|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om man kan lita på dom värden som går att läsa ut med CarSoft men här är vad min har förbrukat sen senaste service: Körsträcka: 11650 km Förbrukad diesel: 837 liter Ca 0,72 liter per mil över vintern med 70% landvägskörning. /Anders |
|
|
Låter ju helt okej. Det är ju ändå en trelitersmotor med hög effekt + automatlåda. Min Fårrd med 115 hästars tvålitersmotor drar samma. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
För det mesta ligger min körning under 0,6. Efter ett års körning a ca 3000 mil visar datorn 0,56. Dock stämmer inte datorn så bra vintertid eftersom det bränsle dieselvärmaren tar ej syns där. Som lägst har jag kört en tank på 0,52 mätt med tankning och trippmätare Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
| Jag kör 330D Manuell 00. Har kört på 0.52 långkörning. Ligger runt 0.6 blandat. Blev själv förvånad över hur billigt den gick. Min 525 tds -94 var betydligt törstigare. Även den var manuell. | |
|
520d Toruting 2006, ca 0.63 l/mil vid pendling med blandning av kö och motorväg. |
|
| 06:ans 520d har samma motor som 520d E39, men med 163 hk/330 Nm. Rätt? | |
Miper335 |
Alltid lika roligt hur mycket bränsleförbrukningen diffar. Min 523 har i snitt ( Räknat över ett år med dubbat på vintern ) dragit 0.97 med manuell låda. Den har aldrig varit över 1.06 och aldrig under 0.91 oavsett körsträcka eller hastighet. En 328cia -96 skall ta strax över litern men en sådan körde vi nu på 0.87 med betydligt tyngre högerfot. Päron och äpplen jag vet men ??? mina Dieselbilar har däremot inte flexat så mycket utan de drar ungefär lika mycket alltid. Många hästar verkar således rätt körda kunna bidra till lägre förbrukning. lutar åt en 530d om jag kan hitta nån vettig. Vår körning inkluderar väldigt lite stadskörning och mestadels motorvägs så vi borde kunna få en bra förbrukning. Många glömmer att de nog kör lite för hårt för att göra en korrekt mätning andra att de aldrig kör fortare än 90 på en 110 väg och endast landväg...e.t.c Pratar vi sen äldre bilar spelar skicket lika stor roll. Min skåpbil ( 2.7d ) sjönk ifrån 1.0 till 0.85 efter service. ( tidigare ägare slarvade med filterbyten e.t.c ) |
|
Senaste numret av TV damp ned i går med stort dieseltest. De hade en uppmätt förbrukning på 0,92l/mil i "sin" 520dAT (såg på bilderna ut som samma bil AMS minitestade för en tid sedan). Jag har "bara" hunnit köra knappt 500 mil de 5 veckor jag haft min 520dT men har inte kommit över 0,7l/mil (vid pumpen-siffra, färddatorn ger en något vänligare version av verkligheten). Jag kör en del stadstrafik och det blir lätt höga hastigheter på lågtrafikerad motorväg. På landsväg och med frugan bakom ratten är det snarare 0,5l/mil som gäller. |
|
|
Min 530dA E61 -04 218hk, tar ca 0,8-0,9 landsväg (110-150), och 1,0-1,3 "aktiv" stadskörning! |
|
| Min vill ha ca 0,75 om jag kör motorväg i ca 120. 0,85-0,9 blandad och ca litern i stan. | |
| Glömde: Har 275/35-18 RFT på bak som väger bly... | |
|
e39'a 530d 184hk Touring automat. Plågad med fyra pers i bilen och full last, med 18 tums 245 däck, marschfart 160-190 i stort sett hela vägen, 0.9 i snitt. 140km/h landsväg, hård körning, 0.7-0.8 120km/h lite snällare på gasen 0.6-0.7. Fiskörning ~90km/h under 0.6 stadskörning, strax runt/över litern med kallstarter och skit till och från jobbet. Min färddator stämmer rätt bra överens med vad jag mäter upp vid tankning. Åker rätt mycket i stan kombinerat med en del långturer, snittet ligger för egen del runt 0.9 per mil, är dock rätt tung på gasen och bromsen försöker man ju låta bli så gott det går ;) |
|
|
Uppgifterna diffar ganska mycket, men överlag är de ganska jämna (och låga med tanke på vikt/effekt). Det verkar vara så att 184-hästars varianten var tydligt snålare än de nyare och starkare varianterna på motorn. Noterar exempelvis att min svågers nyligen inköpta 530 xd med hans relativt försiktiga körning (han har fyllt 60 i dagarna, så han gasar knappast särdeles vilt) snittar runt 0,9 l/mil. Det är dock med en fyrhjulsdriven, 231 hästar stark och tung bil som inte är inkörd ännu. Det känns mycket men prova komma ner i de siffrorna med en bensinare... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Var nere på autobahn i somras och stod på en del. En sträcka blev 50 mil på 3,5 h dvs 142 i snittfart. En annan sträcka hamnade jag med ett gasglatt gäng så det blev den sedvanliga körningen 140-230(varvstopp)-140-230 osv... Så fort det blev fritt framför bjöd jag och hade inte en tanke på att snåla med bränslet men fick snittförbrukningar på runt 0,7-0,76. När det blev som hårdast kört visade datorn 0,8. Kollar alltid när jag tankar lit/mil mot trippmätaren men hur jag än bär mig åt har jag aldrig fått en förbrukning högre än 0,76. Har 235.45.17 fram och 255.40.17 bak, dvs original. Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
Helt otroliga siffror! Mycket imponerande. På vintern vid normal, blandad körning vill min Sur-Ford ha över 0,8 l/mil... Då snackar vi 115 hk/285 Nm förkammardiesel. Kan rapportera att min kollega Lasse har en 99:a 530d Touring som gått nästan 20 000 mil. Med den åkte han, sambon och en massa packning från Luleå till Sthlm t o r i sommar. Snittförbrukning 0,65 l/mil. Under resan låg hastigheten på runt 140 km/h större delen av tiden. Jämför detta med att min Fårrd drog samma när jag körde inlandet från Luleå till Mora förra sommaren, men då låg jag och pendlade mellan 90 och 110 km/h större delen av tiden. Jag ska ha en Bumse! :) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. |
|
|
Har en 530D -01 27500mil. Åkte 300mil på semestern förra året bla Trollstigen och andra konstiga vägar i Norge 0,61 faktiskt och 0,57 på färdatorn. //Henke |
|
|
Tror det är viss skillnad automat/manuell, framförallt blandad/stadskörning (får även den känslan när jag läser tråden). Har själv haft min 530dA i knappt två månader och kört rätt mycket korta sträckor, vilket blandat gett som exempel en tankning 0,82 färddator och 0,817 tankat (glad att datorn stämde så bra), liknande andra tankningar, altså runt 0,82 "blandat". Tror automaten ger ganska mycket högre föbrukning än manuell vid låga hastigheter och vid acc. (ganska logiskt kanske), då den lättare vill "slira" mellan växlarna. Vid lansväg så har jag kört mellan 0,64-0,67 även om jag hållt mestadels runt 130. Däremot på den lilla sträckan jag har grusväg (500m) så ligger jag under 30 km/h (blir så tråkiga trösklar/skärmkanter annars :( ), och då verkar snarare förbrukningen ligga strax över litern... När jag hämtade bilen så hade den gått lite provkörningar i stad och då visade mätare runta 1,2 om jag minns rätt. Däremot är automaten väldigt trevlig att köra, men mycket blandad- /stads- körning kanske manuella lådan ger bättre bränslekonomi. |
|
|
Håller med ronte i hans observation om aut vs. man. Min 320dAT drar mer än många 530d man som nämns ovan i tråden. Tror aldrig vi varit under 0,65 trots enbart lugn motorvägskörning och med lite blandad körning så är det ofta kring 0,75-0,8. Nu rullar den på 17" och är säkert tyngre än genomsnitts 320dAT då den har mycket utrustning. Färddatorn ser dock livet betydligt mer postivt då den glatt rapporterar 0,52 på långturer och 0,60-0,63 vid mer blandad körning... ___ //Ulf |
|
|
Jag kontrollmätte färddatorn i somras när vi åkte ner till öland. Vid pumpen visade 0.65 l/mil och färddatorn visade 0.67 l/mil. Det var ingen meskörning(min sambo tyckte att jag körde för fort). Med automat så har körsättet väldigt stor betydelse för bränsle-förbrukningen. Det gäller att snabbt komma upp i marschfart och sedan inte låta kopplingen i momentomvandlaren frikoppla. Jag märker att bränsleförbrukningen skjuter i höjden när min när min sambo kör. Hon segar upp bilen fart och kör aldrig tillräckligt fort för att kopplingen i momentomvandlaren ska låsa. /Anders |
|
|
Hade själv en automatväxlad Opel Omega för ett antal år sedan. Jag gjorde samma observation när det gällde förbrukningen som du gjort, Anders. Snabbt upp i fart och sen plana ut så att slirandet upphör. Då kunde man köra riktigt snålt faktiskt, trots bara 115 hk, 4-stegsauto mat och astung bil att släpa på. Det blev en djäkla skillnad på förbrukningen när man lärde sig den körtekniken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.