AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.170

Chip E60 Bensin?

Sida 1 av 2
marchiando
Finns det nån firma som kan "låsa upp min motor"? jag har en E60 523-05. Alltså samma motor som 525:an.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
its fun är förmodligen billigast. Länk
Kostar 2500kr och lovar 193 hk och 255 NM.

De har dessutom lägsta pris garanti.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
I Sverige är det väl bara Stjernqvistracing som lämnar öppet köp på chipps!

Skulle dock aldrig ge mig till att chippa en bil däremot mappning! Unichip justerar bilen och det ingår bromspapper och ÖPPET KÖP!

Klart seriöst!
jimmy/bmw
Är det någon som frågat om det är öppet köp?
Är det någon som frågat om du skulle chippa bilen ?
jimmy/bmw
Och du glömer som vanligt att det är dubbelt så dyrt och att man får tillbaka 3000kr om man inte är nöjd!
Lungn o fin nu. Vad säger att 523 o 525 e samma motor? Inte för jag vet men vadå kolla såhär. Om nu 523 o 525 e samma motor varför ser "Itsfun" chipen ut såhär då?:

523 - 177hk 193 chippat
525 - 192hk 208 chippat

Bara för det e samma block i grund o botten är det låångt ifrån samma motor.
Hade det varit exakt samma hade 523 också ge ifrån sig 208hk?

Det e väll en rimlig teori?
marchiando
Ifrån 05 om jag inte har helt fel kom nya motorer på 2,5liter.
Dom ger 177Hk respektive 218Hk i orginal...Så Its Fun har nog bara chip till "gammla" motorerna.

al
499
alaska1
118dA-13
Måste säga att det tänkte jag inte på! Jag vet faktiskt inte om det går att mappa de nya motorerna heller!

Borde ju gå men .... som sagt har inte kollat upp det!

Med dubbelvanos blir ju motorstyrningen betydligt mer avancerad eftersom även kammarna styrs över registret! Enkelvanos är ju bara av och på och varvtalsstyrt vad jag kommer ihåg!
marchiando
Dum fråga kanske??? men är mappa detsamma som chippa?

Finns inga dumma frågor! Kort sagt; en mappning görs på en specifik bil med denna bils värden och egenheter samt motorkondition. En chippning innebär att kopior på exempelvis den mappade bilens chip säljs till samma bilmodell men är ej gjorda specifikt till dessa motorer.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Lungn o fin nu. Vad säger att 523 o 525 e samma motor?"

På nya E60 är det i alla fall samma motor, kollar man resevdelarna så har alla delar samma nummer. topp, kammar, ventiler, kolvar block osv.

Är även insuget samma?
BMW_MAN:

Varför kan man inte sätta på 525 chippet då? Utan har ett eget??
al
499
alaska1
118dA-13
I en närliggande tråd har det framkommit att en del leverantörer utvecklar sina chipps och presenterar sina chipps utan att verifiera effekten i bromsbänk!

Med tanke på vad som händer i en motor om den spikar, går varmt mm så skulle inte jag stoppa något chip som är otestat i min motor! Är det någon som testat Unichip och vad är er erfarenhet av dem! Med öppet köp och utveckling i bänk så känns det ju betydligt mer säkert!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Quote från alaska1
"I en närliggande tråd har det framkommit att en del leverantörer utvecklar sina chipps och presenterar sina chipps utan att verifiera effekten i bromsbänk!"

Jaså? Vilken chip leverantör är det som skrivit det?

Det finns en HYPOTES i en annan tråd om att det KAN förhålla sig på det sättet, men det finns ingen KONFIRMERING om att så faktiskt sker!

Skilj på fakta och teori!
Spekulerar man så skall det framgå, vilket det tydligt gör i min post om frågan.

//amullo
---
al
499
alaska1
118dA-13
Helt rätt A! DET HAR INTE KONFIRMERATS! Jag har försökt få ett svar från Q hur de gör eftersom han brukar dyka upp här ibland! Intill dess det konfirmerats är det en hypotes!
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jaha då va det pajjkastning här med då .

Hur orkar ni är det nån som funderat på att svara på frågan istället ??

M som i Motor
al
499
alaska1
118dA-13
Är det inte någon som mappat? Ska skicka ett mail till någon mappare - eller ringa! Det vore ju kul att testa då det verkar vara så tomt på erfarenheter av det här!
Våra effeker är testade. Sluta att smutskasta oss alaska 1. Jag har ju oxå annat än att hänga här 24/24 för att svara på dina frågor.

Q
al
499
alaska1
118dA-13
Tack Q! Jag tolkar det som att de är testade i bromsbänk eftersom det var det som jag frågade eftter! - om det inte är så du menar att de är testade får du korrigera omgående - det är ju inte min mening att bidra till dimridåer!

Smutskasta är rent skitsnack! Jag kastar inte skit på någon men får ta emot en djvla massa skit!

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Är det så illa att det bara finns ett seriöst svar på ursprungsfrågan sen blev det nån prestige grejj av alaska1 att ifrågasätta Chippets funktion .

Amullo du verkar vara den enda som åtminstone försöker vara seriös här.

Jag säger bara sorgligt att det ska vara så inihelve.. svårt att få några bra svar på frågor här nuförtiden .

PS Qvarnis det kommer alltid att finnas dom som ifrågasätter men detta är ju nästan löjligt eller hur ?
Har samma problem det går inte att visa upp rena bevis och fakta det är endå skit för dom synd bara att dom säkert får med sig en och annan ovetande är inte i samma bransch som ni men det är rätt likt .

M som i Motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.