|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Forts Bränsle, ju hårdrare dom krackar desto mer bränsle kan dom sälja med den produkt dom tar upp, diesel bensin eldningsola, tror ni dom är dumma eller, det är klart att dom säljer dålig soppa i Sverige som det är här så har vi på att välja mellan 95 eller 98 som är samma som dom säljer s Schell alltså 98,så kör på någorlunda bra kvallitetsolja i motorn inge skit o tanka 98 så ska du se att bilen går bättre MEN glöm inte lija en gång i månaden o kasta ur de grejerna du inte behöver i skuffen ut med allt utom startkablar o resevdunk,Perra perrab |
|
|
Verkar som myterna frodas friskt om oktan, "lättändhet" energiinnehåll osv. Inget stämmer gällande 98-100 vs. 93-95 osv. Samma energiinnehåll osv (det är ju samma bensin), den högoktaniga har till och med något långsammare förbränning om man mäter laboratoriemässigt men inget som spelar roll i praktisk drift. Man måste skilja på knackbeständighet osv kontra energiinnehåll eller andra egenskaper. Tyskland har även 99-100 oktan (t.ex V-power) vilket vi inte har här, men tankar man 98 i Tyskland och 98 i Sverige så är det naturligtvis ingen skillnad. Att förbränningsmotorer går bättre vid högre syrehalt/lägre lufttemperatur/högre luftfuktighet är helt riktigt. LMM gör att skillnaderna jämnas ut en del på moderna bensinmotorer, vet inte om dieselmaskinerna i lastbilar har detta, troligen inte. Ang. oljeinblandning: Länk FP |
|
|
Sen är det så här att det är inte säkert att du känner skillnaden på 1 tank utan du märker det efter 2till 3 tankar, därför säger jag till er som ska ut o dra husvagn i sommar tanka 98 typ 3 ggr innan ni ska ut o åka så ska du se o känna skillnad innan du hinner ut o åka gör du det så hinner din bil få den braiga soppan innan du hinner hänga på vagnen o så blir du nöjd om dru drar ifrån ngn i ngn uppförsbacke där det går tungt för vissa,så ta vara på dessa tips dom är helt fria o ta åt sej gör ni detta så kommer ni att få en billigare bränslekostnad än den ni räknat med,Perra perrab |
|
|
Jag har hört att lite Yes diskmedel tanken får kolvarna att glida extra lätt med upp till 7% bättre dragkraft på bilarna, i synnerhet vid fullmåne. Men då skall det vara den gamla hederliga gröna tvålen, inte citron eller andra moderna påfund. Kanske märks det inte första 2-3 milen men sen skjuter det på bra. Obs dock att det måste vara de förpackningar som är märkta med "P" i streckkoden...) Tillbaka till outspädd bensin: När det gäller övergång från t.ex 95 till 98 så kommer resultatet omgående eftersom knacksensorerna hela tiden ställer in tändläget efter bränslets knackbeständighet, det krävs bara nån minuts körning. Varför skulle det vara fördröjning, hur skulle då den adaptiva motorstyrningen funka vid olika bränslen, temperatur, syrehalt osv? FP |
|
|
Desto högre Densotet du har på blänslet det gäller både Diesel som Vanlig Bensin,det hat jättemycket med syre i luften du kan aldrig ana jag har kört Långtradare ca 11-14 Tusen Mil om året så kom igen jag är en som känner hur bilen går för det va jag som fick betala bränsleräkningen när den kom alltså jag är en som lyssnar o känner hur bilen drar så utan att behöva Hugga av min ena hand så kan jag jag tala om om en Scania går rent eller ej, så mycket kan jag jag bara ger er en massa tips som är lätta att förstå,om ni vill ringa så ring 0223-225 37 mellan 10:00-21:00 så ska jag försöka svara på era frågor,Ha dat Perra perrab |
|
|
Hej Folke,det är nästan att man tror att du jobbar¨åt ett oljebolag,Eller,Perra perrab |
|
|
Det där med diskmedel, det är Kalasbra i Spolarburken då tar du bort den feta hinnan på rutan, här får du ett ett tips alla får det ta Turtelsvax o vaxa din Framruta så kommer du att det inte fastnar ngt vatten på din ruta fiffiht va det kommer inte fastna så mycket insekter heller kommer ni att märka Dett tips får all använda sej av utan risk av att åka dit för ngn olaglig nerladdning Detta bjuder jag på ,Om ngn är orolig så hänvisa till detta mail,Perra perrab |
|
|
Hej Folke,det va inte så att du hade Diskmedel under tassarna när du skrev mailet ,eller kunde du inte hålla svansen i styr,Hi Hi Perra i Spolarburken är det bra har inte hehöft testa på ngt annat ställe bet har varit halt så det räckt perrab |
|
|
Känns det bättre idag då? Varför blanda in dina långtradare och annat hela tiden när vi diskuterar bensin med olika oktanhalt? FP |
|
|
Jo Folke, för att det är samma princip,det är för dåligt med smörjmedel i Bensinen sen blyet försvann så för att få alla spridare o givare som har kontakt med bränsle så är det bra o att slå i 2Taktsolja i tanken MEN slå inte i direkt utan slå i 1liter i en 4-5litersdunk med ca 2liter bensin ruska om detta när du ska göra detta ha så lite bensin i tanken som möjligt o tanka bara upp till halv tank o kör till nära reserven innan du tankar nästa gång ,jo det är samma för Alla Diesel-fordon, när miljödieseln kom så tappade man nästan en Växel i backarn så mycket sämre va miljödieseln,testa det här men lyssna på motorn innan du gör det sen ska du höra att den kommer att gå mycket mjukare o inte så hårt som den gjorde innan,Ha det,Perra perrab |
|
|
Du får ursäkta, men kan fortfarande inte se nåt samband med 95-98 oktan. Bensinen är ju inte avsedd att smörja nåt i en fyrtaktsmotor, bara att förbrännas med bästa möjliga energiomsättning och minsta möjliga miljöpåverkan. Det som hände på äldre motorer när blyad bensin förvann var att vissa typer av ventilsäten kunde ta skada, inte att det saknades smörjmedel. Jag tror faktiskt inte du kan få någon motorkonstruktör eller motsvarande av de nyare motorerna att tillstå att inblandning av olja i bensinen skulle ge bättre förbränning eller vara nyttigt över huvud taget för t.ex katalysatorn osv. Det är snarare tvärtom, vilket både bränsleleverantörerna och motortillverkarna även skriver, som i länken tidigare. FP |
|
| Förstår inte varför man skall blanda in dieselmotorer i diskutionen som är en helt annan konstruktion. Det fanns nog en tid då den svavelfria dieseln kom, med otäta packningar och ibland skurna pumpar då tvåtaktsolja kan ha haft en förbättrande verkan, men knappast nu. I en fyrtaktsmotor skulle jag inte hälla tvåtaktsolja över huvud taget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
