AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.220

Bilprovningen tillförlitlig?

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En sak som jag finner lite märkligt är att många verkar tro & tycka att det är bilprovningens ansvar och uppgift att se till att ens bil är i god kondition och inte har några större brister. Detta är ju givetvis ägarens ansvar och ingen annans.

Bilprovningen är bara till för att kontrollera så att ägarna fullföljer sitt ansvar. Att begära att SBP ska hitta alla fel på alla bilar är inte på något sätt rimligt. En sundare syn på bilprovningens verksamhet är att se dem som ett mått på hur bra man sköter sitt ansvar.

speciellt om man vill kalla sig för entusiast, för då har man förhoppningsvis ett större intresse av att hålla efter sin bil än gemene man.

___
Bilbloggen: Länk
W2k: Jag tänker inte ta någon diskussion om hurvida de kollade chassinumret eller inte när du var där, men de borde ju göra det, bara för att det står i bilregistret så gör ju itne det per automatik att det är rätt bil de går igenom, annars hade det ju bara varit att skylta om en annan likadan bil...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Jag och alla andra i mitt yrke skulle absolut uppskatta om det fanns en metod för att snabbt och enkelt kontrollera exakt hur stora glappen är i leder och lagringar mm, men det gör det inte. Inte ens när man har detaljen lös i handen är det lätt att kontrollera det.
Skulle man ta fram metoder för säkrare kontroller ligger nog inte glappkontrollen som första prioritet i vilket fall som helst, en säker metod för att kontrollera bromsrör t.ex. är mycket mer intressant.

Bilprovningen och Swedac har ganska tuffa kvalitetskontroller avseende kontrollbesiktningsarbetet, och skillnaden mellan bedömningarna är att betrakta som mycket små. Skulle t.ex. en tekniker anmärka på ovanligt många eller ovanligt få länkarmslagringar eller spindelleder utreds det varför det är så och man gör någonting åt det. Det är alltså inte så att vissa tekniker generellt sett är hårdare i sina bedömingar än andra, det skulle märkas direkt.

Om en besiktning gått till på det viset som du beskriver är det naturligtvis helt förkastligt och teknikern som utförde besiktningen borde ha ett annat jobb. Men att en besiktning gått till på det viset betyder inte att det är varken acceptabelt eller vanligt förekommande.

Adelson: Framvagnsplattan är alldeles utmärkt till att se glappet i den bakre länkarmslagringen, det handlar bara om att använda rätt teknik.
Ska man kontrollera utan framvagnsplatta är det betydligt bättre att låta bilen rulla långsamt och "dutta till" på bromspedalen, då ser man tydligt om hjulet rör sig i längsled...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:
Okej, jag har bara erfarenhet av en framvagnsplatta på stationen Librobäck i Uppsala. Den plattan visade inget glapp trots teknikerns ivriga försök, påhejade av mig. Den bakre länkarmen sitter ju lite i spänn av castervinkeln och bilens tyngd. Den aktuella framvagnsplattan orkade inte upphäva den kraften.
Kanske funkar det om man kör plattan samtidigt som man har bilen lite halvt upphissad?

Att dutta på bromsen är ett bra sätt att höra glappet, men är man själv så tycker jag att det är lättare att se glappet med tryck-med-benet-metoden.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Adelson: Framvagnsplattan kan göra rörelser både i sidled och en "vridande " rörelse. Båda rörelserna kan användas med enkelslag eller dubbelslag och med steglöst justerbar kraft. Har man full kraft på plattan och kör dubbelslag i sidled och påbörjar det nya slaget precis innan bilen stannat av det gamla slaget kan man få hela bilen att rotera. Den gungar alltså framåt, åt höger, bakåt och till vänster i en oavbruten serie rörelser, då syns glappet tydligt. Svårt att förklara, men ganska lätt att lära sig om man använder framvagnsplattan dagligen...

Jeppe

Jesperado:
Okej, säger du det så får jag väl tro dig. :-)
Jag kan bara inte förstå det, hur plattans tillgängliga rörelser (sidled och rotation) kan få bilen framåt/bakåt och dessutom att rotera. Ingen besiktningsman jag har haft har lyckats med det.
Du vet såklart bättre än jag vad en framvagnsplatta är kapabel till, så jag tar tillbaks mitt uttalande om att bilprovningens framvagnsplatta inte ser glapp i bakre länkarmen i framvagnen på E34. Sanningen är att minst en besiktningsman kan, och minst en besiktningsman kan inte. De övriga kan jag inte uttala mig om. :-)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Mugge: Det är Servicens uppgift att hålla bilen felfri, vilket givetvis gäller även oss hemmamekare. Och ja, jag försöker göra mitt bästa för att hålla bilen i topptrim. så det eventuella påhoppet gillar jag inte alls. Tänkte bara att när jag ändå har en "erfaren" tekniker framför mig, kan man be om en tjänst!

Förstår dig Jeppe. En sak till, samma bes. man frågade mig vart batteriet är. Då talade jag om för honom att vissa E34 (tidiga) har det i motorrummet, medans min har det under baksätet. Då såg han ut som en uggla...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Pe
130
Peteess
520i -88
Jaha, i veckan har jag talat med chefen för den aktuella Bilprovningen.

Eftger att ha förklarat problemet att man släppt igenom en bil med två st. stora glapp i bussningar och leder som borde resulterat i 2:or blev svaret "Jaså"!
"Men har Ni inget ansvar för kvaliteten på ert arbete" frågade jag.
"Nä, vi tar inget ansvar för sådana här saker, vi gör en bedömning och sedan är det inte vårt problem längre!!!

Kontentan av samtalet var att om man inte är nöjd med resultatet av Bilprovningens arbete måste man överklaga till företagets jurist, d.v.s. göra en rättssak av det.

Vem tusan orkar, eller har råd, att börja ge sig ut i juristsvängen?

Med andra ord, ett företag, statligt ägt till 52% med monopolfördelar har inget ansvar!!! Skamligt!!!

Efter moget övervägande har jag beslutat att inte gå vidare med detta, man får välja sina strider och jag har vare sig råd eller tid att bråka med dem men jag skall skriva till diverse politiker på riksnivå av olika partifärg för att kanske de skall kunna få upp ögonen för problemet.

Aftonbladet var måttligt intresserade - Britney Spears graviditet och Kicki Danielssons urringning säljer antagligen bättre.

Åt helvete med monopol!!!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Peteess: Jag håller med dig om att det var ett väldigt dåligt bemötande, det hade inte jag heller varit nöjd med. Det är inte på det viset man normalt hanterar ett kundklagomål, normalt tar man in bilen igen och låter en eller ett par tekniker till bedöma de detaljer du har synpunkter på. Då kommer man antingen fram till att det var korrekt bedömt från början och allt är ur världen, alternativt att man har missat brister vid den första besiktningen och då ta ställning till hur man ska lösa det.

Är du i detta läget inte nöjd är det långt ifrån dags att blanda in några jurister, vad du ska göra är att ta kontakt med Bilprovningens kundtjänst och framföra ditt ärende den vägen. Uttalade platschefen på stationen verkligen på det viset du citerade tycker jag att du även ska påtala detta.

Jag förstår som sagt ditt missnöje, men vad har det med monopolet att göra?

Jeppe

Pe
130
Peteess
520i -88
Monopol! Hade Bilprovn. haft konkurrens hade de varit tvungna att försvara sin existens med bl.a. bättre kundservice.
Våra grannar i öster samt N.Korea, Kina och några till har ju provat planekonomi där staten har monopol på allt - det har ju inte gått så bra.
Konkurrens är nyttigt för alla - springa ett 100 meterslopp ensam är ju inte speciellt produktivt för tidförbättringen och antagligen jävligt tråkigt för åskådarna.
Jag kan hålla på i timmar att kritisera monopol och argumentera för konkurrens.
Nu menar jag verklig konkurrens, inte oligopolsituationer som t.ex. elmarknaden.
Bilprovningen liksom de flesta monopol anser att kunderna är till för deras skull - inte tvärtom. Alltså skall kunderna hålla käft och vara tacksamma.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Peteess: Både de som jobbar för Bilprovningen och Bilprovningen som företag välkomnar ett slopande av monpolet så man kan agera på en fri marknad. Däremot är det nog ingen som tror att kvaliteten på besiktningarna kommer att öka på en fri marknad, absolut tvärtom.

Att "kunderna ska hålla käft och vara tacksamma" är ingen allmän inställning inom företaget, trots monopolet (?) gör man normalt sett så gott man kan för att få nöjda kunder. Tyvärr är jobbet i sin karaktär sådant att det bäddar för missnöjda kunder, men då får man försöka hantera det på bästa sätt när det uppkommer.

Jag måste återigen påpeka att det bemötande du fick inte är representativt varken för hur man ska hantera kundklagomål eller hur man brukar hantera kundklagomål. Därmed behöver du inte heller dra hela företaget över samma kam för att du råkat stöta på fel person...

Jeppe

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag tycker vi ska ha besiktningar 2ggr/år bara för att säkerställa säkerheten en smula mera,man kanske skulle ge ett tips till "nollvisionsgruppen" ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Generellt sett tycker jag att bilprovarna uppträder kunnigt, korrekt och artigt.
Med sex fordon hinner jag med några besök och jag kan inte komma ihåg att någon har agerat så att jag blivit uppretad.
Pe
130
Peteess
520i -88
Jesperado, du behöver inte försvara dig eller någon enskild medarbetare på Bilprovningen, det är inte Er jag kritiserar.
Ni har säkerligen ett både intressant, givande och många gånger ett hårt jobb. Jag har bara goda erfarenheter av mina möten med enskilda provningstekniker.
Det är agerandet av en enskild stationschef och det monopolsystem som behandlar kunder utifrån ett myndighetsmandat som irriterar mig.
Jag har arbetat med kundvård, marknadsföring och liknande i trettio år och det refererade agerandet ser jag som ett mycket bra exempel på ett systemfel i Bilprovningens hantering av reklamationer.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Peteess: Jag försvarar bara det jag själv tycker är rätt att försvara, det är alltså inte alltid jag tar Bilprovningens parti. Som du kanske ser om du läser mina inlägg riktade till dig tycker jag att du i detta fallet har rätt och har blivit fel behandlad, jag har försökt ge dig tips på hur du ska agera för att det ska bli rätt.
Och viktigast av allt, det kan inte ses som ett "systemfel i Bilprovningens hantering av reklamationer" när det inte är det vedertagna sättet att hantera en reklamation på.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.