AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.986

ojämn gång, tvekar vid gaspådrag...

Sida 1 av 5
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Hej, jag skall nu dela med mig av ännu ett problem:
Min bil går/accar ngt jämnare då den är kall.
Med varm motor går bilen inte bilen som den ska, den rycker ibland, tvekar vid gaspådag och känns i allmänhet slö. Bluddrar också ibland.
Tex; vid acceleration känns det som att den "drar" bättre i vissa varvtalsspann. Som att det blir mer tryck i sätet var 500 varv...
Nån som känner igen detta fel??
Kan det vara lambdan eller kanske bara tändstiften??
Har sökt, ej funnit!

///Anton
Visa användare
26
Jim Vesterholm
Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare
Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare
om du inte har bytt bränslefilter så kan ju det rekommenderas. det låter nästan som det kan vara det.
Kompisen bytte hela databoxen vilket jag inte rekommenderade så visade sig att det var bara bränslefilteret vid en felsökning.

Feel the Power
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
bränslefiltret är nybytt... trodde också att det var felet först.

mvh
vo
42
vonBargen
320 E36 -91
318iS E30 -90
Den kanske tar in luft i motorn på något ställe, låter som att den "tjuvluftar"
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
har funderat på det med... Har provat att spraya med startgas kring insug och lmm -hände dock inget. För en tid sedan var en av vacumslangarna sönder, då gick bilen betydligt sämre...
Fler förslag på möjliga åtgärder mottages glatt! =D

mvh
ho
85
homerus
316i -92
pröva med den klassiska startgasmetoden så ser du om den drar tjuvluft. Annars är det väl kanske som sagt lambdan, lmm eller bränslepumpsreläet...
NF
440
NFd
325im -87
Lite tjuvluft påverkar inte motorn vid fullgas.
Gissar på tändningsproblem.

Nisse
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
behöver inte ge fullgas för att de ska tveka...
ingen som känner igen sig??
ho
85
homerus
316i -92
jag har typ samma problem på min bil. Ibland så stannar bilen helt vid inbromsning, får köra med mellangas. Det sjuka är att det kommer med ojämna mellanrum, ibland går bilen bra, om än lite slö ändå. Jag har tänkt pröva med tändstiftsbyte och sen om inte det hjälper kolla bränslepumpsreläet.
ha
29
hacke65
325-e36 1995
tjena har samma fenomen på min bytte bränsle filter kolla spolarna kollade i pappren till bilen lambdasonden är bara 1år gammal bmw orginal så den borde det ju inte vara samt bytt stift mysko!!!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
hur kollar man om bränlepumpsreläet är ok då???
///anton
"pröva med den klassiska startgasmetoden så ser du om den drar tjuvluft. Annars är det väl kanske som sagt lambdan, lmm eller bränslepumpsreläet..."

Vad är det för metod? :)
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Bytt de tänddelar som ändå skall bytas regelbundet till att börja med. Skulle det inte hjälpa behöver du ju i alla fall inte byta tänddelar på ett tag!

Jag har på en tidigare bil haft samma symptom som du - de var tändkablarna som var dåliga.

Mvh Daniel
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
byt tändhattarna, när dom blir gammal så torkar gummit i dom och kan spricka inifrån utan att man ser de o då kan gnistor hoppa ut som känns som bilen hackar
Ny
7
Nyberg83
330 Touring - 01
Hur går det med problemet??
jag har samma på min bil, kan gå lite bättre när den är kall men jag kan
inbilla mig säkert....det är ingen stor skillnad iaf...
Har haft bilen inne på bmw verkstad för felkoll i datorn...
dock inget som hjälpte....inget fel enligt datorn:/
vet inte hur mycket man kan lita på datorn.
har letat om det är tjuvluft men inget som jag kan se iaf...testat med startgas

har testat en annan lmm men samma fel,

ha
29
hacke65
325-e36 1995
tja jag träffa en kille som lämnat sin bil på service å frågade där varför den gick ryckigt inga fel kunde hittas han påstod att bilen ska ha högre oktan än 95 där av att den rycker.ska köra tanken tom å testa.min rycker som fn
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har samma problem med min 520, har dock fått felkod på lmm!
Hej, jag har samma problem med. Men vet inte hur man ska kunna fixa det.
När jag kör på motorväg så kommer det inte upp något som helst problem.
På dagarna när jag kör i stan så är det inte heller något problem men när jag kört hela dagen och börjar bli lite fuktigt i luften och lite kallare stänger den av motorn ett par gånger när jag kör väldigt låg fart, sen är problemet borta igen och uppstår nästadag likadant igen.

Ser ut som att ni har ungefär samma problem som jag har. Någon som har svar till detta?
Ny
7
Nyberg83
330 Touring - 01
kan det vara värt att testa en annan lambasond?, har testat en annan lmm på min men med samma fel...
verkar vara vanilgt problem så någon borde ju fått till det:)

MvH

Ronny

ha
29
hacke65
325-e36 1995
jag bytte lb sonden utan skillnad trodde det var den efter som den började dra mera soppa icke sa nicke
ha
29
hacke65
325-e36 1995
tja jag tankade v-power i min vilken skillnad!!! den rycker lite fort farande men det är så obetydligt mot förut ska köra på det så återkommer jag med uppföljning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.