|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det nån som har koll på varför det är inte fler hk i 4,4 l v8 än i 4,0l v8? MvH Bmw 4-ever | |
Scheckheft |
Hej En av anledningarna kan vara att BMW fram till 2001 byggde en tolva med 326 hk (E38/750 modellen). Skulle man ha höjt antal hk på M62 motorn hade man konkurerat med 750. Detta är något som jag läst om på diverse tyska forum + en tidningsartikel om E38 modellen. Mvh Scheckheft |
|
Med andra ord så är det inte helt osannolikt att 4,4:an faktiskt ger lite mer än de 286 hästkrafter den har på pappret. Det är dock inget jag har bevis för... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Andra saker som kan påverka är att vissa länder har olika skattesatser beroende på effekt och en gissning är att 286kh (eller mer troligt 210kW) är en sådan gräns då det finns flera bilar som har denna effekt. Andra gränser kan t ex vara 193hk som BMW, MB, VAG för att nämna några har haft motorer på. Men som Kalle säger så är nog det tyngsta skälet i detta fall just att undvika intern konkurrens. ___ //Ulf |
|
| Lite svårt att tro att man böjer sig för ett specifikt lands skattesatser (såvida det inte är tyskland) på det sättet. Speciellt då Japan kanske inte är en av BMWs starkaste marknader. Jag tror nog mer på att man inte ville tävla med V12:an rent effektmässigt. | |
Scheckheft |
Hej I Tyskland gällde motorns volym som utgångspunkt för fordonsskatt. Mvh Scheckheft |
| är det ingen som har bänkat 540 med 4.4 liters motor för att se om det är verkligen 286 hk i den eller kanske lite mer...MVH | |
| Som cado säger ingen som bänkat en 540? | |
|
Itsfun påstar i alla fall att dom trollar fram: 220 kW/299 hk vid 6100 rpm 465 Nm vid 3600 rpm 263 km/h |
|
| ja men efter att 540 har varit hos itsfun så är den inte orginal längre...har någon chipat en e39 540 föresten och märker man nån som helst skilnad...MVH | |
|
En fraga man kan stalla sig om de inte vill plocka ur mer effekt ur motorn ar da varfor de byggde den nya V8.an med storre cylindervolym an den gamla, de kunde ju ha behollt den nya pa 4.0 liter och fatt ner forbrukningen ngt, men jag kan ju vara helt ute och cykla. // Alex |
|
|
För att det var billigare? En lågtrimmad 4.4 kan ha billigare delar än en 4.0 med samma effekt. Såvitt jag vet så är det simplexkedja i 4.4 mot duplex i 4.0, finns säkert massor med grejer de snålat in på... |
|
|
Skiljer det inte i vridmoment mellan motorerna? MVH Christofer |
|
|
crille82 Det skiljer i vridmomentet. 4.0 - 4 ventiler/cyl Effekt 286 hk (210 kW) vid 5800 varv/minut Vridmoment 41 kpm (400 nm) vid 4500 varv/minut 4.4 - 4 ventiler/cyl Effekt 286 hk (210 kW) vid 5700 varv/minut Vridmoment 43 kpm (420 nm) vid 3900 varv/minut V12, 5379 cm² 2 ventiler/cyl Effekt 326 hk (240 kW) vid 5000 varv/minut Vridmoment 50 kpm (490 nm) vid 3900 varv/minut |
|
|
huttyr: Fr o m -99 kom 4,4 med vanos och lämnade då enligt mina uppgifter: Max effekt: 286 hk vid 5400 varv/min Max vridmoment: 440 Nm vid 3600 varv/min ___ //Ulf |
|
|
Ulf Kan sakert stamma kollade inte pa vanosmaskinen utan bara den version som hade utan vanos. // Alex |
|
| Hörde från en kompis som såg ett tv-program (på Dicovery tror jag) om BMW. Där berättades det att man tog fram M62-motorn för att den skulle passa bättre än M60-motorn till BMW740. Tydligen tyckte man att vridet var aningen klent i M60 till 7-serien (enligt tv-programmet). | |
|
Bensin kvalitet e inte lika bra i alla länder som i Sverige och Tyskland därför får ni räkna att man har alltid någon procent mera effekt än det angivna så länge man kör i Sverige och i länder där det e bra besinkvalitet ,för att dem uppger alltid mindre effekt pga bensin kvalitet . Rätta mig om jag har fel . Cado- Det e bara att göra Rototest på Nordic Uhr center i Nörrköping 1100 kr ..Så får du exakta effekt på drivhjulena .. Mvh Gti-Mannen |
|
|
kammarna är lite snällare på 4.4an så effekten är i princip densamma båda svarar ganska bra på chippning för att vara sugmotorer. överhuvdtaget är båda motorerna "snälla" och med relativt enkla medel finns det mer effekt att hämta, (se alpina) |
|
|
Jämför man bränsleförbrukningen så skiljer det ju lite grann. 740iA med 4,0 har enligt modellguiden en förbrukning på 1,17 l/mil 740iA med 4,4 har enligt modellguiden en förbrukning på 1,25-1,35 l/mil beroende på vilken årsmodell det gäller. //Stenback |
|
| till 540is...hur pass bra svarar en 540 e39 på chippning om man pratar hk...och om jag skulle chippa min bil är det någon som helst fara om jag kör två eller tre fulla tankar 95 istället för v-power säger vi..anledning till att jag kommer att tanka 95 är att på orten där jag ska på semester finns bara 95 blyfri...MVH | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.