|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en svårstartad 520i -88.. Tar ungefär 4-5 sek när den stått hela natten. När den är varm är det ganska okej. Jag har bytt huvudrelä på en firma i dag men samma problem uppstår. Han sa att dom brukar lägga av efter ett tag -88.. Jag har tejpat ett ca 4cm långt snitt i luftslangen mellan inguget och lmm, kan den vara så jäkla känslig?? En annan har sagt något om spridare, bensinpumpsrelä, och backventilen i soppapumpen?? Har ni erfarna några förslag? Redan bytt stift filter olja etc... Orkar inte mera!? Amatören | |
|
pröva i morron bitti att låta tändningen stå på typ 15sek innan du startar bilen, då hinner den pumpa fram bensin om backventilen är slut. Kan ju starta där... /Martin |
|
| jag har typ samma problem med min 525:a..men har inte lyckats hitta felet än.. | |
|
Att låta tändningen stå på gör ingen skillnad eftersom pumpen går i startmotorläge. Men det går att bygla i reläsockel till bensinpumpen för att tvinga den att gå en stund för att se om den startar lättare då. FAF |
|
fyllecaj |
pumpen går väl även i tändningsläget en stund i alla fall på min e28 jag hade satsat på att vänta med tändningen på en 4-5 sekunder eller tills du hör att pumpen stannar sen starta |
|
Pumpen går i alla fall inte på min 520-88, men startar gör den.. FAF |
|
fyllecaj |
det tyder på att ditt system håller trycket om det inte skiljer något på e28-87 o e34-88 |
|
Pumpen går aldrig i tändningsläget, endast i startläget. Låter som att "Hulta" behöver kontrollera bränsletrycket för att utesluta bränslefel. Var finns bilen? FAF |
|
fyllecaj |
då skiljer det helt klart på e28 o e34 ns 520 och vad det är som låter bakifrån på min när jag slår på tändningen skulle jag vilja veta FAF |
fyllecaj |
hoppas någon kunnig kan svara på det |
| enligt haynes så matas bränslepumpens relä av en jordsignal från styrenheten. pumpen arbetar några sekunder när tändningen först slås på och fortsätter så länge som motorn är igång! | |
| vid såna problem som du har, är det smart att prova att mäta bränsletrycket, är det okej så kollar du så att spridarna öppnar direkt, nån kallstartsventil har du väl inte på motronic? | |
|
Varfär krångla till det! Var ute och gjorde en mätning på min 520-88 M20. Bränslerelät drar endast när startmotorn går, i tändläget finns ingen timerfunktion som gör att pumpen går några sek. Gjorde mätning både på styrbox samt bränslerelä. Däremot när starten går så drar relät omedelbart. Hur det fungerar på andra modeller är i det här fallet ointressant. För att tvinga pumpen att gå innan start kan man ta ur bränslerelät och bygla anslutning 30 och 87 i reläsockeln några sekunder innan start för att säkra att bränsletryck finns, sätt tillbaks relät innan motorn startas. FAF |
|
fyllecaj |
visst f-n det är motronic då är det kanske inte likadant som min jag har l-jetronic FAF du kan ha rätt sorry |
|
Ja nu pratar ni med en okunnig kille..... men jag har försökt lösa det genom att jag ska kolla om bensinpumpsrelä är helt eller behöver bytas ut. Vart sitter det på min bil? Sen undrar jag hur jag byter bensinfiltret? Kan man göra det själv utan att brandkåren måste vara beredd? Sen det där med bensinpumpen om den är paj eller funkar, vet jag inte? Jag bor ju i Stockholm och hälsar gärna på en hemmmekare! Tack för alla svar! Amatören |
|
| timerfunktion? har man dåligt tryck i systemet pga nån defekt går pumpen på tändning tills det har byggts upp ett tryck, men på en frisk pump alt bränsleledning finns alltid ett hålltryck!!! | |
|
Jag var ute och lyssnade efter något ljud vid bensinpumpen och hade nyckeln i allalägen samt bilen igång. Man hör inget surrande för fem öre!? Som sagt vart sitter soppafiltret, samt bensinpumpsrelät? Amatören |
|
|
Vad gäller 520-88 har dd fel. Pumpen startar aldrig i tändningsläget eftersom det inte kommer någon ström till pumpen innan starten drar runt. Hålltrycket finns normalt genom att tryckregulatorn stänger vid tryck under 2-3 kg (kommer inte ihåg exakt värde). På min sitter relät till bränslepumpen närmast ut mot hjulet (olika uppgifter förekommer) under locket på hö sida i motorrum.Kablarna till sockeln på relät har färgerna: grön-violett röd-vit röd brun-grön Numrering står på undersidan av relät, 30 och 87 byglas för pumpstart. Bor själv tyvärr inte i närheten av Stockholm. FAF |
|
| höll på och donade med min 525:a idag och kom på att den startade jätte lätt om jag hade lite lekage innan lambdan på grenröret. När jag drog åt grenröret så att det blev tätt , så blev den svårstartad igen..hmm skummt fel.. | |
| På min var spridarna slitna, tar 1,5 timme att byta, och sedan vart den soppasnålare och gick mkt bättre... Testa det ni! | |
|
Sitter en backventil på bränslepumpen som kan bli sliten. Då rinner bensinen tillbaka i tanken när bilen står still ett tag och då tar det ganska lång tid att pumpa fram bensin hela vägen igen vid start. Backventilen sitter som en nippel på utgående slangledning på bränslepumpen i tanken. Kostar ca 200 kr som reservdel hos BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.