|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på förbrukningen hos en 520d respektive 530d? Fabriken uppger ju en sak, men det är ju inte sällan det är lite väl optimistiska siffror. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. | |
|
Ja min 530d -00 ligger på ca 0,65l/mil vid blandad körning och något under 0,6l/mil vid landsvägskörning.och då kör jag runt 120 - 140 km/h. |
|
|
Vilken modell tänker du på ? E39 eller E60 ? |
|
|
Sim: Det är E39:an jag tänker på, och då i touringutförandet. Dragan_77: Är 530d så jäkla snål?! Det är ju nästan i klass med Passat Tdi. Imponerande i så fall. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Ja den är ju de. Jag har ju 184 hk motorn men visst har jag fått den att dra strax över 0,7l/mil blandad körning men då har jag kört ganska hårt. Är själv ganska imponerad, trodde aldrig att den skulle dra så lite. Hade en -00 passat Tdi 115hk förut och den drog visserligen lite mindre men inte mycket. |
|
|
Att den drar så pass lite är verkligen imponerande. I o f s inte så hemskt ovanligt att just BMW tagit i för mycket med förbrukningen. Det har hänt med tidigare modeller också. Annars är det ju legio att tillverkarnas körcykler vid mätning är alldeles åt skogen för snälla. Verkar som att BMW har en tuffare körcykel de testar efter. Appropå kostnader: Har du tittat något på var man försäkrar sin BMW billigast? Försäkringsbolagen är tämligen efterblivna som det verkar. Fick nyligen höra att Volvo idag har har högre reservdelspriser än vad BMW har, men det märks definitivt inte på försäkringspremierna. Var i kontakt med Folksam, If och Trygg Hansa under dagen och fick följande försäkringspremier: Folksam: 520d ca 8300 kr/år 530d ca 10 500 kr/år If: 520d ca 7400 kr/år 530d ca 8600 kr/år Trygg Hansa: 520d ca 10300 kr/år 530d ca 13500 kr/år Totalt obegripligt att det kan skilja så mycket mellan olika bolag i samma land! I samtliga fall är premierna för en 36-åring boende i storstad med bilen parkerad i flerbilsgarage och med 75% bonus. |
|
|
Kolla Länk . För min del så var dom billigast. Går du dessutom med i BMW Club Schweden (400kr/år) så får du 10% rabatt på försäkringen. Klubbmedlemskapet ger också en massa annat, bl a rabatt på service, reservdelar och tillbehör hos många av BMW-verkstäderna. ___ //Ulf |
|
|
Dragan_77: är dina siffror från färddatorn eller har du kontrollerat verkliga liter mot trippmätaren? Min 320d har svårt att klara de siffror du anger. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svaret, Ulf BMW:s originalförsäkring ligger i nivå med If:s verkar det som. Tar jag dessutom över min sambos bil till If + försäkrar jycken den vägen kan jag komma ner ytterligare. Killen på If snackade då om runt 6600 kr/år om jag inte hörde fel. |
|
|
Tja! Har 530D Touring -02 o den visar mellan 0.66-0.80 på färddatorn men jag kommer mellan 70-80 mil på en tank på 70 liter så upp till 1 liter milen drar min i alla fall. Kör dock ganska fort ofta. Men det går väl att kalibrera förbrukningen på färddatorn oxå eller?? /Hägga |
|
|
Hej. Jag betalar strax över 7000:- för helförsäkring på Länsförsäkringar för min BMW 530D. Förbrukningen är kanonlåg!!! Ligger jag på 90km/h så drar den absolut inge mer än 0.5l/mil men då är jag vara extremt försiktig på gasen =) Stog på lite här om dagen, mellan 150-200km/h och då drog den ca:0.8l/mil men då har jag manuell låda... |
|
|
Nä, jag räknar ut vad den dragit med sträckan och vad jag tankat, färddatorn ljuger ganska friskt "en besvikelse" vilket inte Passaten jag hade tidigare gjorde. Brukar ta mig runt 100 mil på en tank blandad körning. I vintras var jag ut på en riktig långtur tog mig då 125 mil på tanken, då var de ioförsig lugn körning kring 100-110 km/h, då hade den dragit 0,54 l/mil, |
|
| Ja, jag har länsförsäkringa oxå. Betalar 7500:- för helförsäkring per år. | |
| 7500 kr/år för en 530d låter ju överkomligt. Hur bor ni? Villa? Lägenhet? Storstad? Landsbygd? | |
|
Har precis lagt på luren med Länsförsäkringar här i Luleå. Tackvare att min sambo är delägare i en hyresfastighet i Haparanda får jag en rejäl rabatt på min bilförsäkring via dem: 520d 6700 kr/år (ca 1500 kr rabatt) 530d 8450 kr/år (ca 2000 kr rabatt) Den dag jag och sambon hittat villa lär det gå ner ytterligare eftersom det alltid är dyrare att försäkra bilen när man bor i lägenhet. Vad gäller förbrukningssiffrorna låter det ju nästan som att jag borde satsa på en 530d. Skillnaderna mot 520d verkar ju tämligen små. Chippar jag 520:n med en KCR-box levererar den 165 hk/335 Nm istället för 136 hk/280 Nm. 530:n övertrumfar ju det med råge utan chipning. 184 hk och ca 400 Nm är fett! :) |
|
| Jag har kört en hel del mil i 530d E39 (184 hk) och kan bara säga att jag inte någon gång varit under 0,6l/mil. Jag hade visserligen automatlåda och låg på en förbrukning på mellan 0,7 - 0,8. Kör ca 10-12.000 mil per år och har alltså bra underlag för dessa siffror, allt gäller långkörning. Min 525d -01 som jag körde närmare 30.000 mil med drog något mindre än detta, men väldigt marginellt. I högre farter, autobahnfart, så visade det sig att 525d betydligt törstigare än min 530d. 530d kunde man ladda på bra med utan att den slickade i sig alltför mycket. Har kört 530d E60 efter detta och kör för närvarande 535d. 530d E60 var väl ungefär lika törstig som motsvarande E39, 535d är marginellt törstigare vid jämn fart och inget konstigt med det. Skillnaden i förbrukning mellan dessa vagnar är väldigt marginell, jag kör ändå en hel del mil per år och så mycket har det faktiskt inte skiljt på soppakontot i slutändan. | |
|
Jag hade en manuell 330d (184 hk) och den drog runt 0,75 blandad körning. Då låg jag nog ändå på ca 65% landsvägskörning och 35% stadskörning. Vid riktiga långkörningar vid jämn hastiget ca 120km/h så drog den ändå inte under 0,65 som bäst. Som mest med mycket stadskörning drog den ju runt 0,95 istället. |
|
|
Jag bor i villa strax utanför sundsvall. Har kört min 530 strax över 3000 mil och aldrig varit uppe i 0,8l/mil i förbrukning och då ligger jag inte och meskör. |
|
| Det verkar diffa väldigt mycket i förbrukning. I och för sig inte farligt mycket. Det rör sig om decilitern hit och dit, men det blir ändå en hel del räknat i procent. Jag har i dagsläget en Mondeo Tddi med 115 hk/285 Nm vill ha 0,70-0,75 liter/mil blandat + någon deciliter på vintern då dieselvärmaren går mest hela tiden. Man kan säga att med en 530d vinner jag en massa effekt utan att förlora i förbrukning. Eventuellt får jag en något sänkt förbrukning, och det gör ju inte ont. 0,7 liter milen och finsk röddiesel för runt 7 kr/liter i tanken emellanåt... Det blir billiga mil :) | |
| Kör 330D -02, manuell låda. Har kört som snålast på en 80 mila-tripp 0.57, men då var det riktigt lugn körning, men dock i skyltfart. Som mest på långkörning med momsfart 0,64. Stadskörning ligger den mellan 0,78 och 0,85. Dessa förbrukningar är mätta med tankning. Kan dock meddela att färddatorn visade 0,572 när tankningen visade 0,575, alltså 3 milliliter fel på 80 mil, ganska okej=) | |
|
Damien_E --> Kan dock meddela att färddatorn visade 0,572 när tankningen visade 0,575, alltså 3 milliliter fel på 80 mil, ganska okej=) IP: ...[.236.62] Det är annat än med mätarn i min Fårrd. Den är dock smått unik på sitt sätt; den visar för mycket! Kan alltid räkna av tre till fem centiliter/mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.