|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Att en 97:as 525Tds skulle dra 0,2 liter/mil i 80-100 km/h är rena fantasierna. Finns inte en chans till några sådana siffror. Den färddatorn skulle jag inte lita på längre än vad jag skulle kunna kasta den. Själv körde jag från Luleå till Haparanda i en 320dA Touring -07 med dryga 700 mil på mätaren. Det blev också en del köra runt i Haparanda och ute på Seskarö. På dryga 30 körda mil hade bilen snittat 0,6 liter/mil. Jag snålkörde inte. På E4 pendlade farten mellan 110 och 130 med toppar under omkörning på upp till 160. Vid 90 km/h på plan väg ville motorn ha 0,4 liter/mil enligt mätaren. I 120 km/h låg förbrukningen på 0,5 liter/mil. Hur väl det stämmer överens med verkligheten vet jag inte eftersom jag inte gjort några egna mätningar utan bara förlitat mig på datorn. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Om den bara visar 0.2liter milen så är den antingen chippad/box eller flyttat lock på. Då visar nämligen mätaren vad elektroniken TROR att den får och därmed ger den mer bränsle för att kompensera detta. Min kombi drar i nuläget 0.1 liter milen i 120km/h, men inte imorgon bitti då den ska in för ombesiktning av k värdet. Då kommer den ligga på 1liter milen på mätaren vid samma hastighet. Otroligt simpelt att justera detta. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
| jeg skriver ju netopp att den er chippad.. och jo den drar bara 0.2 vid den hastighet.. har dubbeltkollat vad den drar vid bruk af tripmätare och vad jeg fyller på af diesel och afläsning av dator via obd .. så jeg litar fint på min dator.. | |
| Har en BMW 530DT manuell låda och 193hk. Är mycket förfånad hur lite den drar och jag är duktig på att gasa =) Ny turbo kan tillägas att det sitter på den. Tankade nästan 20liter idag och har åkt nästan 40mil + att jag har några liter kvar!!! Visserligen landsväg men å andra sidan så låg jag på 160km/h många av dom milen ända tills polisen svängde ut bakom mig... Jag betalar 5400:- LF helförsäkring, helår. Är 32år och bor i villa i en mindre stad. | |
| Jag har precis kommit tillbaka från en semestertur Stockholm-Vimmerby-Jönköping-Simrishamn-Stockholm med vår 520dT. 10 - 30 km över 90 och 110 skyltar, 2 vuxna, 2 barn och bagage för 5 dagar. Enligt färddatorn 0,59 l/mil i förbrukning! Bilen har 163 hk och manuell låda. | |
|
Var med familjen till Lycksele djurpark och körde riktigt lugnt dit. Höll hastigheten, rullade i backarna osv... fick ner den till 0.67. Tillbakavägen höll jag mer normalt och slutade på 0.72. Detta gäller bara landsvägskörning. Var även upp på Ikea i Haparanda och fick samma förbrukning på 0.72. I stadskörning blir det väl aldrig under litern dock. Känns väl rätt ok, en kompis med en Audi S6 följde med till lycksele och han låg på 1,1 trots mycket lugnt körning. Detta gäller 535d med gamla 272hk motorn. |
|
| Jag har en 525 d automat Touring årsmodell 2007. Den har precis passerat 3000 mil varav ca 90 % avser landsvägskörning. Jag kör ca 80 mil/vecka landsväg och håller mig till hastighetsbegränsningarna + 5 km/h. Verklig förbrukning från drygt 200 mil är 0,65 l milen vilket överstiger den "marknadsförda" förbrukningen med 14 % vilket jag tycker är en alldeles för hög avvikelse. Vad tycker ni?? | |
|
Hej Helgonet, eller Roger då antar jag... Rätt? Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Tar en 535d så pass vid lugnt körning? Då kan man väl räkna med att en touring inte är snålare direkt. Jag är lite sugen på en sådan, pga kraften, men jag trodde faktiskt den var snålare när man körde riktigt lugnt. Jag menar, säger inte normen 0,69 blandat för den nya starkare motorn? En 535d borde väl inte ta mer än en 530d när inte turboaggregaten används? Som en parantes, jag körde lite försiktigare än normalt med min E 500 T -05 hem från Eskilstuna idag. Jag låg fortfarande + 10 km/h mot skyltarna, normalt med omkörningar osv, däremot golvade jag inte pedalen så mycket som normalt. Stannade på 0,89 med 80 km/h i snitt. Ganska bra för en 306-hästars 2-tonsklump. Det är inga som helst problem att komma ner ytterligare om man kör lagligt, hde jag kört exakt på skyltfart så hade den landat på dryga 0,8 l/mil. Min normala körstil landar på 1,15 ungefär.... Sedan är det roligt att läsa om killen som körde sin gamla traktor-tds på 0,2 l/mil, när inte ens en en VW Lupo 3L klarar det, trots typ 25 hk! Mvh Johan |
|
Johan, det är en touring. Är nya motor såpass snål? 0.69 blandad är grymt, finns inte en sportmössa att jag ens skulle komma i närheten av det. 0.67 var über-snålkörning, tror aldrig jag ansträngt mig så mycket för att snålköra. Möjligen hade jag kunnat kastat ut frugan och barnen från bilen för att reducera förbrukningen ytterligare ;) Stämmer 0.69 så säger jag scheisse att jag inte väntade några månader till med att beställa... |
|
Enligt normen ska 285-hästaren klara sig på 0,69 vid blandad körning, men precis som du säger, jag tror ingen kommer i närheten av det. Vad tar den vid normal blandad körning? Vid normal landsvägskörning? Vad har du för hjul på din bil? M-sport eller inte? Sportchassi? Har den "lossnat" ännu eller är du på inkörningsmil fortfarande? Lite lustigt är det, för hade jag kört übersnålt med mercan så hade jag landat runt 0,8 l/mil, och då är det ingen större skillnad i bränslekostnad. Hmm, kanske ska överväga det här med stor motor en gång till. En 525 dAT flyttar väl också på sig? Mvh Johan |
|
Köpte min 530 d häromdagen och skaffade bmw försäkring i if,första halvåret 255 per mån helförsäkring/efter det 365 per mån,bor i villa och e inte född på medeltiden men nästan..körde för övrigt från malmö och kollade dieselförbrukningen kontra datorn,ganska korrekt 0.66 i medelhastighet 122 km /t. |
|
| Lugn körning i Sverige = 0.6 l/mil , genom Tyskland = 0.67 l/mil, stadskörning Wien = 0.9 l/mil med en 525d T . Hoppas den beställda X3 2d A inte kommer att dra mycket mer :) | |
|
Johan, det är m-sportpaket med tillhörande 18". Helt nya brigdestone re050 med 3 kilos tryck. Jag har precis passerat 2000mil och har inte märkt större skillnader i förbrukning under dessa mil. Har ej gjort första service än, kanske spelar in? Olja börjar bli ganska svart. Att överväga mindre motor är nog ingen dum idé. Nästa bil kommer troligen få mindre motor och som du skriver så är nog en 525d eller tom en 520d inte alls fel. |
|
|
min gamla tds vill ungerfär ha 0,7 milen tycker ja är rätt okej för en sån gammal olje panna som har rullat 36000mil |
|
Tyvärr tror jag att en manuell dieselbil är att föredra när man räknar dropparna. Jag kommer att rulla 3000 mil/år i nya jobbet, och självklart blir en deciliter här eller där rätt mycket till slut. Det kan mycket väl vara så att det skiljer 2,5 dl/mil mellan en 535d aut och en 525d manuell. Synd, för 535:orna börjar komma ner i pris.... Fast jag ska ärligt säga att en 520d känns väl snikigt, vår 320d är rätt rå i gången och jag skulle nog tröttna i längden på att dunka mil med den. Dieselsexorna är nog att föredra rörande gångkultur. Men automatlådan blir svår att ge upp för mig! Mvh Johan Mvh johan |
|
Johan: Nya 525dA går riktigt fint!! Toppenmotor med ett fint motorljud. Jag provkörde en 325dA och en 525dA båda med nya motorn, och den gick verkligen fint! Jag håller med dig om 520d motorn - fin maskin med ett härligt bottendrag men motorn går en del hårdare i gången jämnfört med 525d & 530d ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Är det någon här som har erfarenhet av lilla 318d? Då tänker jag på versionen med 143 hk/300 Nm som började tillverkas hösten -07. Är lite i valet och kvalet mellan en sådan och en 320d (163 hk/340 Nm). Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Simon: Du skojar väl när du säger "fint motorljud" :) Det finns väl inte en dieselmotor som låter fint! Tacka vet jag BMW´s bensin6:a eller ännu hellre bensin8:a, där kan vi snacka ljud och karaktär och körglädje! Jag saknar bensinmotorn varje dag, så nästa bil blir nog en 550i. Min j...a 530dA tar ju 1,2-1,3 i stan ändå! MVH Janne |
|
|
Tydligen väldigt olika förbrukningssiffror. Min 530dAT E39 2001 193 hk, ligger på 0,76 för de senaste 6000 milen. Försiktig körning + 1-2 fullgasomkörning/1.5 mil. Mest kuperad 70-väg. Värmdö - Skara tor 0.68. Vesta 7000:- helförsäkring. Mycket medelålders man, i Stockholms skärgård. Egen villa. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.