|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett par hus bort från mitt bor en maskiningenjör som arbetar på Volvos motorfabriker (lastvagnar) här i Skövde. Genom utbildning och yrke har den professionella bakgrunden till det specialintresse hos honom som ockuperar en av hans 2 garageplatser - en BMW Z4 M! Jag har fascinerat tillbringat många och långa diskussionsstunder tillsammans med grannen och hans lilla men ack så monstruöst kraftfulla BMW. Då jag för drygt 1 år sedan köpte mig min första BMW (från att ha varit SAAB-förare i många år), förvisso en "arbetsvariant" av en BMW, har jag kommit på mig själv med att börja studera böcker och webb om BMW i allmänhet och då om e34 M5 i synnerhet. Notera att jag inte är någon "mekaniker" eller på annat sätt "bilexpert", jag arbetar som systemutvecklare och anser mig inom det praktiska området någorlunda duktig på att snickra och tapetsera, men jag kan inget praktiskt om bilar mer än att tvätta, polera & vaxa, byta torkarblad och städa dem. Jag har försökt läsa allt relevant i ämnet "e34 M5" på detta fantastiska forum, på webben och även vissa böcker. När jag läser bedömnings- och köpråden från "proffsen" här på forumet inser jag att jag aldrig kommer att klara av, rent kunskapsmässigt, att köpa ett riktigt exemplar, än mindre att äga det på "rätt" sätt. När diskussionen bland proffsen nästan når ned till bil-individ-nivå ("Aha, nummer 617? Ja, den känner jag till, en riktig skrothög - akta dig för den!"), ja då misströstar jag än mer. Min fråga till er - skall jag fortsätta avnjuta BMW e34 M5 genom att titta på mittuppslagsbilden av en BMW e34 M5 "20 Jahre Motorsport Version" i mitt stora billexikon, eller vågar jag ge mig in i ägarleken? // Lars Olofsson " Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar" | |
|
Hittar du en i bra skick så tycker jag allt det, har suget efter en själv. Har en 525i just nu som jag är enormt nöjd med även om det finns en del att göra med den. Var själv inte så kunnig på bilar men med hjälp av denna underbart bra hemsidan har jag lyckats göra det som än så länge behövts göras med bilen, tycker inte det har varit så jätte kompliserad. Det som jag har gjort är inte så mycket men, byte av silentblock, bytt termostat, bytt topplockspackning. Ska ge mig på Något i bakvagnen som låter illa och byte av topplocksbult (som jag råkade dra sönder, lite pinsamt) :) Gammal Saab ägare själv :) Carpe Noxum |
|
Gemini__ |
Självklart ska du sikta in dig på en M5 E34. Som du säkert redan har förstått, efter all läsning här på forumet, lönar det sig oftast att köpa en bil med bra historik och få ägare. Att bilen bör vara så nära originalskick som möjligt minskar risken ytterligare att gå på en nitlott. Fråga oss här på forumet om det är någon specifik vagn du vill ha info om, finns nästan alltid någon som vet vad det är för objekt. Om inte annat kan man med hjälp av bilder och den info vi får ge en hint om vad du har att vänta dig. Lycka till i jakten på din M5 E34 =) Mvh: Thomas Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
|
...life is to short not too... Vill du ha en ska du självklart skaffa en. Men ha tålamod. Din granne kanske kan hjälpa dig. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
"635 CSi", din kommentar är så "rätt", ur båda aspekterna, livet är för kort för att gå och förneka ett nöje, samtidigt som den här typen av "objektifierade" nöjen skall iscensättas med mycket stort tålamod och omsorg kring valet av objekt... ;) Jag vill tillägga något som jag glömde i mitt inledande meddelande, nämligen att det är touringmodellen som lockar mest. Jag kan inte förstå varför BMW senare genom modellerna inte valt att bygga även touringmodellen av 5-serien som "M". Jag talar nu redan emot mig själv då jag ber om omdömen på objektet Länk. Är detta något att undersöka vidare eller skall man låta bli? Skall man kanske helt och hållet exkludera den svenska beg-marknaden och istället titta på västeuropa? De amerikanska modellerna verkar vara så "tråkigt" begränsade. |
|
| Om den gröna Länk Tyvärr verkar inte bilderna fungera. | |
|
@Erik G: Tyverr går det inte att se artikeln heller, utan att skapa ett konto. / Fredrik |
|
Gemini__ |
Nej, den gröna ska du ABSOLUT inte köpa. Om du inte vill börja med att laga rost... //Thomas |
|
Erik G Vilka bilder menar du som inte fungerar? |
|
|
a96larol: Jag kan för övrigt varmt rekomnendera dig en sida som just handlar om M5 modellen. hoppas jag nu inte blir avstängt från forumet bara för att jag postar en länk. Men iaf. länken är Länk |
|
|
Tycker som alla andra att du absolut ska försöka hitta ett fint ex. Jag köpte min M5:a i höstas och har åkt med den i en vecka nu , och allt jag kan säga är ...... varför köpte jag inte en för flera år sen !!!! Känslan och ljudet mellan 4-7000 varv är obetalbar !!! man garvar ända till macken , där tar det roliga slut :( Rent prismässigt ligger ju M5 e34 bra till , jag köpte min för samma pengar som en v**vo 940 så det blir mycket bil för pengarna ( kan givetvis kosta en massa om det går sönder oxå ) , men så är det ju med alla prestandabilar. Lycka till i ditt letande ! |
|
Gemini__ |
Kan lägga in bilderna på nytt, Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
Gemini__ |
Ett urval av de bilder jag har på den, hoppas de visar varför du inte ska köpa den iaf. Lägg märke till lacken på vänster framskärm. Visst det kan vara fixat nu, så här har det iaf sett ut. Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se |
Gemini__ |
en till: Länk |
|
Sedan ska man inte tro på vad alla säger. I stort sett alla M5 E34-ägare säger att deras bil är så fin och i bäst skick. När man väl ser de så är det bara sopor. Kan vara bra att ha någon kunnig person med sig, alltså då menar jag verkligen någon som vet en del. Ingen som har haft 12 M5 E34 och tror att de är kungar, osv. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Cyberstorm, Jag fick inte upp några bilder först, men nu e dom där igen, dom små rackarna :) |
|
|
"turbofritte", Argh! Den känsla som du nu talar vill jag egentligen inte veta om att jag f.n. kör omkring och "missar" hela tiden... ;) "Gemini__", tack så oerhört mycket för dina bilder! Du fick mig dock att bli lite nedstämd, då jag drabbades av den här "fanken-också-vad-bilen-man-har-byggt-upp-förväntningar-kring-baserat-på-endast-bilden-är-risig-i-verkligheten-känslan"... Återigen avslöjas bildens förskönande makt över originalet. Objektet ifråga ser ju direkt taffligt ut, med reservation för att kan vara åtgärdat idag (även om jag betvivlar det). Entusiastwebben som omnämns här har jag anmält mig till men väntar fortfarande på administratörens godkännande för att få deltaga i debatten. OBS! Jag har med denna utsaga inte för avsikt att konkurrera eller på annat sätt förskjuta intresset från www.autopower.se! Kan man trots den korta försäljningsperioden och den "tamare" konfigurationen av modellen, ändå tro att USA var den största marknaden för e34 M5 och att det kanske är där jag skall leta efter ett välbevarat exemplar? |
|
|
Klart att man vågar köpa en M5 - MEN det är förstås extremt viktigt att man kollar upp bilens historik, dokumentation och skick NOGA innan köpet - annars är risken stor att man blir blåst. Jag uppskattar att minst 9 av 10 M5:or är vanskötta, och helt ointressanta som entusiastbilar. Nyckeln till en bra affär är framförallt tålamod. Detta är ännu viktigare om du bestämt dig för att endast touringmodellen är intressant = ännu mindre utbud. Vi hade från början siktat in oss på en M5 Touring, men valde att bredda vyerna och även inkludera sedanversionen - för att förbättra oddsen att hitta rätt bil! Det underlättar ytterligare om man inte hänger upp sig på utrustning och utförande... Jag bedömer att det är enklare att hitta en vettig M5 om man håller koll på den europeiska marknaden. Visst finns det fina bilar även i Sverige - men saltet och den snål-svenska mentaliteten gör sitt bästa för att förstöra dessa. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Angående den gröna touringen det länkas till - i mina ögon så är det ointressant huruvida bilen är åtgärdad efter att Geminis bilder togs - en bil som har rost på de ställena och i den omfattningen har sannolikt varit med om en allvarlig rullningsolycka eller liknande. Priset i annonsen är att betrakta som ett skämt, den bilen duger nog ungefär som reservdelsdonator till ett friskt exemplar. Är det inte den som var till salu på en bilfirma i Västmanland (Kolsva?) för något år sedan? Brrrr.... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Stekaren |
Tips är att inte stirra sig blind på miltalet som en vanlig svensson utan det är skicket som räknas. Min har gått 26000 mil men ingen skulle märka någon skillnad om jag drog av 10000 mil. |
Gemini__ |
Erik G: Stämmer att du inte kunde se bilderna tidigare, hade tagit bort dem nämligen. Men nu är det fixat som synes. a96larol: Ja, nu är en vagn avklarad iaf. Nu får vi sikta in oss på nästa =) Och inte ska du behöva leta efter en M5:a i staterna. Sök av marknaden här i Sverige först (finns en hel del, fina också faktiskt även om det är svårt att tro emellanåt), hittar du ingen pärla här kanske Tyskland har det du söker. Kalle: Javisst, du har rätt. Denna bil vill man inte ha oavsett hur den ser ut nu. Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.