|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
OK, saken är den att jag ska köpa mig en ny bil. Just nu är beslutsångesten som värst, men valet står mellan dessa (ganska olika jag vet...): Alt 1: Bmw 330d -02 11000-15000mil, välutrustad kombi eller sedan. Denna kommer i så fall importeras ifrån tyskland. Pris ca 155.000-175.000kr när allt är klart. Alt 2: Audi A3 2.0 Tdi 140hk -03 (nya modellen) Finns en som verkar fin på blocket, 3-3500mil, sporpaket mm. 165.000kr Alt 3: Audi A3 1.9 Tdi 130hk -01 (gamla modellen) Finns en attraktiv på blocket, 10000mil, sportpaket, xenon mm. 120.000kr Dessa bilar är ju något olika. Jag har inte någon erfarenhet av nya modellen av A3. Den gamla modellen har jag kört mycket, men endast 1.8T och har goda erfarenheter. Riktigt körglad bil med god komfort, även om den inte når upp till Bmw:n på denna punkt. Motormässigt är ju säkerligen Bmw:n mest underhållande, men båda dessa A3:or har ju i alla fall hyffsade dieslar, och är dessutom 6-växlade. Rent ekonomiskt misstänker jag att smällen blir betydligt större med Bmw:n om bilen skall sälgas efter 1-2 år (jag kör ca 2500mil/år), vad tror ni? Alla tankar och erfarenheter är varmt välkomna! Mvh Robin | |
|
Alterantiv 2 är nog det smartaste köpet ekonomiskt och nya A3:an är ju klart snyggare än den gamla som jag aldrig riktigt gillat. ___ //Ulf |
|
| Vet inte om det är samma sportpkt på A3:an som A4:a men det förstörde bilen totalt aldrig kört en hårdare bil. | |
|
Alt 2 låter klart vettigast. //Marin |
|
|
Jag har haft 320/330d och visst är det körglada trevliga bilar men..... Hade jag varit dig så hade jag satsat på nya A3 med 2 lit dieseln och den trevliga DSG lådan. E-46'an har ju inte världens bästa andrahandsvärde enligt mina erfaranheter och kostar ju mer att äga både när det gäller skatt, försäkring och bränsleförbrukning. En importerad 330d med runt 20.000 mil på mätaren tror jag inte blir värd så mycket om 1-2 år när de flesta kommer vilja köpa bilar med partikelfilter. Gamla A3'an tycker jag börjar kännas gammal och är inte alls lika trevlig att köra som nya A3'an som dessutom är bra mycket snyggare/modernare i formerna. Har själv en Passat -06 med 140 hk dieseln i som räcker bra. I lilla A3 blir den ju dock ännu trevligare bekantskap. Köp dock ingen nyare A3 utan att testa med DSG lådan som jag tycker passar utmärkt till dieseln. En ny A3 har ju redan tappat en hel del i värde utan att för den sakens skull kännas spec "beg" om du hittar ett fint ex. Sen tror jag också att en sådan om 1-2 år med kanske 10" mil på mätaren är betydligt mer lättsåld än de andra två alt du listade. Lycka till! |
|
|
Håller med ovanstående, nya A3:an är ett trevligt alternativ. DSG är helt suveränt, men då blir det ju betydligt dyrare bil tyvärr. Kan dock inte nog påpeka! AKTA DIG FÖR SPORTCHASSI PÅ A3:OR!!! De blir så stenhårda att man tror att de helt enkelt tagit bort allt vad fjädring heter. Jag är van vid hårda bilar, men A3:an blir löjlig med sportchassit. /H |
|
|
Har aldrig själv kört nån A3 med sportchassi men jag har hört flera säga precis samma sak som ovanstående att det blir outhärdligt hårt. |
|
|
Tack för era råd! Nu verkar det tyvärr som den A3 2.0 Tdi:n kommer "rinna mig ur händerna". Annars verkar det som att den vore det bästa. Dock så är ju de normala priserna på dem betydligt högre, framförallt om man ska ha en med DSG... Får se lite hur det utvecklar sig de närmaste dagarna. Det bästa är nog bara att ha lite is i magen och vänta till den rätta dyker upp, vare sig det gäller A3 eller 330d. Kanske får köpa mig nåt billigt skrot att färdas i tillsvidare. Detta för att undvika att göra nåt förhastat bara för att jag måste ha bil... /Robin |
|
|
Roblon: A3an har nyare kaross, rätt kul att köra också faktiskt. Karossen är även snygg. Jag hade nog funderat på en sån...MEN. Det är aldrig kul att lämna bilen hos en VAG verkstad. Visst hade man problem med en del Bmw verkstäder och klagade gjorde man också. Nu med facit i hand kan jag ju säga att jag inte hade en aning om vad krångliga verkstäder var innan jag provade på VAG. Tur att man haft nybilsgaranti på senaste två bilarna annars hade jag blivit tokig. |
|
|
Soki Hade inte du en Pheaton........? Trodde att VAG verkstäderna blivit bättre men de kanske fortfarande är dåliga? |
|
|
Kan meddela att Audi-service finns numera utbrutet från VAG's service. T.ex. Audi Danderyd, som har egen serviceverkstad. De har varit helt klockrena mot mig. Jag har haft en A3 SB med sportchassi och har nu en A4 med sportchassi, ingen av dem är onödigt hårda. Håller med de flesta om alt. 2 med DSG helst... Mvh, /Wille |
|
|
Rätta mig om jag har fel med en -03 är väl inte senaste modellen? En -03 har väl inte singleframegrill tex? Den kom väl -05 om jag inte minns fel? Jag har bara hört gott om servicen på Audisidan. Men det jag får väl snart uppleva det själv. |
|
|
Acey Beror väl på hur man ser det. Gen 2 får man väl anse kom -03 även om inte sista uppdateringen med bla singleframe grillen kom förrän -05. Den lanserades väl först på SB om jag inte är helt galet ute. Vad är det för Audi du köpt/ska köpa? |
|
| Wadstedt79: A3 Sportback 2.0T Quattro S-line. Leverans v22. Och det är nog precis så som du säger. Facelift -05 på vanliga A3. | |
|
Wadstedt79: Jo men den e såld nu. Körde till en annan stad för att serva den samt göra några reperationer som fabriken meddelat mig om. Allt verkade bra och allt, hade egen mekaniker osv. Men sedan började det strula när garantin tog slut. El stolsinställningen kändes lite konstig ibland och jag påpekade detta 1 månad INNAN garantitiden skulle ta slut. Man försökte åtgärda detta men misslyckades, bokade en ny tid EFTER deadline och eftersom felet upptäcktes innan bör jag inte stå för reperationen, men fatta vilken chock jag fick på tel när de hade fått hem grejerna. -Aa det blir väl runt 20 000kr då.... Efter långa disskutioner med chef, kundservice i södertälje mfl. så tog jag kontakt med en M jurist. Han ansåg mig självfallet ha rätt men jag hann ej påbörja detta då jag fick kontakt med en man som var chef på en annan Audi/VW firma. Han var intresserad av bilen och jag fick bra betalt så det vart affär. Köpte en fabriksny A4 cab som jag nu lämnar till Audi i sthlm. Kundmottagaren är hur sjysst som helst men deras parkeringsplats gör att man får mardrömmar varjegång man lämnar bilen. Nu har jag ej hunnit haft så många fel på bilen då det är en 06a men min kompis har haft att göra med ett par VAG ställen i sthlm och han är inte sådär jätte imponerad. Orkar inte gå in på detaljer. Därav mitt val tidigare att serva bilen utanför stan men nu känns det som att jag lika gärna kan ta det här för förr el senare kommer det ju ändå bli strul. Ang. sportchassi så har jag det på min och jag som fd. 7serie/phaeton ägare tycker inte att det är för stötigt. Acey: Mycket trevlig bil, lånade en över en helg och den gick hur fint som helst. Det är stor skillnad på körglädje på de nya och på tex. 03-04orna. |
|
| När jag sa 03-04 menade jag ju iofs A4an. A3an 03 är även den en mycket rolig bil. | |
|
soki: Chassit fick en uppgradering i samband med facelift och sportback lansering. Jag är mycket nöjd, dock är Audis utrustningslistor nästan värre än BMWs. Extrautrustning för 100k var inget problem :) Ska bli intressant att se hur servicen är. Jag har inga positiva saker att säga om aukt bmw-verkstäders kompetens under de åren jag körde bmw. De två värsta övertrampen är bucklat tak vid byte av ruta med omlack som följd och reparationstid på 2 veckor istället för utlovade 3 dagar. Mitt förtroende för verkstäder är generellt lågt oavsett märke. |
|
|
Acey: Servicen på audi sthlm är helt okej tycker jag men sen om det som skall göras görs är en annan sak. Å ja audi är ju hur snåla som helst med sin extra utrustning. Inget sitter ju standard...Körde du utrustning för 100 000kr?!? Jag som tyckte mina +90 000kr var mycket och jag struntade till o me i navin. |
|
| Soki: Ja. 97,000 eller något i den stilen blev det :) Utan helläder eller navigation! | |
|
Hej igen! Dags för lite uppdatering nu... A3:an för 165.000 såldes tyvärr till annan. Dock så är jag lite intresserad av en annan BMW 330d nu. Det är en -01/-02 (facelift), som ska ha rullat 8900mil (har inte verifierat det ännu). Silver sedan, M-paket utvändigt såväl som invändigt. ACC, Regnsensor, Backsensor, Stolsvärme, Xenon mm. Tyvärr inte fällbart baksäte verkar det som. Priset som begärs är ca 160.000 SEK Är inte detta ett bra pris!? |
|
|
roblon Jag hade en silvermet 330d Touring -02. Svensksåld med 9.000 mil och xenon, sportstolar, svart helskinn, alupaneler, komfortpkt, dvd växlare med takmonterad skärm. Den hade bara haft en tidigare ägare och jag sålde den nyservad för 173" i Okt förra året. Vet att den betalar vad som helst för en bil med M-pkt men jag tycker nog att borde vara lite prutmån på den bilen ändå. E-46'orna har ju knappast ökat i värde sen E90/E91 börjat bli allt vanligare på vägarna. Antar att det är en import eller? Sen är väl egentligen sedanen den modell som är minst eftertraktad också oavsett motoralt när det gäller E-46. Det är i alla fall min uppfattning. Ta och kolla milen ordentligt till att börja med. Om bilen är fräsch och välvårdad och du kan pruta ner den runt 10" så har du ju en fin "ärlig" bil för vettiga pengar. Hör av dig sen med uppdatering om det blir nåt köp. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.