|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jannesky: 545i el 550i går mycket bättre - ingen tvekan! Jag jämnförde 520d och 525/530d, och där låter nya generationen av 525/530d klart bättre än 520d motorn. Din (och vår) motor (218hk) låter inte lika fint som nya dieseln som är byggd i aluminium. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Då har man rullat de första milen i vår E91 320dAT -06, tacka den nya härliga ursprungskontrollen (två veckor) för det! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om bränsleförbrukningen, men den stod på 0,78 l/mil från Tyskland. Tycker det låter mycket! Nu har jag kört 20 mil tor regbes, dit gick det väldigt fort, 161 km/h i snitt, då hade den dragit 0,74 enligt färddatorn. Hem gick det lugnare, farthållaren på dryga 120 km/h gav ett snitt på 0,57. Men det innebär säkert dryga 0,6 om man mäter mellan tankningarna, och frågan är om det är så himla bra egentligen? Jag tror att man måste neråt 90 km/h för att komma ner runt halvlitern, och hur ofta kör man egentligen så sakta? Å andra sidan så har bilen faktiskt 163 hästar och är mer än tillräckligt snabb. Jag menar, vridmomentet gör att den känns som en bensinbil med 250 hk. Det lutar nog ändå åt en 535:a, jag har en sådan på gång. Den verkar trots allt tillräckligt snål, och jag är riktigt sugen på att känna råstyrkan.... Mvh Johan |
|
Johan, Bytte 520dT till en 535daMT, och visst, 535:an drar mer. Frugan snittade 0.68 med 520:n över 5000 mil, med ett herrans vevande med den manuella växellådan... Vi ville ha en med automat och då blir det (om man inte köper ny -08) ca 1 dl/mil extra. Att byta till 520dAT kändes inte helt rätt, vi ville ha M-sport och det är rätt ovanligt på 520d. I jämförelse mellan 525d, 530d och 535d så tyckte jag att det var så lite skillnad i förbrukning, några hundralappar hit eller dit per månad även med 3000 / mil per år. Om man lägger till att automaten bidrager med 1 dl/mil så är vi uppe på 0.78, och om man sedan lägger på 100+hk och 200+ nm med ytterligare 1dl/m i bidrag, så landar vi på 0.88 vilket är ungefär vad vi har i förbrukning, med 60% småkörning/stad och 40% motorväg. Men visst, det stör mig lite att den är så törstig i stan. Har hittat en firma, Racimax, som har en motoroptimering (OBD) som inte ger höjd effekt utan bara fokuserar på sänkt bränsleförbrukning. Fattar inte att fler firmor utvecklar den typen av produkter....Känns som ett vettigt val till 535d, den har all effekt man behöver och jag tror inte växellådan pallar mycket mer än standard. Jag har dock inte börjat göra ordentliga efterforskningar än, får bli efter semestern. Någon annan som har hört talats om/har erfarenhet av Racimax? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Soundborder, det låter intressant. Jag har en kompis som har funderat på det också, liksom jag. Han ligger på 0,85 i snitt med sin 535:a efter 600 mil tor Kroatione, och 0,92 med mer stadskörning. Jag har köpt min 535:a nu, och jag räknar väl inte med att komma under 0,85. Så en ekonomioptimering vore kul! Kanske värt att kolla på, men samtidigt vore det inte fel med ännu mer effekt samtidigt. Vad är det egentligen som gör att -08:an med 285 hk drar 1,5 dl mindre per mil? Vad är ändrat för att uppnå högre effekt och lägre förbrukning? Som uppdatering på min 320 dAT så har den nu rullat snart en tank, eller rättare sagt har den rullat 620 km på tanken och färddatorn säger att vi kommer 310 km till. Snittet ligger nu på 0,64 l/mil, trots mycket stadskörning och automatlåda. Det är faktiskt bättre än jag trodde! Och bara möjligheten att komma 100 mil på en tank är helt fantastisk, det har jag inte lyckats med sen jag åkte Passat TDI -98 över förrförra vintern. Och den hade bara 110 hk! Men nu är jag väldigt nyfiken på min 535, kan knappt vänta tills jag får hem den.... Mvh Johan |
|
Är en relativt ny ägare till en 520da-06 Touring. Är lite konfunderad över förbrukningen på bilen, landsväg har den hittills legat på ca 0.7l/M Då har jag använt farthållaren emellanåt och legat på ca 110km/h. Är det normalt? Tycker det verkar vara oerhört högt, hade stora förhoppningar om en låg förbrukning när jag köpte bilen, trodde åtminstone att den skulle vara snålare än min gamla bil. Så här har förbrukningen sett ut ungefär. 520da Landsväg 0.69 Stadskörning 1.0 330D Manuell Landsväg 0.63 Stadskörning 0.85 Är det jag som inte kan köra eller kan det vara något fel på bilen? Jag har för övrigt dieselvärmare som jag använt ett fåtal gånger, det borde dock inte höja förbrukningen nämnvärt. |
|
|
Lät iofs lite högt det där men om det är nu på vintern som du har kollat så är det inte omöjligt. När det är riktigt kallt ute går dieselvärmaren igång automatiskt för att kunna hålla uppe värmen även när du kör m varm motor. Dieseln är ju så förbränningseffektiv varpå det blir lite för spett med överskottsvärme för kupén. Så är det iaf med min bil. Nu när vi haft mellan 20-30 minus kommer jag nästan tio mil kortare på en tank pga diselvärmaren. Men visst uppskattas värmen i kupén alltid.. Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
Jocke. Ja, det är mycket möjligt att värmaren ökar på förbrukningen, och om du nu säger att det kan skilja så mycket som 10 mil då låter det mera troligt. Det som är lite synd är att man inte kan se motortempen, jag kan ju således inte kolla upp om dieselvärmaren går i onödan, alltså trots att motorn redan har arbetstemperatur. Sedan kan det ju tilläggas att jag även har fjärr till värmaren, har dock bara kört den ett fåtal gånger ca 15min vid varje tillfälle. Jag ska kolla upp förbrukningen vid landsvägskörning när jag har lådan i manuellt läge och jämföra med det automatiska. |
|
|
Jag tycker man ser möntret rätt tydligt: Kör man automat så får man rätt mycket högre förbrukning. Speciellt när det är så snorkallt som det är, märkte på min 525:a att när det varit neråt minus 35 grader ute så växlar han rätt sent...Därav också högre förbrukning. När jag körde hem bilen från Stockholm så låg den på 0.68 enligt datorn när jag kom hem. Mycket fullgasomkörningar och fart uppemot 140 i snitt. Det tyckte jag var helt ok. Men i stadskörning är det riktigt svårt att hålla sig under litern/milen. Har inte riktigt lärt mig tygla högerfoten ännu, den går ju så ini h-vete bra så det är svårt att låta bli. =) Min bil har 16 tums dubb 215/65/16 och M-paket och automat. Helt övertygad om att det blir bättre till sommarn. Har iofsig inte mätt vid tankningarna men det kan inte diffa jättemycket känns det som. Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
|
Ingen som har lite verkliga siffror att bjuda på för 520d med 177 hk motorn? De officiella siffrorna säger ju 0,51-0,53 för blandad körning och manuell låda. Låter grymt bra! //Stenback |
|
|
Min E61 530da Touring har varit supertörstig hela tiden jag ägt bilen, mellan 7000-15000 mil! Jag vågar knappt vara ärlig, men ca 1.25 i SNITT på dessa mil, ända tills två veckor innan jag sålde bilen, då efter en service där dom bytte vevhusventilationen sjönk förbrukningen med ca 2-3dl/mil! Jag har ju haft den inne på verkstad ett flertal gånger just för den höga förbrukningen. Jag kör väldigt mycket korta sträckor 0,5-1mil i taget ca 5-10 gånger/dag, motorn hinner aldrig bli riktigt varm, detta är dieselns svaghet den sjunker ju inte riktigt i förbrukning för än efter någon mil! Nu är jag "lyckligare" ägare till en BSR-chippad Audi Q7 3.0da Quattro S-Line, trots att den tagit ca 1,35 i snitt hittills, 0,9 landsväg och 1,3-2,0 i stan, men så mycket bättre motor -ljud och -karaktär, och vilken vinterbil och dragbil, 3,3 ton släpvagnsvikt !! |
|
|
Stenback: jag har haft 520d 163 hk i tre år nu, medelförbrukning enligt färdatorn har varit 0,57 sedan jag tog ut bilen (~12000mil). 177hk motorn skall då vara lite snålare.... |
|
|
Jag har en 520dA -08 177 hkr, som nu gått drygt 1500 mil. Tycker det är hyffsat drag i den och kul att köra, dock hade det förstås varit roligare med t.ex en 530. MEN det roliga med 520d är när man tankar! I alla fall med tanke på bilens prestanda. Jag kör varje dag ca 7 mil till och från jobbet i stockholmstrafiken, dvs mycket stadskörning med delvis kökörning. Färddatorn visar normalt på 5.6 liter/10 mil, den faktiska förbrukningen brukar vara ca 6 liter. Riktigt bra tycker jag. Har haft många bilar tidigare, mest motorsvaga småbilar (bensinare) och ingen har varit lika snål som 520:an. Vid landsvägskörning och försiktig körning går det förstås att komma ner en hel del till. Vid en resa Åre - Stockholm i december blev den faktiska förbrukningen 4.9. Men då ansträngde jag mig en hel del att köra snålt. Dock är ju en fördel med diesel att lite mer aktiv körning visserligen ökar förbrukningen, men inte dramatiskt. Är nöjd så här långt och kanske kommer förbrukningen sjunka ytterligare när bilen gått några tusen mil till. |
|
|
Jag har haft 2 st 520d, en 07 med 163 hk och en 08 med 177 hk, och skillnaden i förbrukning är inte avgörande, däremot är motorkaraktären betydligt trevligare i 177 hk. Jag snittade drygt 0.6 med bägge bilarna, 177 hk var marginellt snålare. Vid försiktig körning går det nog att närma sig deklarationens siffror men det kan nog inte min körstil beskyllas för att vara, mycket motorväg i 140-150 km/h. Jag bytte nyligen min 520d mot en nästan ny 120d M-pkt, men den är inte snålare än 520d, vilket irriterar mig. BMW CS #5139 |
|
|
Kan också tillägga att jag förra veckan körde småland-sälen t.o.r på 0,48l/mil, snitthastigheten låg på lite ~83kmh. Lite småkörning i sälen under veckan drog upp(!) förbrukning någon tiondel ;-) Byter snart till en 525dA, så det blir väl lite tätare besök på macken framöver. |
|
|
Efter några ytterligare veckor som e60 ägare får jag nog säga att det var två stora anledningar till den höga förbrukningen i inledningen. Dessa två var den extrema kylan samt körning med farthållare. Nu har jag snittat ca 0.55 landsväg och 0.7 blandad körning, riktigt bra. Jag är nöjd. |
|
|
Hej, Köpte en e39 530 Da touring för att pendla i! Första tanken körde ja 90% motorväg och kom ner i 0.82 enligt dator och 0.86 verklig förbrukning. Bytte sedan olja och körde verklig förbrukning 0.82. Farterna är varierande men brukar hamna på 110-130 på farthållaren. Mest 45an Vänersborg-Göteborg. Idag ställde ja in farhållaren på 90 då vi var väldigt tidigt ute, då sjönk snittet till 0,77 (nollar alltid förbrukning 1 vid varje tank. Har kört på 0.8 i ca 20 mil innan och sträckan idag var på ca 20 mil tur och retur) Vilken fart tror ni är mest ekonomisk? Ser väldigt snarlikt ut i 110-150 på min och vid ca80kmh läggs högsta växeln i. Vill åka så fort som möjligt så billigt som möjligt. :) 96% enligt läkarn... |
|
| Kör en e61 530d touring från 2005. Drar 0,6 på landsväg. Och 0,8 i stan. | |
|
Kör en 530dat 04a , förbrukning 1l/mil mätt vid pumpen. Skjut mig någon , ska fortsätta grotta i varför min är så törstig |
|
|
535d LCI fullutrustad (2 ton) 18" vinterdäck aut. 65 mil 100-120 0.63l/mil. Samma bil med 19" på sommaren 0.65-0.7l/mil verklig förbrukning. 2.5 mil landsväg till jobb var dag med 20% statskörning. 318d manuell 16" vinterdäck, fullutrustad, maxlastad, takbox 65 mil 100-120 0.54 l/mil. Blandad förbruknin 0.5-0.55 med 80% stadskörning. Mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.