AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.218

Bilprovningen tillförlitlig?

Sida 1 av 2
Pe
130
Peteess
520i -88
Gick igenom en bil idag som jag köpt - nybesiktigad utan anmärkning! Undre länkarmsbussning helt slut - rejält glapp. Bussningar till bakvagn likaså slut. Solklara tvåor!! Bilen har gått 80 mil e. bes.
Om besiktningsmannen missar ett fel på någon bagatelldetalj, det må vara mänskligt men dessa fel får dom tamejfan inte missa.
Skall gräva djupare i detta - luktar kattskit lång väg!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Med tanke på att 99% av trådarna om bilprovningen här tycks handla om saker de slår ned på skulle jag inte betrakta dem som dåliga på att hitta fel, precis. Samtidigt är det nog väldigt mycket en fråga om vilken besiktningsman man får. Min senaste besiktning var en väldigt friktionsfri historia, killen brydde sig inte ens om att titta under motorhuven, trots att jag inte kände personen i fråga, inga mutor var heller inblandade :)

När du köper en begagnad bil är det dock, till syvende och sist, ditt ansvar och inte bilprovningens eller säljarens att kontrollera att bilen är i det skick du förväntar dig. M-test (som i Motormännen, inte BMW M gmbh) är exempel på en bra grej att låta göra om man vill vara säker på att bilen man köper är i korrekt skick.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bakvagnsbussningar på BMW verkar dom aldrig anmärka på.
Hade en E32a med dåliga silentblock, bussningarna hade släppt helt i vulkningen och bakvagnen var i princip helt lös, mkt spännande körupplevelse! Vagnen var nybes ua ca en vecka tidigare.

BMW CS #5139
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag fick bara en sk "bra att veta" om mina silentblock i höstas :) Ingen tvåa!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att en länkarmslagring eller bakvagnslagring ska föranleda ett underkännande ska den vara mycket glapp. Något glapp eller påtagligt glapp är alltså godkänt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

W2k:
Att bes.teknikern "brydde sig inte ens om att titta under motorhuven" tror jag inte ett endaste dugg på... Antar att de besiktigar med handterminaler även på din lokala station. Jag har därmed mkt svårt att tro att de skulle missa en sådan viktig detalj som att mata in bilens chassienummer i dosan...

///
Senaste inlägget i BilBloggen: Länk
(chassienummer sitter ingraverat på någon chassie/plåtdetalj under motorhuven)

///
Senaste inlägget i BilBloggen: Länk
Pe
130
Peteess
520i -88
Jesperado skrev: För att en länkarmslagring eller bakvagnslagring ska föranleda ett underkännande ska den vara mycket glapp. Något glapp eller påtagligt glapp är alltså godkänt.

Min fråga är: Hur vet du det?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Peteess: Kolla på Jesperados profil och läs under yrke så förstår du.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det händer ibland att sbp gör rejäla grodor! ett exempel! grannen bes sin golf 2a, bilen gick igenom, ett par veckor senare gick framvagnsbalken mitt av vilket resulterade i att ena hjulet ställde sig på tvären! som tur var så hade han inte hunnit ut på stora vägen(100m) kvar!!!!!!! en sån miss får bara inte ske, till saken hör ju att dessa bilarna är kända för rostiga framvagnsbalkar.
Pe
130
Peteess
520i -88
OK, Jesperado är besiktningstekniker. Man får anta då att han jobbar hos Bilprovningen.
Tillbaka till problemet: Glapp i leder mm förorsakar slag och stötar som förvärrar problemet tills en dag.........

Vilka dokument förklarar för besiktningsmannen hur stora felen får vara på en viss detalj på ett visst bilmärke innan man smäller till med ett påpekande, en 2:a eller körförbud? Eller det kanske är upp till varje kontrollant att själv avgöra?
I så fall finns det gott om utrymme för överdrivna tvåor och helt felaktiga "frianden".

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dd: Självklart är det en rejäl miss som inte går att förklara bort, men rosktskador kan i många fall vara svåra att upptäcka. Många detaljer (t.ex framvagnsbalken på Golf) rostar innifrån och kan se perfekta ut på utsidan trots att balken är i princip genomrostad. Slår man då två slag med hammaren kan man råka träffa två bättre punkter, precis sidan om kan balken vara helt slut. Det finns varken tid eller ork i armen att slå precis överallt där det kan tänkas vara rostskadat, det skulle dessutom inte uppskattas av ägaren till bilen, därför kan det ibland bli missar med tråkiga följder i stil med den du nämner. Men du har helt rätt, självklart får det inte missas...

Peteess: Det framgår av kontrollplanen vilka detaljer som ska kontrolleras, hur de ska kontrolleras och vilka brister som ska föranleda vilka anmärkningar.
När det gäller länkarmslagringar finns varken mått att gå efter eller någon praktiskt användbar mätmetod för att fastställa glappets storlek, därför blir det i slutänden alltid en bedömning från fall till fall, det är ofrånkomligt...

Jeppe

Pe
130
Peteess
520i -88
Hjärtligt Tack Jesperado för ditt utförliga svar.

När glappet är MKT. märkbart om man tar tag i framhjulet från utsidan och vickar borde väl det ge en signal till bes.mannen att ngt är galet, eller hur?

Det skall bli kul att höra vad basen för basset, dvs. Bilprovningen ifråga säger nästa vecka när jag skall tala med honom.

Tänk om man har oturen att möta en "nybes.-utan-anm.-bil" just som en viktig "överhoppad" detalj i framvagnen väljer att fallera! Inte kul! Det räcker med alla fyllosar och pundare som är ute och kör!

Förresten, när blev ni stoppade för fylle/drog-kontroll senast?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Peteess: Det behöver absolut inte vara att betrakta som ett stort glapp för att man kan röra på länkarmslagringen genom att "vicka på hjulet". Många lagringar har redan som nya ett ganska stort spel medan andra är i princip helt stumma. Vid kontrollbesiktningen har man hjälp av framvagnsplattan vilken är oslagbar när det gäller att upptäcka glapp i leder och lagringar.
Men mycket glapp är alltså MYCKET glapp.

Vad betyder "basset"?

Drogtest görs normalt sett bara vid en nyanställning. Jag tror inte att man skulle kunna jobba påverkad av varken alkohol eller droger utan att medarbetare och kunder skulle reagera.
Annars blir vi väl stoppade i trafiken för drog/alkotest i samma utsträckning som alla andra yrkesgrupper. Vi har ingen license to drink precis...

Jeppe

Pe
130
Peteess
520i -88
Jesperado, jag är så vansinnigt gammal att jag ibland svänger mig med uttryck som varit utdöda länge. (Dock har jag slutat skriva ÄRO, VORO, BLEFVO och AF samt OMNIBUSS och AUTOMOBIL)

"Basen för basset"! Jag tror det är ett gammalt jazzmusikeruttryck och betyder "chefen för gruppen". I detta fall"chefen för Bilprovningsstationen".

Det är svårt att beskriva ett glapp med ord men meken på min verkstad var helt säker på att det var en allvarlig grej. Jag får lita på honom (och tar till mig vad du skriver).

Om du läser noga så skrev jag inget om droger på ngn arbetsplats utan antydde att det finns en massa fyllos och pundare ute I TRAFIKEN. Själv har jag kört in i en poliskontroll 1 gång på tre år trots att jag kör rätt mycket.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, vill tillägga att jag, vid sista bes., bad BESIKTININGSTEKNIKERN att kolla extra noga på övre-främre resp. undre-bakre länkarm i framvagnen (understrykte med att även nämna: Caster + Camberstag). Då bad han mig att peka ut de! Så bra är en del...

Det verkar vara en väldefinierad bedömningsmetod det där med glappet, mycket bra. Lite matematisk statistikkurs kanske vore nåt?

Inget illa Jeppe, men det kan inte vara den bästa metoden.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Att en besiktningstekniker inte vet vad "casterstag" eller "camberstag" är ser jag inte som konstigt. Det är i yrket mycket viktigt att benämna detaljerna vid dess rätta namn, och så heter de inte. Har man jobbat som bilmekaniker några år och sedan blir besiktningstekniker får man lära om namnet på väldigt många detaljer...

Vilken metod är det du syftar på, och hur tycker du det skulle vara istället?

Jeppe

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo Jeppe, jag nämnde även (först) främre övre och undre bakre länkarmar, jag talade om för honom att kolla extra noga i dessa framvagnsdelar. Hur tydlig ska man vara?

Ang. det andra, det måste finnas nån form av standardavvikelse, normalfördelning etc., alltså utveckla en säker, generell metod för bedömning av glapp. Det kanske finns något specialinstrument, ultraljud, vad vet jag? Jag har inte svaret, jag tycker denna "lyssna o känna/kika" metod är för dålig. Risken finns att en del straffas allt för hårt medans andra (som bör få avslag kanske) slinker igenom.

Har berättat förr, min gamla 318, som blev upplyft och kommentar från bes. man: "det här ser jävligt bra ut" -och han sänkte den bara. Inget glapptest, inget! Bara avgastest och bromsprov. En fredag em.

Ingen aning, har bara inte alltförstort förtroende för Svensk Bilprovning, dock, är det ändå kanske det bästa i EU. I Rumänien kan du besiktiga bilen utan bilen! Bara du har cash.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Men herregud!!!

Bilprovningens "framvagnsplatta" visar inte glapp i den bakre länkarman i framvagnen på E34, det krävs påverkan i hjulets längsled för att visa det. Ett enkelt sätt att kolla det själv är att ställa sig framför bilen, med en fot på ett framhjul, och trycka till ordentligt bakåt. Det kan vara bra om man har stöd av en vägg eller liknande när man gör det.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Rolex: Chassienumret har de ju redan, det står ju i bilregistret. Varför är du så övertygad om att besiktningsteknikern måste ha kollat under motorhuven, vilket han inte gjorde, för att få tag i några siffror som han lätt kunde få fram ändå?

Jag ser över huvud taget ingen poäng med att diskutera saken vidare eftersom jag var där och vet hur det gick till. Sen om du vill tro på mig eller inte, är din sak. Mig gör det ingen skillnad. Jag är bara glad över att min bil gick igenom helt ua.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.