AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.075

BMW e34 M5 - Vågar man bli intresserad?

Sida 2 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Den här har jag spanat in länge (även om jag efter mycket funderingar har jag kommit fram till att jag inte skall satsa på E34). Känns som ett klart intressant köp. Bra och seriös firma, som jag förstår det. Sökte jag efter en E34 så hade jag helt klart haft med denna på listan över två-tre objekt att kika på.

Länk

Sök efter M5:an från 1993 ...
Jag håller med Mixtus.. om jag inte redan hade en M5 hade jag köpt den hos Schwaig utan att tveka. Enda jag saknar på den är Shadowline. Med orange blinkers blir den en riktig pärla!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Annars kan du väl lägga ett bud på Kalles racer. Den har jag också spanat in! Grymt snygg. Akta dig Kalle så att jag inte snor den i sommar på skånesemestern ...
Mixtus,

Min racer är till salu för blygsamma pengar, men nu var det väl M5 vi diskuterade, inte 318is E30 ;-D

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Precis. Det är E30:n jag har spanat in. M5:an har ju en mystisk lila och svagt feminin färg vill jag minnas. Det går ju inte ...
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Här är en som kan vara i bra skick Länk

Turbofritte: Håller med om ljudet mellan 4-7000 varv, fick en gång åka med i en kollegas alpinvita m5:a ..höll på att göra i byxorna :)

Mvh, Jan.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
klart att du ska köpa dig en M5:a. Se bara till att ha en buffert undanlagd för reparationer och att du försöker få tag på ett bra ex. vilket brukar minimera reparationskostnaderna.

jag tycker även att man inte skall ha bilen som bruksbil då det roliga med dom försvinner, dvs att man vänjer sig vid motoreffekten. En varning dock, du kommer aldrig bli nöjd med slöare bil efter du ägt en M5:a, även turbobilar blir tråkiga i jämmförelse då det är extremt svårt att hitta något med samma karraktär som M5:ans härliga maskin och kvalitetskänsla. Jag avskyr de flesta bilar efter att jag ägt 2st M5:or och det slutar alltid med att man sneglar efter ett nytt projekt även att man vet att det kommer att kosta mycket att äga en.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Allting är relativt men jag skulle vilja påstå att det inte är speciellt dyrt att åka M5e34 om du satsat på ett välvårdat exemplar.

Det som kan kosta är försäkringen.
Visst är service något dyrare men det är marginellt i sammanhanget.

Antag att tex U-turn till M5 förslag är lika fin som den ser ut på bilden så kan du säkert ha den i två år utan tappa mer än i värdeminskning skulle jag tippa.

Jämför med att tex köpa en 525e60 för 280' och tappa minst 60'-70' på två år.

Racerbilen: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"...två år utan tappa mer än 10' i värdeminskning skulle jag tippa"
Skulle det stå.

Racerbilen: Länk
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Att man snabbt vänjer sig vid ökad motorstyrka och antalet cylindrar känner jag absolut igen. För min del har resan gått från "vanilg" 4-cylindrig bil till SAAB turbo, från turbo till V6-motor med turbo ("hustruns" bil idag, 9-5 Griffin V6 3.0) och därefter har jag "stagnerat" på diesel-6:a. Den sistnämnda har givetvis inga "fartegenskaper" men ändå ett korrekt "ljud". :)

Att jag skulle vänja mig vid M5 är jag helt säker på, men jag är i dagsläget inte ute efter en bruksbil utan något att vårda som ett intresse. Den skulle komma att köras, javisst, men endast under den torra och varma perioden av året och aldrig som tjänsteförrättningsfordon (åka till brädgården, soptippen etc).

Den vita M5:a från -92 vid firma "haig" i Tyskland har jag också tittat på - det verkar f.n. vara det enda riktigt intressanta exemplaret på mobile.de. Det svenska ex som utannonserades häromdagen på blocket.se och www.autopower.se förefaller också vara mycket intressant.

Nu skall jag dock lyda Kalle Hanses och Mixtus råd att inte ha för bråttom. Touring gäller i "erste Hand" (!) och hade den alpeinweiss:a tysklandsbilen varit en touring - jag då hade jag haft mycket svårt att behålla tålamodet. :)

Min fru sade till mig häromdagen - varför frågar du inte på det där forumet om det finns någon entusiast i närheten av "oss" (d.v.s. i Skaraborg med omnejd), som kanske kan anordna en "studiedag", så att du (jag) får så goda referenser kring vad som är ett "bra" objekt? Du har ju aldrig ens åkt i en M5, hur skall du då kunna köpa en?

Kvinnor är bra smarta, tycker jag, vilken utmärkt fråga!
pe
554
perf
320xd e91 -09
E34 M5 träff i Karlstad den 6 maj. Ca. 25st M5:or kommer att vara på plats. Ett ypperligt tillfälle att beskåda fina bilar och träffa bra folk.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
perf:

Ja, jag hoppas inte att många kommer att backa ur nu bara.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
chraist:

Kanonbra! :)

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.