AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.995

avgasvärlden för höga på 540

Sida 2 av 2
Hy
126
HypeX
Annat märke
Okej, tack för tipsen.

Kan som kuriosa nämna att bilen hade en bränsleförbrukning i somras på runt 0.89l/mil som allra bäst.
Men egentligen snittade den väll 1.05-1.1l/mil.
Mina erfarenheter av tidigare ägda bilar säger mig att förbrukningen är högre på vintern p.g.a. vinterdäck med högre friktion e.t.c. e.t.c.
Dock ligger förbrukningen på runt 1.5l/mil nu.

Vet ej om detta anses som normalt eller inte på en 540 e39?
Angående förbrukningen så har ja en 540-98, om jag anstränger mig riktigt så kan ja åka på ca0,8, men blandat så ligger ja straxt över litern så enligt mig är förbrukningen normal.

Funderar på att rensa mina kattar, ger det någon effekt?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej, det ger ingen effekt att rensa kattarna på en 540. Motorn är konstruerad för att använda katalysator. Byter du motorstyrning, grenrör och kammar m.m. så gör det skillnad, men inte på en i övrigt orginal motor.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
axelsson
tjena besiktade min 525a förra veckan utan katt..

HC fick jag på 355 (100 max) och CO 2500 på 0,4 (0,3 max)

tankade etanol idag 90% och prov mätte i en polares avgasmätare.

HC låg på 450
CO var på 17?

jag har kommit fram till att det måste vara så att vissa avgas maskiner inte pallar att mäta etanol och då blir det krupp!

vad tror ni om det? Besiktningens funkar då korrekt för värdena jag fick då var på ren bensin 95 oktan. och dom ska ju tamefan vara på 0 med 90% etanol!

!! e30 !!
Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag återvänder till samma tråd med samma problem återigen.
Fick igenom bilen med 60% E85 ifjol. Bytte även vattentempgivare & lufttempgivare samt båda lambdasonderna då. (CO & lambda var perfekt, HC ca 85)
Nu har jag besiktat igen, och med samma bränsleblandning. 60% E85 & 40% 98Oktan.
Fick följande värden:

CO: 4.7 (0.5) CO2500: 0.6 (0.3) HC: 582 (100) Lambda: 1.02 (0.97-1.03)

HC var alltså högre idag med 60% E85 än det var ifjol med enbart 98Oktan.
Har läst litegrann på forumet och fått en del idéer, men kan vara roligt ändå att se vad ni tror är felet.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Undersökte stiften idag.
Konstaterade följande:

Sett från grillen på bilen så såg de 4 stiften på vänster sida likadana ut.
D.v.s. elektroderna var vit/gråa med minimalt med avlagringar, DOCK fanns en väldigt tjock svart sotig avlagring mellan varje elektrod på foten. (4 elektroder på stiften, NGK's platinastift)
Dessutom såg det ut som att stiften gått jä**igt heta, för på porslinsdelen hade lacken blivit brun ca 5mm ner mot metallfoten på stiftena. (kunde skrapa bort det bruna, vilket borde innebära att det är lacken på porslinet som blivit alldeles för varmt?)
De 2 stiften på höger sida närmast grillen såg likadana ut som på vänster.
De 2 som sitter närmast förarplatsen på höger sida hade samma avlagringar som de övriga, dock med skillnaden att de var blöta.
Dock hade dessa 2 stift inte den bruna brända lacken som de andra 6 stiften.
Upptäckte att ventilkåpspackningarna jag bytte i höstas inte riktigt håller tätt just vid de 2 blöta stiften, så misstänker att det är olja som är boven där.

Kan det vara så att olja som runnit från ventilkåpspackningen ner till stiftet har gjort att mina avgasvärden blivit försämrade?
Är den svarta sotiga avlagringen på stiften normal på 540?
Känns som att bilen gått väldigt fett nån gång i tiden.
Kan tillägga att jag bytte stiften för ca 1½år sen, så de är inte jättegamla.
Bytte även samtliga tändspolar i höstas p.g.a. att de gamla var just för gamla och spruckna.

Välkomna med förslag och lösningar!
Hc värdet sticket i taket om kolkanisten är urkopplad( rening av insugsluft typ). går en slang från tanken till en behållare och renar luften sen in i insuget, pluggar man dom sticker hc i taket, men bilen går som en jävla klocka.

du skrev "Kan det vara så att olja som runnit från ventilkåpspackningen ner till stiftet har gjort att mina avgasvärden blivit försämrade?" intressant,

Dina inre ventilkåpspackningar är trasiga, väldigt vanligt fel dom blir hårda som backelit, bra verktyyg och några tiimmar i garaget och 180 kr för båda packningarna så är det löst. När dom är trasiga tar han tjuvluft direkt in till toppen och får fel värden och KAN gå oroligt på tomgång.

men som sagt, kolkanister är värt och kolla!

ny olja och filter gör massor på hc värdet också.

Mvh kim

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kör man med etanol i en motor som inte bränsleinsprutningen är anpassad för så kommer hc och co att bli bra, men lambdan kommer troligtvis bli för hög. Förhoppningsvis inte över gränsen. Men motorn mår inte bra av det. Den går nämligen för snålt... (lägre energiinnehåll med spikningar som följd när inte tändningen kan justeras rätt bla bla bla...osv) motorn blir således för varm och tar skada i det långa loppet. Det egentliga felet blir inte avhjälpt och motorn går lika dåligt som innan.

Jag förstår inte varför inte folk lagar sina bilar ordentligt istället för att ta genvägar :S

// Erik
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag håller med.
Många här verkar tror att lite sprit fixar alla möjliga motorproblem och avgasreningsproblem och blandar friskt.

I det långa loppet är det klart smartare att fixa felen på riktigt och få motorn att gå som den ska. Fixa insugsläckor, dåliga avgasrör, lambdasonder och taskiga tändstift och spolar och se till att ha skapliga kattar.

//Magnus

Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag vet inte riktigt vart ni flaxade iväg nu.

Ventilkåpspackningarna byttes i höstas. (tror jag att jag skrev tidigare)
Men de nya läcker likförbannat vid 2 av stiften. (ja, jag använde litegrann extra tätningssilikon)
Motorn går ej dåligt, spjutar iväg som en buffel vid full galopp när jag gasar rejält. Bränsleförbrukningen är enligt vad övriga användare anger.
Dock vill jag bara ha bilen igenom besiktningen, och lyckades ifjol med E85.
Kör på 98Oktan 99.9% av året, enda gången E85 ser insidan av min tank är vid besiktning.
Om det är så att E85 gjort att mina stift ballat ur må det vara, då köper jag nya stift. Inga problem.

Det EGENTLIGA felet är att jag har rensade kat'ar, och ja... jag BORDE köpa nya kat'ar. Dock har jag hela tiden sett till att övriga delar av bilen bytts ut när det har behövs, och sköter hela tiden om bilen till bästa förmåga.
Så om ni anser att jag missköter bilen p.g.a. att jag häller E85 i tanken vid besiktning, då har jag inget meningsfullt utbyte med er.
Ge mig fö**an inga moralpredikningar om vad man BORDE göra.
Kom med idéer, vill ni inte hjälpa eller bara vill glänsa, avböj att svara.
du skriver att du har bytt ventilkåpspackningar, jag ANTYDER att du mener dom INRE med tanke på att det läcker vid stiften, det finns ju inre och yttre som sagt.

En kompis besiktar med urtagna kattar och han får igenom sin genom bes..

det är tydligen en jävla skillnad om man har rensade mycket mer pulver säger han.

lycka till hoppas det löser sig för dig, värden är en tråkig sak som ofta beror på slutkörd motor :(

Hy
126
HypeX
Annat märke
Jag har bytt båda packningarna på båda sidorna.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Dagens värden:
HC:86, CO:0.2, CO2500:0.2, Lambda:1.03

Så man passerade ännu en gång.
Det enda jag har gjort sen förra besiktningen är att rengöra stiften och tappat ur 0.5l olja. (nivån verkade ovanligt hög när bilen stått orörd i 4 dagar)
Såg dessutom till att varmköra bilen ordentligt innan besiktning.

Så det var trevligt att det inte kostade en förmögenhet.

Tack för dina infallsvinklar och förslag hangman, du gav mig ideér. :)
Hoppas du inte tog illa upp tidigare, jag surnade lite över två andra glidare bara.
Det finns gott om sidor där man kan vädra åsikter, där dessa 2 herrar borde passa ypperligt. (aftonbladet,twitter,facebook)
Detta forum har sedan jag började besöka det för 4-5år sedan utvecklats till nånting jag inte känner igen längre.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Häller man i för mycket E85 går motorerna snålt istället, då får man dåliga värden efter att ecun försöker korrigera det dåliga a/fvärdet med ett bränsle den inte är "mappad" för. Att ta över 40% är inte bra oavsett bil, vid 50% har knappt några av mina BMW gått "rent" eller bra längre och avgastempen går gärna upp lite.

Blanda i 20-40% max, fungerar inte det är det verkligen dags att reparera det som orsakar felet istället.

När det gäller gamla häckar förstår jag dock fullt ut att man gärna gör allt för att få dem igenom besiktningen, så gör jag också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.