanligt på en baksparkare":
- avgassystemet tas ner varvid man börjar svära ve och förbannelse redan vid de bakre fästena på kattarna som rostat ihop.
Köp redan nu nya bultar samt den asbestfria klämmringen.

- sedan skall värmeplåtarna ner

- sedan skall kardanen ner och där bör man byta bultarna till pinjongflänsen. Innanför sitter också en gummipackning av samma utseende som Nurburgringes bansträckning har och som är ett helvete att få dit rätt. Hamnar den fel kommer underredet att bli sprutlackerat av det specialfett som skall vara där och eftersom det hamnar på bakre avgasarröret så kommer det att lukta bränd oil ett bra tag

- sedan är det bara att meka på vidare i ca två dygn

När du så har allt nere bör du även byta bakre packboxen på vevaxeln samt även kanske byta övre trågpackningen eller i a f borra upp hålen i sprängkåpan för senare byte.

... när så allt är iordning efter 3 dygns arbete ... så drar inte den "nya" lådan på 3:an men eftersom man då har nya bultar på katflänsarna behöver man inte börja om arbetet med att redan svära vid det 1:a momentet ...

MVH /// Paap R
sp
40
spit
730iA-88
Hallo instämmer med paap reeder har själv för 2 år sen plockat ner automaten o bytt packning mellan låda o motor jag o en alfa meck gjorde det på 3 timmar effektivt men vi hade lyft ,så det undelättade mycke, ett tips var 3 stycken när ni passar in lådan i motorn igen en bak o 2 fram då går det som en dans 2 styr o nr 3 i bak skjuter på,om jag inte minns fel så har jag kvar papper på hur man gör skall leta om du skulle vilja ha kopia på det?

MVH mr spit

sp
40
spit
730iA-88
Hej såg att du bor granne (kolla din sida) med mig inte långt o skicka pappret om jag hittar det om du vill ha det? så kan ja svänga förbi

MVH mr spit

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Spit: Vore helt grymt om man skulle kunna få en kopia på dem papprena, det känns som att all hjälp är ovärdelig i det här fallet, och även i många andra fall åxå:) Tack för tipset, ska tänka på det där med att vara 3 st när den återmonteras!

När bilen inte drivs frammåt på någon växel, är det stor risk att både converten och lådan är kassa då eller? Brukar dessa bytas på samma gång eller likn? Hur är det, sitter det någon slags lamell som bör bytas åxå i samband med automatlådebytet?

Sen vilken låda är det som passar till -88:ans 750, vad heter modellen samt finns den med olika kontakter?

MVH Robban
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej
Johan och Sean har bytt på en 735:a. Inte lika, men det kanske finns något att lära!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
sp
40
spit
730iA-88
mmm kan vara så ,men lådan skall ju ner annars så e länken oki

sp
40
spit
730iA-88
Jag skall leta o se efter pappret tar en sväng till landet tror att den finns där.

M.V.H mr spit

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Supersnällt av dej spit! Jag ersätter dej naturligtvis ekonomiskt för besväret!

Är det något moment man ska vara extra uppmärksam på när man byter lådan för att man ska slippa demontera den igen när man äntligen fått dit den, tänkte om det är något som är riktigt lätt att förväxla eller liknande som gör att den inte kommer fungera som tänkt!?
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tack för länken där, mycket bra info på dem sidorna!

Vad är det man bör köpa nytt till monteringen, antar att det är lite packningar, kanske någon packbox, bultar eller liknande som paap skrev i sitt inlägg
Efter att ha bytt lådan på min 750 vid 2 tillfällen - ena gången tog jag loss lådan underifrån andra gången tog jag ur hela motorn med växelådan - är att det var lättare att ta ut hela motorn med växellåda.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hmm okej, tog du bort hela frontpartiet och lyfte motorn frammåt då eller för det går väl inte att lyfta den rätt upp då eftersom lådan är ganska lång:)? I så fall skulle man ju kunna använda traversen på jobbet om det nu är enklare att lyfta ur motor och låda än lådan separat. Vill gärna höra synpunkter på att göra på det sättet, men för mej så låter det ju faktiskt riktigt vettigt!?
sp
40
spit
730iA-88
Hej robban b

Jag tog en sväng ,men pappret ligger nog på jobbet på måndag vet jag!

Angående att ta ur hela motorn blir en massa extra jobb inget jag skulle göra om man bara skall byta låda. fast visst kan man min egen åsikt

M.V.H mr spit

sp
40
spit
730iA-88
robban b

glöm ersättning tjänster mot gentjänster pengar bryr ja ej mig om när det gäller BMW nästa gång har du nått jag kan behöva vet.

M.V.H mr spit

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Spit: Låter helt klockrent! Vad jobbar du med?

Finns det en separat styrbox för automatlådan i E32 750? I så fall hur vet man om den är i god kondition, det måste väl gå att mäta sej fram till svaret va!?
Man tar bort kylaren och givetvis alla aggregat som sitter på motorn men grenrören kan dessbättre sitta kvar. Palla upp framvagnen motsvarande 2 pallar under vardera framdäck just för att möjliggöra att växellådan inte ska slå i backen och motorn kunna vridas upp över frontpartiet. Sen är det bara att lyfta den i öglorna men se till att den drar/lyfter i båda öglor och inte bara den främre. När du har motorn i sitt högsta läge och vrider över växellådans bakkant över framkanten steg min puls en aning kanske till 200 eller så.

Eftersom du nu har möjligheten att byta övre trågpackningen och allt annat oåtkomligt med motor och växellåda i bilen är ett gott råd att du tar tillfället i akt. Att bara montera i och ur växellådan tog mig säkert minst den dubbla tiden i läge under bilen och ett rent helvete att komma åt växellådsbultarna särskilt de som sitter högst upp och den bakom startmotorn som sitter i en mutter på baksidan som inte går att se. Lika svårt var det att få loss och dit växellådsoljekylrören särskilt det övre. Tänk på att du får aldrig dit växellådan själv underifrån. Den är både för tung och för otymplig för det. minst en domkraft och 2 man krävs. En dåre i mekkoverall sa att den aldrig kunde väga mer än högst 30 kg. Den väger minst det dubbla. Så håll dig undan när den kommer.

Mvh

CL

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
vad tycker ni man bör passa på att byta om man skulle lyfta ur motorn?
Trågpackningarna- båda, bröstkåpspackningarna och packningen där rören till oljefiltret går ut från motorn.

Mvh

CL
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Var köper man packningar till 750`n billigast? Har hört att BMW ibland är billigast, stämmer det?

När man tar bort insugsrören, måste man sätta dit nya packningar då eller är det dem som är av gummi och kan "användas flera ggr"?
sp
40
spit
730iA-88
Hallo robban b

Hittat pappret ,men den var ju för 3 o 5 serien(glömt det) fast det spelar ingen roll principen är den samma plus tips hur man justerar kickdown osv.Jag använde mig av detta papper o de funka o med paap reeders tips har du det viktigaste .men att plocka ur motorn tja visst kan man om du har travers o lyfta motorn i garaget annars så en lyft o en van meck tillhands så går det underifrån lika bra.

maila din adress så skickar jag pappret till dig.

M.V.H mr spit

sp
40
spit
730iA-88
jo,glömde en sak bildelsimporten.se i uppsala har delar till vettigt pris till bmw, packningar osv kolla sidan.

Mr. spit

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.