AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.706

Tankade 98 istället för 95 oktan

Sida 3 av 4
Katastrof?
Finns det fortfarande nån som tror att alla mackar har egen soppa och egen import, raffinering, transport ut till tankarna osv?

Det mesta kommer förmodligen från Preemraff (f.d.Scanraff), de producerar den mesta av soppan vi kör på, som dessutom troligen stammar från Ryssland.
Länk

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Intressant det där med V-power. Håller inte den 99 oktan? Vad gör Shell för att sälja marknadens enda 99 okt? Boostar dom upp 98 med tillsatser eller ljuger dom bara upp 98 med 1 oktan?
På andra marknader, bl.a Tyskland har de 99 och även 100 oktan. Här hemma är det 98 oktan som gäller, om de inte ändrat nåt nyligen.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Enl. Shells produktblad för V-power verkar den ju med prov el. SS-EN norm ligga över 99 oktan.
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har noterat skillnad mellan OKQ8 98 oktan samt SHELL 99 oktan då jag experimetnerade lite med 95/98/99. Sen krävs säkert kliniska tester för att bevisa detta.
Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker att jag kan sänka förbrukningen något med V-power mot Statoil 98 men det krävs som du säger Asken en del kontrollerade faktorer under testets gång om man skall kunna säga något. Oktantalet bör ju vara direkt kopplad till utnyttjandegraden p.g.a höjd tändpunkt i alla fall.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Är helt grön i ämnet men har läst igenom tråden hyffsat. Har en förhållandevis liten motor. 323ci 2.5l.

Det finns inget negativt för min bil med tankning av 98 oktan istället för 95?

Vad bör jag tanka?

/Hampus
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fö min 525:a rekommenderas 98 oktan och det är vid 98 oktan max motoreffekt är specad. Men minsta oktantal är 91, vilket man kanske kan stöta på i östländerna och Ryssland. Mig veterligt finns inga nackdelar med att köra på 95 oktan förutom att det inte går att ta ut lika hög maxeffekt ur motorn. Bränsleekonomin skulle jag to är likvärdig vilket man använder.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Nörd som man är, vart riktigt tänd på att köra i 98 i kärran nu!=D Läste någon annanstans att manualerna rekommenderar 98 för 6-cylindriga och uppåt... 95 för 4-cyl...

/Hampus
Länk
Transocean
Jag kör med både 95 och 92 oktan i Norge lite beroende på vilken mack som har billigast soppa. Funkar lika bra bägge två, eller uppriktigare sagt så funkar lågoktan 92 alldeles utmärkt fast min bil "kräver" 95. Samma förbrukning samma prestanda. Har även tankat "Bensin" i tyskland, den har endast 91 oktan och körde över 200 mil med bibehållen toppfart/prestanda på Autobahn.

Det där att tanka högoktan när det inte krävs är lite som att köpa vatten i flaska tycker jag.

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Ett exempel på en gammal farbrorbil som inte gillar höga oktan: när V-power fortfarande var ganska nytt så provade vi bara på kul att tanka det i farsans gamla 740 (volvo), den började småknacka och vart slöare. Vi höll på och skämtade om "D-power" i flera veckor efter det även fast det troligtvis var mera fel på bilen än på soppan. Farsan vart iaf glad över sin "fantastiska" bil som gick bäst på den billigaste soppan.
En motor utan adaptiv motorstyrning, t.ex en äldre 740, får ingen som helst nytta av högre oktan än den som motorn är ställd för. En nyare däremot ställer om tändläge mm så snart den högre oktanhalten detekteras mha knacksensorerna och kan få lite högre effekt, alternativt något lägre förbrukning, inte båda samtidigt dock... Gäller såväl 4-6 som 8-12 cylinder osv. Nyare BMW med adaptiv motorstyrning brukar specas 92-100 oktan och går då utan problem över hela skalan. Skillnaderna är små ute på vägen, bränslet innehåller ju samma energimängd oavsett oktanhalt, det beror kanske lika mycket på dagsformen, last, vindförhållande, temperatur, luftfuktighet osv.

FP
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag känner att jag måste komma med ett litet inlägg jag oxå.

Visst blir det skillnad beroende på vilket bränsle man tankar och i vilken bil man gör det,

Själv märker jag ingen större skillnad i mina bruksbilar (en volvo 945 ltt automat och Bmw 530iT -93 med manuell) om jag tankar 95 eller 98 däremot så går volvon märkbart bättre om jag tankar 10liter e85 ihop med bensinen.

Farsan har en golf 1,6 -99 eller -98 och den tankar han bara v-power i då bränsleförbrukningen vid blandad körning minskar från 1lit/mil till 0,8lit/mil och då kanske det är på sin plats att säga att han kör som en biltjuv och att växellådan i golfen borde ha en växel till för den varvar som besatt i hastigheter över motorvägsskyltning.

Nog borde fler ha märkt skillnaden, kanske gör det inte någon större skillnad på låg och mellanvarv men om man använder hela registret ofta så tror jag att ett högre oktantal har effekt iallafall.
Om motorn är "inställd" för t.ex 98-100 oktan (tändläge osv) så märks det säkert skillnad jämfört med om samma motor får gå på t.ex 95 oktan.
Motorn får som bekant ökad effektivitet med något tidigare tändläge, vilket går för sig med 98 oktan men inte med 95.
Det viktiga i sammanhanget är att man är medveten om att bränslet i sig inte innehåller mera energi oavsett oktanhalt eller stegrande hästar osv i reklamen. Bensin som motorbränle innehåller alltid runt 9,2KWh/liter.
Se även: Länk

FP
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Körde e30 320 -89 för några år sen..Körde mestadels på 95 oktan..provade v-power o den rackaren blev faktiskt piggare konstigt nog..drog fortfarande ända upp till 6500 varv o lät råare..t.o.m polarna blev lite paffa..sanning i d hela..låter d va..kul? japp!
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
jag är skolad likadant som folke,
tack.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Måste bara skriva av mig lite...
Min 530 körde jag vanligtvis på 95 oktan men efter att ha läst denna tråd så tänkte jag testa 98 oktan.
Japp! Det är skillnad! Bilen reagerar direkt på gasen, sticker iväg lättare än med 95 o verkar dra en aning mindre bensin.
Nu är det bara 98 i min som gäller.

Men när det gäller sambos Clio 99 så är det tvärt om! Den hostar lite på tomgång o hackar till när man trycker plattan i botten med 98 i tanken.

Men det är väl inte så konstigt?
Clion = ekonomi
BMW = prestanda o komfort

BMW - Beroende Med Wilja!
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej på er alla,det är klart att bilen går bättre på 98Oktan det är mer lätt-tänt bränsle som får motorn går bättre Schells V-Power är 98Oktan jag har frågat men det är skillnad om du tankar 98 i sverige än om du tankar i Tyskland det verkar som att det är bättre soppa i Tyskland eller i Sverige, det är klart att bilen går olika bra i Sverige beroende hur vädret är en som skrivit är helt rätt ute det sa jag åt mina kompisar att känner ni att Lastbilarna går bättre när det är mer Syre i luften så det inverkar en hel del,Men nu får ni ett gratis-tips köp 2taktsolja INTE Biltema utan ngt annat Oljemärke 1gången 1liter i en 4litersdunk med 2liter bensin ruska som attan fyll tanken tanka typ 30liter nu ska ni nartuligtvis var på reserven men så lite som möjligt, så nu har ni fått alla grejer i ett insprut,syst, upp oljat forts kommer

perrab
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Forts följer, det ni ska göra är att typ 1gång i månaden är att ge bilen ca0,5 liter olja i tanken så kommer bilen att gå bättre MEN pytsa iNTE i olan i tanken utan blanda i en dunk så kan ni slå i det när det är dax att tanka bilen kommer att gå helt mycket bättre om ni har gort som jag säger det vågar jag mitt huvud på jag har haft långtradare i 11år så jag vet vad jag pratar om,det om oljan beror ju narturligtvis på hur mycket man kör kör du mycket så kan det behövas mer INNAN ni börjar med detta så lyssna på motorn o även vid avgasarröret innan o sen efter du kört 2Månader så kommer du att höra va fint motorn går efter den enkla behandlingen du gett den, eventuella Klagomål från någon som har dålig hörsel godtages EJ då säger jag bara det att lägg handen på motorn innan behandlingen o sen efter så får vi se vilken som har rätt,det blir jag,Ha det bra,Från Perra

perrab
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Ang, oktan i blänsle,Olja är dyr Bensin är en Kraccad produkt i Bensin jag vet inte hur man stavar Krackad men som det är så är bensin o diesel väldigt hårt Krackad så det fins knappt ngt smörjmedel kar i bränslet, Blyet är ju Bensinens smörjmedel o va händer när man tar bort det allting sliter Metall mot Metall det säger sej själv ingen smörjning inge harsa samma som med Dieseln så gör som jag blanda i lite 2taktsolja i både Bensin o Diesel jag garanterar att motorn kommer att gå mycket gämnare o dra bättre, o hur är det hemma eller ute o träffat ngn Tjej eller Kille inge smörjning då går det tungt Eller se där aAllting som rör sej behöver OLJA i olika former ,Tro på mej jag är bara Ärlig som vill sprida min erfarehet till er ung så ni slipper gå den dyra vägen,så så i olja i tanken så kommer bilen o du må bättre,Plattan i Botten,Perra

perrab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.