AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.993

avgasvärlden för höga på 540

Sida 1 av 2
_s
36
_sqise_1_
330DA Touring m-sport -07
320DA Touring -08
jag har för höga avgasvärlden på min 540 e39, jag vet att kattarna är rena där av problemet men jag vill inte köpa nya. jag hällde igår i 2st 5liters dunkar me miljö bensin från okq8 och 3 flaskor k sprit men det sjönk inte så mycke som jag hade trott. men sen upptäckte jag att min insugspacking sög luft eller nåt ifrån insuget iaf men ja beställde en nya packningar idag o ska byta dom imon. men är det nån som fått igenom sin 540 me rena eller utan kattar.?? tänke på etanolen släpper den ut mindre co och hc än va miljöbensinen gör???? är det nån som har nåt annat tips om att få ner värdena, inga bil doktorn tips nu, fick höra att han hade sagt att det va en han kände som hade pumat sitt reservhjul me 5 kg lut o sen satt på nån slang til avgasröret o släppt på en viss mängd luft så hade han fått ner värdena men det är ju i princip va en pulsair ventil för men sånt lustigt meck känner ja ju inte för....
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
etanol är mycket bätte än miljöbensin ur utsläppspunkt.

Beemer, a way of life.
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
tack, jag hällde nyss i 2.5 liter e85 på 5 liter bensin o det gick inte sämre heller,,,
Sa
24
Sasse27
330im estoril blå -03
Kolla lamdasonderna,det är två stycken på 540 n,det är sällan som det är kattarna som är trasigt har jag hört, och du får inte ner alla värden på att hälla i etanol i tanken osv,

_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
nu har jag mer fakta. igår provade jag me 25% e85 och 75% bensin. den gick kanon. sen tänkte jag, fan jag provar på ren e85 o gjorde det den gick ju inte så bra då men jag åkte o tog ett avgastest hade väldigt lågt co men väldigt högt hc men rev också isär den igår o konstaterade att insugnings packningen den ena va kass på 2 st burkar. hämtade nya idag o ska mont dom sen. man får högt hc om den drar tjuvluft o det sög väldigt mycke så jag tror på detta. köpte även oljefilter så jag tänkte byta olja o filter också för vissa säger ju att det hjälper me. men jag tror att e85 sänker co men faktist höjer hc lite. men ska bes förhoppningsvis imon så vi får se hur det går. reg bes. men enligt säljaren i tyskland så skulle kattarna va rena det va en privat person. den låter också lite burkit så det är nog inte omöjligt alls att det är som han säger o varför skulle han ljuga o säga att dom är trasiga. den går också väldigt bra för o va en 540. men vi får se va som händer hoppas den går igenom me nya grejer....
Bm
11
Bmw Ronny
520 24v 92-vanos
Kolla även lambasondrelä,,om det är helt,,kallas sondvärmerelä,,

54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
kattarna kan det inte vara, för jag rensade mina i höstas pga att keramiken släppte i den ena. o jag hade perfekta avgasvärden när jag bes för en månad sen......
Hy
126
HypeX
Annat märke
Återupplivar en gammal tråd.
Jag försökte få igenom min 540 med rena kat'ar nyss.
Provade att blanda ca 20% E85 med 98oktan. (funkade med en Audi 100 jag hade förut)
Samtliga avgasvärden var för höga.

Det är väll inte möjligt att få igenom en 540 med helt rensade kat'ar på ren bensin som nån föreslår här?

Vad kan man göra? (Utom att köpa nya kat'ar för X antal tusen)
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Det är inte bara möjligt, det funkar hur bra som helst. kolla lambdasonderna istället, det är oftast där det felar då dom har en begränsad livslängd. kolla även insugspackning. E85 är helt meningslöst om du inte "kör in den" dvs kör ca 10-15 mil med e85 i tanken så att bilens datorer ställer om sig till den bränsleblandningen du har i tanken.... Jag har själv bes div bilar såsom 540-98 850 glt 96 850 turbo 94 bmw 316 94 alla med rensade kattar. INGA SOM HELST PROBLEM med avgasvärdena
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Förresten testa att blanda 50% etanol o kör 15mil testa sen att bes så slipper du byta lambdorna (om det är dom som är trasiga) bilen går lite ryckigt innan datorerna ställt om sig men det är normalt. 20% gör nog ingen skillnad...
Hy
126
HypeX
Annat märke
En rent teoretisk fråga som dyker upp såhär på en gång...
Klarar spridarna av att leverera den högre mängd bränsle som går åt vid 50% E85?

Kan faktiskt tänka mig att lambdorna är slut eftersom det inte är bara ett värde som är fel, utan alla.
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Högre mängd bränsle? Den är försumbar. Inga problem alls.
Hy
126
HypeX
Annat märke
Har bytt båda lambdorna, testade lite snabbt på en närliggande mack.
CO värdet var tydligen okej nu, Lambda värdet kunde han inte se med den maskinen.
Men HC värdet låg runt 400...
Nu är det ju givetvis så att nya kattar förmodligen sänker den siffran en del, men 400 kändes ganska jäkla högt?
Botar man ett HC värde på 400 med nya kattar?

Kan det vara nått annat som bidrar en del till det höga värdet också?
Luftmassemätare e.t.c?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Då får han ju för mycket bränsle, för lite luft eller släpper igenom bränsle eller olja. Om tempgivaren är kass(så bilen tror att han är kallare än vad han är) så går han ju för fett om därefter blir HC:t fel. Den bytte dom på min 520 när den var på verkstad när mitt HC låg på 400. Tror även min katt är tömd, den läcker dessutom...

Hy
126
HypeX
Annat märke
Ja, har klurat lite på just tempmätaren jag också efter att ha läst lite av de andra trådarna som finns.

Sitter det 2 vattentempmätare på min?
En till instrumentet och en till motorstyrningen?
Har försökt söka lite hastigt nu på Realoem.com utan att lyckas hitta rätt. (sökfunktionen verkar vara nere)
Kan nån vänlig själ leta fram den berörda vattentempgivaren på realoem och länka?
Hy
126
HypeX
Annat märke
Kan tillägga att om jag kör 50km/h på 5ans växel med lite gas (såpass lite att jag bibehåller 50km/h), och trycker plattan i mattan, då dröjer det ca 0.5-1sek innan jag får respons från motorn.
D.v.s. inte någon omgående reaktion.
Motorn går fint i övrigt, finns gott om kraft på alla möjliga varvtal/växlar.
Det är just dendär tvekan jag funderar på...
Hy
126
HypeX
Annat märke
Tror jag hittade rätt gällande temp.mätaren.
Kan detta stämma?

Länk

06 DOUBLE TEMPERATURE SWITCH 91/104CEL 1 09/1998 61318360857 $41.01

Låter som att det är 2 kretsar i den trots allt?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hypex

Ta och kika på numero 11 istället på:

Länk

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
För kylvätskans temp misstänker jag att motorstyrningen
tar signalen från nummer 9:

Länk
Hy
126
HypeX
Annat märke
Så ditt förslag är att byta båda?
Ger dessa givare felkoder?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
För att mäta hur mycket luft som egentligen passerar
luftmassemätaren så bör man ju ha temperaturen (sensorn vid
luftfiltret). Funkar inte den så kan det bli fel luftblandning.

Alt. samma problem om den tror bilens kylvätska är kall trots att
den är varm (sensorn vid termostaten).

Jag skulle testa att ha en givare inkopplad och sen urkopplad
och se om motorn går annorlunda. Går den exakt likadant har
du antagligen hittat felet. Eller enklare åka till någon som kan
ta fram felkoderna.

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.