AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.354

Hur rengör jag vevhusventilationen på M5:an?

Sida 1 av 2
To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
HEJ ALLA VÄNNER!

Min M5 3,8 är lite orolig på tomgång och går lite ryckigt vid försiktig körning. Har kollat det mesta, men nu vill jag rensa bort kletet som tydligen kan bildas i vevhusventilationen.
Vart sitter den? Hur gör jag? Vilka verktyg behövs? Svårighetsgrad?

Tacksam för alla svar!
Trevlig Valborg på Er!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Min är oxå lite orolig på tomgången, känns lixom i hela bilen att det skakar lite.
Vid acc. med typ halgas så känns det som den tvekar lite men trycker man i bott så skjuter den på friskt.
Vid jämn gas på motorvägen så kan den rycka till ibland.
Blir inte riktigt klok på min bil...

//Ticco

www.ticco.com
Det kan inte vara så att problemen beror på igensatt bränslefilter, felaktiga/slutkörda tändstift eller felaktig ventilinställning? Det är mina spekulationer, och det jag tänkt åtgärda på min bil.

Min bil "rycker till" väldigt, väldigt lite ibland, vid jämnt, lågt gaspådrag. Aldrig vid högre belastning/fullgas. Den går inte helt silkeslent på tomgång heller, men inte vibrerar det så att det är störande.

Jag hade en liten, liten spricka i "krysset" långt fram på mitt avgassystem, vilket svetsades igen. Sedan dess går bilen lugnare på tomgång och bättre rent generellt, men ännu inte helt perfekt.

Vi spinner vidare på denna tråd och ser om någon har erfarenheter!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Har samma symptom som er andra , min är oxå lite orolig på tomgång samt vid försiktigt gaspådrag.

Sen så låter bilen annorlunda precis när man startar den kall , den låter liksom mera , sen när man kört ett par minuter så blir den tyst ! Kan det vara en spricka långt fram på avgassystemet ?

Bilprovningen hade inget att anmärka men det kanske inte syns om den är varm .

Min M5 "ylar" lite, precis när man startat och vrider mycket på ratten så att servon får jobba... det låter som om en pump går, i ett tiotal sekunder, sedan tystnar det. Tror dock inte att det har med ovannämnda symptom att göra... men man vet aldrig.

Byta tändstift, bränslefilter och ställa ventilerna ingår förvisso i ordinarie service, men det känns ju dumt att fixa "allt" och ändå inte vara säker på att "problemet" försvinner. Rensa inuti vevhusventilationen verkar inte som någon dum idé, trots att jag är säker på att min bil körts med en "fördelaktig körprofil", det vill säga väldigt få korta körsträckor (kort sträcka = så kort att motoroljan inte uppnåt 80-100 graders temperatur), men dock. Ska höra med "min" mekaniker hur jobbigt det är att öppna för sanering av vevhusventilation!

Med ambition att ha en bil maskinellt i nyskick - kosta vad det kosta vill :-D

Mvh,
Kalle
___
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Att det låter några sekunder i starten är att det är luftpumpen som jobbar.
Den sitter strax ovanför ac-kompressorn.

Mvh Jojje
Precis som Jojje81 skriver så "väsnas" luftpumpen, mindre på vissa bilar mer på andra, min låter mer som en "helikopter på tomgång" när pumpen går, den brukar starta ca 20sek efter man startat motorn o går i ca 1-2 min.
Har själv funderat på att rengöra vevhusventilationen på min bil (allltså göra det själv). Har för mig att vevhusventilationen "oljeseparator" sitter under insugsplenumet, ser trångt ut...Ska ta en närmre titt på det hela längre fram o göra en bedömning av hur mycket/lite jobb det är...Men trångt lär det vara.
Mitt tips till er som stör er på dessa små ryck som kommer ibland är att ge bilen en ordentlig service med alla filter/oljor/tändstift osv. Kolla så ventilkåpan ej läcker, kontrollera "tändkablarnas" ytterhölje (de kan vara skavda där de går in i toppen). Kan bara säga som så att när jag köpte min bil så hade den precis som era de här små rycken ibland runt 2000rpm. Rycken försvann inte efter byte av oljor/filter samt allmän översyn. Däremot försvann de när jag bytte stift (vågar inte säga till 100% då jag kör på "stenhårda" 19 tummare med 35 i profil om man känner i princip minst lilla sten på vägen, men det KAN ju även vara mikroskopiska ryck.... Men bilen känns likadan med frikoppling i 70 som med kopplingen uppe i samma hastighet. För övrigt så rullar bilen betydligt mjukare med originaldäcken, har kört bilen en hel del med dessa bara för att de rullar mjukare o det skulle vara lättare att upptäcka rycken, men tji fick jag...)I mitt fall så löstes problem med nya icke originala stift. Utvecklingen går framåt o det finns betydigt "bättre" stift än de som BMW rekommenderar, varför köra med stenålders "enkel elektrods stift" när man idag i princip i alla nyare bilar har 4-elektrods stift? Gnistan hoppar alltid dit där bränsle/luft blandningen e som mest optimal o med "ring elektrodsstift" eller "4-elektrodsstift" borde sannolikheten vara större för fler "fullständiga" förbränningscykler än med vanliga 1-elektrodsstift. Har även för mig att S38 motorer är lite-lite snålställda från fabrik så att säga (för att klara avgaskraven??) så detta är säkert en orsak isf till rycken, antagligen sk "mager-ryck":-)
Så för er som inte är originalfantaster (sorry Kalle Hansen:-)...) så testa med alternativa stift, de jag använder är av märket Brisk o funkar bevisligen i min bil iaf:-)

To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Tack för alla idéer och svar, men tyvärr var det ingen som hittills hade besvarat själva grundfråga som var "hur rengör jag vevhusventilationen". Är det någon som vet exakt så vore jag tacksam för svar.

I övrigt har jag bytt olja, filter, bensinfilter, luftfilter, insugsbälg, tändstift, två tändspolar, isolerat tändkablarna rejält, kört med booster/spridarrengörare i bensinen samt smort upp ca 14 miljoner kontakter, reläer och liknande med kontaktspray. Ryckningarna, vibrationerna och den dåliga tomgången är kvar, därför vill jag nu gräva ur det eventuella klegget i vevhusventilationen!

To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Givetvis har jag även kontrollerat ventilspel och ventilkåpspackningen!

Har du testat att byta temperaturgivaren som sitter i luftfilterboxen? Den krånglade när min förra M5 3,8 gick ryckigt och med lite för låg/ojämn tomgång.
Tobbe,

Beklagar om tråden spårat iväg från ursprungsämnet... men det var åtminstone intressant att ta del av alla de åtgärder du gjort, men trist att ingen av dem hjälpte :(

Jag misstänker att min bil har "fel" tändstift från NGK.. enligt uppgift (bortsett från vad Dawwe skriver och som jag inte tvivlar på) så fungerar endast Bosch. NGK har åtminstone dragit in sin rekomendation på de stift man tidigare sålde till M5 - de fungerade tydligen inte helt optimalt.

Hoppas att någon kan svara på ursprungsfrågan!

Mvh,
Kalle
___
To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
HEJ!

Ingen fara! Vi är ju alla här för att diskutera och utbyta erfarenheter! Min ursprungliga fråga kommer säkert snart att bli besvarad ändå!

Jag har nya Boschstift i bilen, så det ska inte vara där problemet sitter. Har även bytt tillbaka till gamla NGK-stiften som jag hade tidigare utan att märka någon som helst skillnad.

Ska kolla temeperaturgivaren i luftfilterboxen och se om jag fattar något.

Kalle:

Jag kör med Denso stift i min bil, har kjört 1000 mil med dom nu och dom fungerar helt perfekt. Kommer at köpa dom igjen, kostar desutom bara 1/3 av vad NGK kostar. Provade dom för at NGK stiften var svåra at få tag på, ser ingen mening i at byta tilbaka til NGK.
Tobbe M5 3.8: Verkar som om www.realoem.com (man kan söka efter reservdelsartikelnummer där) håller på att göras om men jag kollade där bara för några dagar sedan hur vevhusventilationen var uppbyggd på 3.8:an...
Som jag skrev så sitter det en oljeseperator under insuget, ungefär där gummibälgen anslusts till densamma. Sen går det en slang mellan ventilkåpan o denna vad jag kunde se, var ytterliggare någon slang har jag för mig, minns dock inte riktigt. Såg inte sååå svårt ut att plocka loss men det är säkerligen trångt...Skall försöka ta o kontrollera vevhusventilation på min bil den närmsta tiden, dock inget som hastar då den funkar som den skall men jag gillar o "kontrollera":-).

Tobbe M5 3.8: Va nere o kolla i garaget hur vevhusventilationen ser ut...Slangen mellan ventilkåpan o plenumets undersida går att få loss med lite möda o besvär...Sen går det en slang från oljestickans rör till oljeseparatorn, denna går nog oxå få loss me lite besvär...Vad som däremot ser jobbigt ut att få loss är själva oljeseparatorn, kan sitta skruvar som håller den mot plenumet o som är gängade i densamma, eller så är det "bara" en enkel o-ring som tätar mot plenumet o själva serparatorn hålls på plats av vad som ser ut som nåt slags fäste på höger sida...Är konstruktionen den senare av de 2 jag gissar på, så är det fullt möjligt att plocka loss grejerna för att rengöra/kontrollera för en van "hemma mekare". Jag tänker dock avvakta med detta till realoem.com är uppe igen så jag är helt säker på hur grejerna sitter...För sitter oljeseparatorns skruvar gängade i plenumet så att säga så ser det bökigt värre ut, en gissning är att det isf är lättast att ta loss hela plenumet, o då blir det genast ett mycket mer omfattande arbete...
Hur som helst, "ventilerar" det vi oljepåfyllningslocket när du öppnar det? Om det inte ventilerar där så fungerar din vevhusventilation som den skall förmodligen, o då är det ju ingen brådska med saken:-)

Wacko...Länk "funkar" inte...Däremot Länk
Här ser man att oljeseparatorn sitter med 3 torx underifrån så att säg. Så de blev de genast värre o få bort den, frågan är vilket sätt som är bäst/smidigast...

To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
HEJ DAWWE!

Tackar så väldigt mycket för länken och för din vilja att dela med dig av dina kunskaper!
Plötsligt känns min planerade operation inte längre så angelägen. Det verkar ju vara ett jäkla krångel att komma åt. Ska studera ritningarna lite så får jag se om jag blir lite klokare.

Vi hörs!

To
26
Tobbe M5 3,8
530 i -2005
Jag demonterade insugsbälgen och den till insuget anslutande gummislangen och tittade lite, men där var det kliniskt rent. Hittade en icke tidigare skådad kontakt som var ärgad och grön. Den fick smaka på lite rengöring. Sen demonterade jag gummislangen som via ett aluminiummunstycke ansluter till ventilkåpan och där i var det en del gegga.
En ansenlig mängd dödskallemärkt industriavfettning, kokande vatten och en tandborste löste det bekymret.
Tyvärr är jag inte allt för hoppfull inför nästa provkörning, men vi får se.

Tobbe,

Hör av dig när du startat upp motorn :)

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Hej Det tar ca 20 minuter att plocka bort plenum på 3,8 motorn om man vet var alla slangklämmor o kontakter sitter. Finns en bra länk med stegvis bilder på demontering av insug/plenum här i en tråd om ni söker på resonance flap ventil. Sen blir det gott om plats kan jag lova!!

Gummi gör sig bäst på asfalt!!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Frågan hör inte till tråden iof:

Vad är det för alternativa stift ni kör med?

Är själv "allergisk" mot Bosch stift... men vad göra när endast dessa finns t M5 E34 :-(

Mvh Jocke W

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.