AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.990

ojämn gång, tvekar vid gaspådrag...

Sida 3 av 5
Prova Luftmängdsmätaren också. Ryck ur den, då börjar bilen gå på nödprogrammet och se om den går bättre!

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
hacke: bor i katrineholm, lite långt kanske, men blir det inte bra så vore det suveränt att få låna din lamba. =)

Dart: Har provat att ta bort lmm. Går dock lika dåligt.
Ibland när man gasar på så blir det som "förgasarsmäll", nån som känner igen detta också???

Mvh
zy
15
zyklon
Bmw 325i coupe -92
vilken röta jag hade då =) var bara kondens/fukt i lmm... dagen efter så gick bilen utmärkt igen! =) och har gjort sedan dess!

lucky mee =)
ha
29
hacke65
325-e36 1995
tjena nu har jag provat att byta tändhattarna utan resultat vet fn inte vad det kan va..... orkar inte leta mera nu 500 spänn åt hlv va tröstlöst
So
104
Soundguy
2011 E92 335i DKG M-sport
Hej! Ny här på forumet, fast jag nu har haft min 320i -99 i snart ett år.

Tänkte att jag tar upp den här tråden för att dela min erfarenhet av nästan exakt samma fel. Den har hackat vid gaspådrag på låga varvtal och dessutom tvekat rejält vid start på ettans växel. Dock fungerade nästan felfritt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur.

Började med att vid diagnostest indikera fel på kamaxelgivare, vilket byttes. Hackandet minskade...ett tag. Sen var det tillbaka. Förra veckan lämnade jag in den igen och då visade diagnostestet på förbränningsbortfall på 2 cylindrar, varvid tändspolarna på dessa byttes.

I helgen tappade jag helt plötsligt 2 cylindrar helt och hållet, så jag var in och kollade upp den idag. Då togs tändstiften ut och dom hade små sprickor i porslinet tydligen. Ett fel som blir mer påtagligt när motorn blir varm och under högre belastning som dom sa. (jag kan nästan inget om bilmotorer själv). Stiften bytta och bilen går som en klocka, en alldeles underbar tysk klocka gjord i Bayern! ;)

Hälsningar
Thomas
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Kan dela med mig av lösningen på min bil.

Den gick bra när den var kall. Men när den var varm så blev den ibland orkeslös på låga varv.
En dag så började vattenpumpen läcka, när den byttes så visade det sig att viskoskopplingen var helt slut till fläkten.
Vattenpump, viskoskoppling bytta samt koll i felminnet(inga fel). 6082.-

Nu går hon toppenfint och skjuts iväg med ett morr som en V8 ska! :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
ha
29
hacke65
325-e36 1995
tja jag var på bmw å gjorde diagnos för att se vad som gör att den rycker lambdasonden......... bytte den för en månad sedan kan nämna att den var bytt för ca 1år sedan av förra ägaren bmw kvalite ????? jag skulle få en ny så jag får väl hoppas på 3gången gillt ska tydligen bytas en gång varje år eller???????????
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
hej igen,sedan sist har jag nu bytt både kam och vevaxelgivare men ingen skillnad.......sedan bytte jag ut bosch super 4 stiften jag satte i när jag köpte bilen för cirka tusen mil sedan till NGK orginal från bmw och då blev det nästan bra,hmmm,aldrig mer bosch för mig!På skoj och ren chans köpte jag ett trimchip från tyskland via ebay för en femhundring och vips så går bilen som en dröm,ingen stor efekthöjning men den går helt klockrent i alla lägen,så tog min saga äntligen slut! Ha de gott i värmen...
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Nu går min vagn också rent..
Införskaffade nya tändstift av den dyrare sorten! Märkte när jag monterade dessa att en av tändspolarna sat ngt löst =(
När allt var bytt och ordentligt åtdraget gick motorn perfekt =D
Nytt är även bränslefilter och luftfilter samt rengjord lmm.

Mvh
ha
29
hacke65
325-e36 1995
tjena jag får inga värden på lambdasonden vad kan det vara för fel.jag trodde att dom var kunniga på bmw när dom säger till mej att byta lambdasonden får man ju lita på dom men tydligen så kan man inte lita på att dom kan ställa en rätt diagnos bort kastade pengar alltså
Hej
Någon skrev om att byta givare. Vilka givare är det som skall bytas för detta problem och ungefär vad kostar dom?

/Pär
Även jag har detta problem på min BMW 325 -92. Den är chippad men jag vet inte om det är det som är felet då ni andra också har problemet. När den är kall så känner man inget ryck och även när man överstiger 3000rpm så uteblir ryckningarna. När jag kört bilen varm och låter tomgången sjunga sin så annars ljuva sång, så går den från ca. 300rpm ända upp till 2000rpm vilket inte verkar så jättehälsosamt för motorn, vad vet jag.

Men det billigaste är ändå att testa 98 oktan då vad jag kan förstå?
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
har vandrande tomgång på min 325 -93 vanos me... ska testa byta lambda

men kan man testköra den i nödprogrammet genom att dra ur sladden till luftsensorn?

har bytt bränslepump pga teori om dåligt bränsle tryck.. ingen skillnad
har bytt bränsle filter i tro om att det var stopp i d... d behövdes med tanke på hur den gamla såg ut.. men ingen skillnad...

tändstiften luftfiltret har max gått 700mil.. dock så var det olja runt tändstiften.. (kan d va läckage i ventilkåpspackningen?) kan detta göra nåt å t tändningen annars?

So
104
Soundguy
Baaz: Jag nämnde byte av kamaxelgivare. Det var på insuget. Tyvärr kan ja inte hjälpa dig så mycket...dom bytte det på garanti och jag fick inte spec. på arbetet så jag har inget pris.

Nu är det dessutom så att den börjat hacka lite och tveka igen. Inte så mycket som förut...några få juck ibland när jag försöker ligga kvar på trean när jag accelerar ut ur en rondell tex. Nån enstaka tvekan när jag startar från stillastående när bilen gått sisådär 7-8 mil så den är varm i kläderna.

Av nån underlig anledning verkar den inte trilskas lika mycket nu när jag av snålhet gått från 98 till 95 oktan..hur nu det är möjligt!? förmodligen bara inbillning....

Nåja...snart dags för inspektion 2. Får ta upp det då. Sist bytte dom bara stiften på dom cylindrar som gav upp...kanske är det sprickor i fler tändstift som gör sig påminda nu?

Off topic: Tycker ni jag ska låta bmw göra inspektion 2 på en 7 år gammal bil eller ska jag låta någon annan (förhoppningsvis) billigare bilmek göra det? Någon som har tips på en bra sån i Uppsala?

/Thomas
Fe
33
Fegge
325i -88
(Hej, jag har samma problem som många här verkar ha. För sådär 2 veckor sen byte jag lambdan pga. att den svartrök och drog mycke bränsle. Problemet med röken och bränsle förbrukningen är löst, SKÖNT) ,
men nu till problemet:

Den bluddrar ganska mycket när man gasar, kraftlös och klen men när den är kall går den bra, går sämre när den har fått upp lite temperatur. Men bluddret försvinner ibland under vissa varvtal och då trycker det på bra som det ska göra. Köpte bilen för lite mer än en månad och tändkablarna har på något sätt spruckit eller liknande för att någon har tejpad dom med el-tejp på vissa ställen.
Jag ska byta dom och se om det hjälper.

Någon som vet var man kan köpa en tändkabelsats för ett bra pris. Hittade bara på mekonomen, måste ju finnas på fler ställen. Skulle vara kul med röda!
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
tog ner insugsbälgen mellan luftsensorn och spjälet nyss och hittade stora långa sprickor utmed slang anslutningarna undertill...

tejpade dom täta(tillfälligt tills jag får tag på nya) då gick den jämnare men fortfarande ojämnt....

testade att dra ut lambdan och kollade om d skulle bli någon skillnad men d va d knappt heller... någon som vet om bilen ska gå i nödprogrammet då, och i så fall hur vet man d säkert.. hur mkt varvar den som max i programmet?
ba
68
barrre
318is -94
Oj, en lång tråd i precis det problemet jag har. Ser ut som att det är dags att skaffa sig nya tändkablar/tändstift för att se om det hjälper.
Ska testa dra ur lambdan också och se om det hjälper för mig....

Ingen som löst problemet sedan senaste inlägget skrevs?
So
104
Soundguy
När jag gjorde inspektion 2 så byttes alla tändstiften samt tändröret på den cylinder som visat mest problem vid avläsningarna. Nu har jag inte hunnit köra så mycket sen dess, men just nu är den lugn och fin i alla fall.
Sonny Wallin
Jag har oxå ungefär detta problem på min 320 -89.
Fast när den är kall så pendlar den mellan 500 och 1400 varv/min.
när det får upp tempen så pendlar den inte så mycket då blir den stabil.
men den tvekar vid gas pådrag.
Kan det vara Tändstiftena eller tändhattarna?
byte bensinfiltret blev lite bättre. men inte bra.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Lyfter den här tråden lite.

Riktar mig framförallt till Hacke65, har du funnit lösning på ditt problem?

Har samma symptom som dig, bytte nyligen en lambdasond och den är trasig igen, har du funnit en lösning på ditt probelm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.