AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
15.580

Eisenmann+soundpipes (ljudrör)

Sida 6 av 6
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Jo, bytte upphängningen (staget) som är bultat i lådan också, för det hade rostat av.

Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Okey det låter bra!!!
Ska bara få tummen ur å montera!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har precis monterat mitt system (nåja, inte jag själv utan Dr Per)

2*76mm Race. Valde utan soundrohr och tycker att det duger till mina behov av extra ljud riktigt fint. Lär bli lite mer efter ett tag vad jag förstår.

Sen så har jag cab så då kommer man säkert att höra mer när man kör öppet :-D

Mullrar iaf fint vid gaspådrag och låter kanon när man släpper upp gasen.....

Kan verkligen rekommendera Eisenmann!! Köpte mitt från Xerius-Racing och har bara gott att säga.

Niklas

Fransosen
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Nån som provat ett Eisenmann-system på "lilla sexan", dvs 320:n?

Förstår att 330 låter maffigt, den låter ju rätt mysigt orginal.

Någon med 320-erfarenheter?

Mvh Johan
Går själv i tankarna på Eisenmann catback nu, nån som har en 330 med Eisenmann som bor i närheten av Halmstad så man kan få lyssna? :D

Sen undrar jag också om 2*76mm passar på min 330, har M-aerodynamik paket. Bild här: Länk
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Yourstone...Har 2*76 på min 330d med m-paket! Passa rakt av inga mods behövdes göra. Kolla min under min länk där finns bilder!!
Såg ju ut att passa bra Totte_a, dock har du inte samma bakspoiler som jag. Har ju inte hela M-paketet, bara M-aerodynamik. Om jag ska vara ärlig vet jag dock inte riktigt vad skillnaden är utseendemässigt.

Ingen som kör med Eisenmann i närheten av Halmstad? :)
An
2
Andybandandy
Z4 3,0i -03
Jag får mitt eisenmann denna veckan är det utlovat... till Z4 finns inte catback systemet utsatt?.... jag tror det blev fett missförstånd med xerius... tyckte att 895:- lät förbaskat billigt för rör från katten men tänkte inte mer på det... nåja... det blir väl fram med vinkelslipen.. känns dock tråkigt att kapa i gamla systemet... men what the hell... Hoppas på öronorgasm

An
2
Andybandandy
Z4 3,0i -03
Yourstone Jag bor inte långt ifrån...

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tjena!
Kollade på bilderna som lill-anders har lagt upp alldeles i början på tråden. Hur får ni plats med avgasklämmor på rören som ansluts mot bakre ljuddämparen? Jag får då inte dit någon om man inte spänner isär rören men då kommer det troligen bli skrammlande ljud..
Hur har ni gjort? Enda lösningen svetsning eller nån typ av smalare klämma och göra ett spår så rören trycks ihop?
Hej!

Jag monterade nyss mitt Eisenmann "race" catback, och jag är mycket besviken på ljudet!

Det dånar på låga varv och låter inte någon större skillnad på högre varv.

Min gamla 325 e36 med ferrita system gurglade och mullrade gott på lägre varv och vrålade gott på högre. Jag tycker att en större sexa skulle låta ännu goare, men så vart det inte!

Någon som har samma dånande som mig?

//Jesper

BMW - Better Make Way
ma
90
maximus79
320 touring m-sport 03
325 -88
e30 (b6 3,5)
har du med sound rör?? borde fått fel slut burk om det inte vart så stor skillnad!!!
Ja, med ljudrör.. Tänkte också om jag fått fel slutburk, de kanske står på den om det är "race" eller "sport"?

Det mest tråkiga är att det dånar på låga varv, jag vill ju ha ett mullrigt/gurglande ljud, men dånandet kanske beror på motorn?

//Jesper

BMW - Better Make Way
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Lugn i stormen!

Om du läser i tråden brukar systemen från Eisenmann ha en inkörningsperiod innan ljudet blir som det ska vara. Hur långt har du hittills kört med systemet på?

/Johan
Jag vet inte exakt, men 30-50 mil borde det vara iaf. Men det kanske är för lite inkörning?

Hade det monterat för någon månad sen tillsammans med extraktorgrenrör + sportkattar, men rev ner det igen, och nu sitter bara Eisenmann-systemet där.

Men sen jag fick på det igår är det nog 3 mil.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det står på den lilla plaketten på slutburken vilket ljud du valt.

Sport är snudd på exakt samma som original efter vad jag kunnat förstå. RACE är det som gäller. Har dock inte egen erfarenhet av soundrohret men det lär väl lägga till lite extra ljud. I mit tyckte behövdes inte det iom att jag har en cab.

Det tar som sagt var lite tid innan det låter som det ska.

Men om motorn inte gurglar original så lär den inte göra det med ett nytt system heller. Har noterat att äldre BMW gurglar och morrar betydligt mer än de nya så det kan vara nåt som BMW-folket valt att ta bort från början ur ljudbilden...

Hoppas att du blir nöjd i vart fall

Niklas

Fransosen
Okej, allt är kanske i sin ordning då, jag hade bara fel förväntningar antagligen.

Sen att jag hade extraktorgrenrör + sportkattar monterat tillsammans med eisenmanndämparen innan, gjorde kanske att nuvarande ljud låter lite tråkigt i mina öron.

Jag får hoppas att ljudet förbättrar sig lite efter hand som jag kör då! :)

//Jesper

BMW - Better Make Way
Jag sitter och funderar lite också på att köpa ett "race" system till min 330 smg, dock 4 pippigt. Men jag är ute efter det Lecar säger, att det ska gurgla/mullra lite vid låga varv. Min orginal burk tycker jag låter riktigt fint vid gaspådrag, samt att den gurglar lite med orginal systemet.

Så kan jag förvänta mig att den ska göra det med "race" grejerna med eller. Känns som att det är lite osäkert hur dom låter osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.