AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.790

Pappigt ljud i bmw 330ci, E46

Sida 2 av 3
Jag använder för övrigt orginalenheten, samt en ipod inkopplad med iceLink.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Up6 spelar bättre än original H/K men skillnaden blir inte så stor som den ska vara utan slutsteg, speciellt inte om du driver dessa på original huvudenhet.

Min bil: Länk
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag frågade Brl om man skulle sätta egen huvudenhet så skulle man köpa en IBUS eller nått ( någon låda ) är det någon som vet om det är ett måste ? Den var inte så billig runt 3000kr . Ska försöka få bättre ljud till min etta. De är så jädrans små element i den... Hatthyllan är inga problem att lösa men dörrarna ska de tydligen få plats med 4" .. de blir dls runt om i bilen. Har för övrigt högtalarpaket med förstärkare. Har redan bas men den låter inget vidare ändå men jag tror att huvudenheten kan vara de som inte hänger med.
De nya BMW bilarna har väl massa DSP skräp också som är knepigt att gå runt med slutsteg.

Det bästa vore om det fanns en option att inte ha några högtalare/slutsteg/dsp alls när bilen levererades :)

vad är DSP?
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
DSP handlar om att implementera signalbehandlingsalgoritmer på en digital signalprocessor, en DSP.

ibus = data box men vad är grejen med den ?
Eftersom jag har förstärkare så skulle jag ha den , men de hade gått bra utan om jag inte hade haft denna paket i bilen.

De sa oxå att många nya bilar av olika märken är tvungna ha denna box.
Märkligt, att de ska krångla till det så :)
Men min är en 02a, antar jag slipper sådant då, ska prova byta högtalarna.
Hur blir det med diskanterna? bytte ni ut dem eller körde vidare med original? de som höljer med UP6 högtalarna kanske inte passar bilens originaldiskant platser.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag tror inte diskanterna är större svårigheter och de får du plats med.
Jag ska oxå börja med högtarna först för de låter inte alls så som jag vill.
Hade allt väntad mig bättre men man kan inte få allt..
precis, vi har en volkswagen passat, och ljudet i den original är 30 gånger bättre än bmwns, även basen är mycket god original. Blaupunkt tror jag från fabrik,
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag hade Opel Vectra som jag bytte stereo och gjorde en sub till.
De ljudet saknar jag nu.. Det lät hur rent som helst fast man spela högt.
Bmw.n låter inte ens rent av låg volym , de är riktigt illa o ändå ett tillbyggnad paket på ljudet. Nästa blir utan paket iaf.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej itouch,

På frågan om steg så är svaret ja jag tror det i Ditt (och mitt) fall. Det sitter vänster bak i bagaget. Jag tror att bästa lösningen är att byta ut det steget mot ett nytt kraftigare och sedan sätta hög -> låg-omvandlare mellan orginalenheten och denna "booster". Sedan nya element fram och eventuellt en sub.

Finns en mycket bra tråd om ett sådant bygge. Bilder längst ned i tråden. Nu avser denna tråd H/K-systement men tillvägagångssättet lär vara det samma.

Länk

Jag laddar själv för detta jobb men det känns en smula omständigt minst sagt...

Carl
Tack för svaret Carl.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej igen!

Stegets placering: Länk

Carl
Carl:
Så du menar att man bara ska kunna sätta dit ett annat kvalite slutsteg utan att dra nya kablar osv?

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ska man gå så långt kan man lika väl byta stereon oxå och då får du garanterat bättre ljud.. De får du alldrig med orginal radion , tyvärr !
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Då lyfter vi denna tråd lite då! :)

Min plan på framsystem;
DLS UP6 Högtalarsystem 6,5" i framcoupen(dörrarna osv)
DLS UP6 Högtalarsystem 6,5" i hatthyllan
Något steg som orkar driva dom två? (har ni tips?)

låter det som en bra ide?

Saker jag undrar över;
Jag har DSP, något man kan "koppla ur" enkelt?

I hatthyllan så läste jag om att man kan sätta bafflar, hur ser det då ut om man orginal har H/K "gallret", blir det inte väldigt fult, eller finns det en perfekt lösning, någon som har bild på det?

Högtalarna i dörren ska tydligen gå in utan att modifiera dörren? då det var så stor magnet på UP6...Någon som kan ge ett "klartecken" på det, så man inte sitter i skiten sen när man köpt allt...

Sen ska man förstärka basdelen också, någon som har ett bra tips på hur?
Jag har skidlucka, så att sätta porten vid öppningen funkar kanske?

kan säga att jag redan har köpt en ny enhet, alpine(dock bara 2v lågnivå). Men det borde väl räcka om man har fina steg?

Tacksam för svar!
Någon som har bilder och visa får gärna göra det per MSN.
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Glömde säga vad för bil det gäller.

BMW 330Ci 2001
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
1: Tycker det är bortkastade pengar att mont UP6 i hatthyllan då det räcker med ett par hyfsade koaxialer som passar direkt i original hålen .
2:UP6 har mkt små magneter inte stora som du skrivit.
3:DSP:n är bara att koppla ur kontakterna på och riva ur då du skall använda Alpine HU med lågnivå till steget.
4:Det finns många sätt för att få mer bas men jag hade byggt en låda med bas samt ev port riktade mot ryggstödet och spelandes ut genom skidluckan.
5:2v lågnivå räcker fint.
6:Satsa på ett 4-kanals steg typ DLS A4 el RA40 eller likn.
7:svars ordningen är lite omkastad tyvärr.
Undrar vad BRL menar? Ibus är en signalöverföring med en tvinnad tvåtråd, en slags nätverkskabel mellan en mängd olika delar i bilen, inte bara till stereon. Har man t.ex knappar i ratten för styrning av stereo så går signalerna på denna buss, även signaleringen mellan t.ex MID och stereo osv. Alla enheterna ligger parallellt på bussen och har olika adresser osv. Kan inte riktigt se var ett slutsteg kommer in på denna dataöverföring, däremot kan man behöva ett interface om man byter huvudenhet och vill ha kvar manövrering från ratten.

FP
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
folke: Var o fråga lite mer och de de var inte Ibus utan det heter CAN-bus interface.. De är en lite databox .. och tydligen utan denna så går det inte koppla stereo .. Jag fattar inte varför skulle den behövas om jag drar kablar från Nakamichin till 5 kanalsteg och den driver alla högtalare !!!

Detta är ju i så fall raset för alla stereo byggare..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.