|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bakre packboxen på vevaxeln, är det den som sitter under en slags hållare/kåpa som man skruvar bort vid byte eller är det någon annan du menar? Sen övre trågpackningen, är det på lådan eller motorn du menar, jag har inte kikat hur det ser ut ännu då bilen ska in i verkstan på jobbet om ett par dar där jag ska hålla till och byta lådan. Sen på den nya lådan står det hp22 instansat på lådan men den lilla informationsplåter som sitter fastnitad står det hp24 på, varför? |
|
| Det står olika på samma låda? anledningen till det får någon annan svara på. Är det en hp22-låda låter det som om förra ägaren blåst dig alternativt inte läst på. du ska ha en hp24 låda och det endast. | |
| Om du klarar att byta växellåda på en 750 på 3 timmar då är du nog världens i särklass snabbaste bilmekaniker. Har plockat ner ett 30 tal autlådor från 750 och vet vilket helvete¨det är. De översta bultarna är inte så jätteroliga att få bort och sedan all skit runt omkring. Kolla noga innan så du har exakt samma låda som sitter i bilen, räkna även antalet stift i kontakten på lådan så detta stämmer, finns 2 olika på 750. Lycka till, det lär du behöva :) | |
| när jag ringde runt förut var det en som kollade i någon form av lista vad det skulle ta för typ en bmw-mekaniker som inte pysslar med annat än lådorna och det var 5.5 timmar. själva behövde alla minst 8timmar. | |
| Om man skulla gå efter BMW listan över vad de olika jobben skulle ta för tid så skulle alla bilmekar leva på vatten och knäckebröd. Denna tidslista är helt orealistisk vad det gäller tidsåtgång. 8-12 timmar låter rimligt för en hyfsad bilmek om saker och ting löper något sånär smärtfritt. | |
Paap Reeder |
... helt rätt Pelle ... och jävlas bara ett par av de 6+6 pinnbultarna vid byxrören ... tar det minst 3 tim att bara få ner avgass. TROR att en hp22 är märkt med "HP22" men en hp24 är märkt med"HP22/24". Det är på intet sätt lika delar till de båda lådorna mer än att det är aluminium i höljet. Är dock inte 100:a men ngn har haft en tråd om detta. MVH /// Paap R |
| Det är alltså HP24:an det ska vara till 750 -88? När användes 22:an och vad är skillnaden? Finns 24:an med olika antal stift eller är det 22:an som har färre stift än 24:an eller tvärtom:)? | |
|
22an sitter på de motorsvagare, inte 740. finns massa info om detta.. ja finns med olika, skruva av de två kontakterna (mkt enkelt) och räkna. när jag kollade upp detta förut fann jag tre olika typer av 24or, om det har med stift o göra samt hur pass viktigt det är att ha rätt vet jag inte men jag skulle inte vilja lägga ner 10-12timmar för att lådan ska hamna i nödläge eller dylikt. 4HP24-BU fram till december 1988 4HP24-FW från och med december 1988 4HP24-KT från och med januari 1992 knappa in ditt chassinr här Länk och ta automat så ser du vad du ska ha för någon. |
|
|
Spit. vad var det för packning du bytte mellan motorn och växellådan. Den måste jag ha missat - eller ?? Mvh CL |
|
|
Det här fick jag fram när jag kikade på den "nya" lådan: Getriebe Nr 0016044 4 HP 24.... Sen stog det som ett serienummer som löd: (H) 7 1043401484... Det sitter 2 st kontakter på vänstra sidan på lådan med en liten skyddsplåt runt vilka har 4 stift i varje kontakt, sen sitter det en ensam kontakt i lådan som är rikted bakåt om man säger ca 15 cm ifrån som har 8 stift. Någon som kan identifiera den om det är den rätta som ska i, glömde naturligtvis att kolla chassienumret så jag kunde använda av den suveräna länken som Vigg0 uppgav!? |
|
| Glömde fråga, var sitter lamellpaketet i en automatlåda? Har som sagt inte hållt på med automatlådor förut utan bara med manuella. Hur gör man enklast för att byta dessa? | |
| Kul o se folk intresserade om detta har man lyft o en van meck med rätt verktyg kan allt gå fort fråga dom som meckar på sträckorna i rally ,som sagt visst är det lite bök o komma åt dom där trevliga bultarna,klart är att jävlas inget så går det. | |
Paap Reeder |
... det finns flera lamellpaket - närmare bestämt 6 st i en hp22:a. MVH /// Paap R |
| okej men är dessa bökiga att byta? | |
| Ingen som vet om det är rätt låda som jag har fått med bilen av infon i inlägget 6 trappor upp:)? | |
Paap Reeder |
... alltså att ta isär en EH-låda går väl alltid men sedan skall allt ihop igen igen och dessutom överensstämma med vad spaken står i för läge. Går inte utan ZF vstbok anser jag om man inte 1/ggr /vecka pillrar ut lamellpaketen. Robban ... för att vara litet lustig: det är väl bäst om du själv kryper under och tittar på din låda ... än att ngn annan kryper under sin V12:a och läser av bokstäverna där står ... men du tänkte väl om ngn vet det by heart. MVH /// Paap R |
|
Lamellerna sitter dem i turbindelen eller inne i själva växellådan? Hehe Paap, så här ligger det till: bilen står så illa till inne i ett hörn i våran verkstad på jobbet (omringas av 50 fots båtar) att jag inte haft möjlighet att komma åt bilen som jag vill och därför drog en chansning att någon skulle sitta inne med den informationen:) Men så fort jag får iväg båtarna nu i veckan ska jag kasta mej på rygg och kika hur det ligger till. |
|
Paap Reeder |
OK Robban! Ngn som kan lägga ut en Länk från ETK eller RealOEM på en sprängskiss på en hp24 där alla lamellpaketen "syns".? MVH /// Paap R |
| Idag kunde jag äntligen konstantera att det ÄR rätt låda som följde med bilen vid köpet*pust*! Däremot fick jag ett annat frågetecken, vad är det för 2 st rör som går under bilen på den högra sidan, är det ledningarna till nivåregleringen för soppa och bromsrören går väl allesammans på vänster sida? | |
|
MR callestropp ursäkta jag pratar meckar språk packning mellan motor o växellåda menas momentomvandlarens packbox en automat låda har 3 st packboxar på momentonvandlaren,väljararmen och den utgående axeln hoppas jag nu har skrivit i klarspråk? M.V.H mr spit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.