AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.788

Pappigt ljud i bmw 330ci, E46

Sida 1 av 3
Hej,
Jag har en bmw 330ci, E46 med hifi-system, dvs inte harman kardon. Samt bmw business huvudenhet.
Är högtalare fram och i hatthyllan.
Jag sitter nu med beslutångest om jag ska byta ut alla högtalarna eller bara skaffa slutsteg och en bas.
Är det fler än mig som fått känslan av att ljudet original är väldigt kasst?, visst kan man skruva upp volymen högt och det låter bra utan prassel, men känns väldigt basfattig och konstigt.

Dela gärna med er lite erfarenheter och tips.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Varken original eller H/K-systemen är något att ha tycker jag. Jag hade bytt ut rubbet, men ska du bara göra en sak så tycker jag att du ska börja med att köpa slutsteg, det komemr lyfta originalelementen.

Min bil: Länk
precis, men duger huvudenheten?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har bytt allt i min bil, snackade med en bmw-kunnig bilstereobyggare som ansåg att huvudenheten är den största begränsningen i bmw. Jag hade en schysst huvudenhet från min förra bil så han visste att han inte skulle få sälja någon men det var vad han ansåg.

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jo jag har inte vart nöjt med ljudet i någon av bmw.s .. Men jag bytte ut högtalarna i E46 till Dls o då fick man faktist bas oxå .. ska säga att de var utan extra förstärkare.
Ska nog försöka med att byta högtalarna först.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ja det tycker jag till att börja med o det är värt det ..
Lovar att de blir bättre men hitta högtalare som är lätt att driva med låg effekt . Sen kan man bygga vidare om man vill
Jag rekommenderar DLS UP6 till 330!

Länk

PM-Shopen satte i sådana i min 330i.. passar precis i orginalhålen.
Orginalenheten tycker jag du skall behålla .. ser för--vligt ut annars!

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har UP6+H/K-mellanregister i dörrarna. Jag håller inte med om huvudenheten, min är ju som sagt bytt och sitter i en ram som smälter in i designen. Jag hade aldrig blivit nöjd om jag inte bytt den. Jag bytte elementen först men skillnaden är inte jättestor när de fortfarande inte får någon ström. Jag tror att man vinner mer på att börja i andra änden.

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Skulle föredra Dls reference serien för de är mer lättdrivna än vad UP6 orna är . Sen tycker jag oxå att de ser inte lika bra ut även om man byter stereon.
Men det är lite vad man själv tycke o smak.. Som sakt så är Dls högtalarna så bra att de ska jag försöka få i min bil oxå..
Vart kan man köpa dls? och vart finns up6 att handla? Tacksam för länkar.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
www.dls.se

Där hittar du var det finns säljare och all fakta om högtalarna.
hmm, UP6 är ju 6.5 tums, enligt bmw och Brl sitter det 5.25 tums i mina dörrar, så de lär inte passa?

Mvh.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ja det sitter 5.25 i dörrarna. Det går säkert sätta större men då får man jobba lite extra med dem.. Jag hade 5.25 i min E46 och hatthyllan 6.5"
hos Dls hittar du bra element som passar din bil.
hm, enligt brl har jag även 5.25 i hatthyllan, dvs inte 6.5 tums.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
ja det gör det förstås men det är enkelt att fixa hatthyllan.
gör en baffel så förhöjer du högtalaren o får plats med större element.
Eller så gör du en nu hatthylla..
Jag vet att det är 5.25 tum som sitter i dörrarna orginal .. det fina med UP6 är att deras magnet gör dem å pass kompakt att de passar utan modifieringar av dörren!

6.5" är ett klart lyft över 5.25" i midbasen!

Mina drivs med ett DLS RA40 slutsteg, inte orginalenhetens egna... det är dock något skumt med ingångsnivåerna på RA40, så mitt slutsteg skall moddas lite.

saster:
Tack för de fina svaren,
Vart sitter originalenhetens slutsteg, eller drivs original högtalarna direkt av slutsteget som är inbyggt i stereon?

MVH.
itouch,

Jag hade inget slutsteg i min bil.

spelade dlserna bra genom att endast ersätta original med up6? utan att koppla slutsteg eller byta huvudenhet?
Provade aldrig .. det var PM-Shopen som installerade allt på en gång.
Köp ett slutsteg .. även det sämsta slutsteget är säkert bättre än orginalenheten.
Finns nog en hel del begagnat.

Kolla på zatzy och sasca forumens säljes annonser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.