AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
15.577

Eisenmann+soundpipes (ljudrör)

Sida 1 av 6
Ge
639
George.K
330ci - 02
Vänder mig till alla som har 330, som har Eisenmann avgassystem på deras bil.

Hur många av er har köpt till soundpipes (ljudrör)?
Och om ni har gjort det, är det "jätte-jätte" stor skillnad, eller är det bara "lite värre än vanligt" skillnad?

Grymt sugen på att få reda på detta, då jag har tankar på att köpa det till min bil.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Ingen alls?

Ingen som har sett nåt????
Jag har ett catbacksystem från eisenmann. Detta betyder alltså att jag har bytt avgassystemet från katlysatorn och bakåt. Orginal sitter det tre dämpare, men nu är det endast den sista dämparen som sitter på och den valde jag racesound på.
Jag har bilder på detta i min blogg. Jag vete faan hur man länkar men du kanske hittar dit. Jag har oxå spelat in ljudet före och efter montaget. Detta har jag ännu inte hunnit lägga ut. Men jag kan säga att det var värt varenda krona. Ljudet som det är nu är helt underbart. Jag bad en kompis köra förbi bilen på gatan och det lät hur grymt som helst. Det låter absolut inte som någon epa eller något liknande. Jag var lite orolig att det skulle bli för mycket med ett catbacksystem, men jag är verkligen toknöjd. Ljudnivån inne i bilen är kanske en aning högre när man belastar med gas i en uppförsbacke, men vi normal 110 fart så låter det hur fint som helst inge störande o liv eller så. Det är när man gasar ur bilen de låter som grymast. Det är svårt att beskriva men nu anser jag att bilen låter som den borde göra. e46:an är orginal väldigt tyst, så lite mer ljud ville jag ha. När jag startar bilen i garaget så får jag gåshud, det mullrar så j..vla fint. Hoppas att detta kan hjälpa dig på traven. PS. Jag var lika velig innan jag bestämde mig.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
köpt ett soundrör från eisenmann till min remus catbacksystem. visst måste denm svetsas? det går inte att sätta på nåra muffar?
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag har varit velig i 2 år =))

Nä men det låter bra, ska nog ta och beställa ett?

Hur gjorde du med installationen, och som bmw_patricia säger, svetsning som gäller va???

Hallo! På de systemet jag har så har jag inte svetsat någonting faktiskt. Detta pga av att de olika rören passar ihop med varandra. Exempel är, då ena delen av röret är större och då skall träs utanpå den den nästföljande. Men är rören lika mot varandra så får det bli svetsning. Fördelen med avgasklammer och lite avgaspasta är att man kan ta isär grejorna på ett enkelt sätt om man skulle vilja sälja en viss del. Det läker absolut inte ut någontin för mig allafall. Det är väldigt enkelt att montera på detta vis. Det som behövs är rätt antal avgasklammer och då för rätt dimension på röret. På 330 är det dubbla 2 tumsrör så här behövs klammer för denna dimension. Mekonomen e billiga. Sedan kan man alltid he på lite avgaspasta för att vara på den säkra sidan. Kostar typ 30 spänn så de e de värt.

George.K Blir det endast slutdämparen eller kör du på ett catback?

Bmw_Patricia. Hur ser röret ut från din slutdämpare? Jag mena alltså fram mot bilen.

Ge
639
George.K
330ci - 02
catback, då är det väl itne bara soundpipes va?
Utan det är mer då?

FÖr jag tänkte soundpipes på först
Ne de stämmer de blir slutljuddämpare, mellenrör (soundrör) och de rör som ansluter mot katten.

Kopiera denna länk och sök på nätet.

Länk

Hoppas de funkar.

Några fler länkar.

Länk

Länk

Länk

Ge
639
George.K
330ci - 02
Får kolla på bilderna när jag kommer hem...Lilla bilderna på 56k modem...tack men nej tack =)))
oki. hoppas att de blir till någon hjälp.

//Anders

Ge
639
George.K
330ci - 02
Mycket fina bilder Anders.

Blir ju varm i...kroppen när jag tänker tanken med raka rör, hehe

Anders gjorde du iordning systemet själv? Eller fick du hjälp med installationen???
Ja de var jag och en kompis som hjälptes åt. Det kan vara bra att vara fyra händer när de gamla systemet ska demonteras. Det är som sagt helt ända från katalysatorn och bakåt. Så ta hjälp av en polare när du ska motera de. Vi bytte det på ungefär en timme så det är inget stort ingrepp. Det som jag kan tänka mig ta tid är om de muttrar som du ser på en av bilderna är fastrostade. Det du kan göra är att spruta på lite 5/56 en dag innan du ska montera systemet, då är det nog lättare att lossa dessa.

Kolla på www.xerius-racing.se där finns bra info. Prata med Jimmy han är riktigt kunnig och trevlig.

Lycka till. //Anders

do
162
dopamin
530i Touring -07
lill anders

Skulle du kunna lägga upp dina ljudfiler tror du? Jag går här och velar om det skall vara sportsystem eller inte till 330:n.

Skulle vara väldigt tacksam.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Sportsystem med race sound is the shit =)))

Anders, tack, jag har lite kontakt med gubbarna där, vi får se va som händer.
Klart att jag ska lägga upp filmerna. Jag har varit i kontakt med polarn som har usb grejerna för att sedan lägga in det på dator. Ska försöka fixa det under dagen imorn.

Jag filmade lite före och efter motaget så att man kan jämföra lite.

dopamin: Efter att du sett filmerna så kommer du att att bestämma dig.

Hälsningar //lill Anders

Ge
639
George.K
330ci - 02
Anders, precis, lägg upp filmerna, ska bli riktigt kul att höra det.

George, har du inte möjlighet att länka någon/några bilder på din skönhet. Det vore nice och få se. Här kommer några på min 330. Bilderna är dock tagna innan eisenmann.

Länk

Länk

Väntar med spänning på ljudfilerna! =) Jag har själv en 330 -02 som jag funderar på att göra samma sak.

Vart köpte du ditt catbacksystem och hur mkt betalade du?
Hallo Carlee! Måste ju få grattulera till ett bra bilval. Mitt catbacksystem köpte jag genom xerius-racing.se Jag pratade med en kille som heter Jimmy. Han var otroligt kunnig och väldigt trevlig. Tror att jag betalade runt 7800:- ink. frak. Det är inte så mycket mer än om man bara ska köpa slutdämparen+ att man då oxå måste skära i orginalsystemet. Jag rekomenderar starkt ett catback. Riktigt grymt ljud.

//lill Anders

>Lill anders

Okej jag ska gå in på deras hemsida och kolla lite. Det du köpte är alltså "bolt on"?

Upp med ljudfilerna nu!! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.